کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۴۹
کد خبر: ۱۲۶۱۱۴

وضعیت سفید آب و برق در مناطق زلزله‌زده

پاون| میثم جعفرزاده، مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو، با اشاره به وقوع زلزله 5.7 ریشتری صبح دیروز در منطقه رویدر هرمزگان، گفت: بر اساس بررسی صورت گرفته، هم‌اکنون وضعیت شبکه فشارقوی و متوسط در استان‌های هرمزگان و فارس عادی است. وی افزود: طبق آخرین گزارش دریافتی شبکه آبرسانی شهری و روستایی استان هرمزگان و فارس در وضعیت عادی به سر می‌برند. جعفرزاده تاکید کرد: تمامی تیم‌های عملیاتی منطقه تا 24 ساعت در حالت آماده باش هستند. زلزله‌یی به بزرگی چهار ریشتر، صبح دیروز در ساعت 4 و 55 دقیقه، مراکز استان‌های فارس و هرمزگان و حوالی جزیره هندورابی درهرمزگان را لرزاند. وکیل‌زاده سرپرست مدیریت بحران استان فارس درباره آخرین جزییات این زمین لرزه توضیح داد: گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که به برخی از منازل روستایی آسیب جزیی وارد شده است؛ اکیپ‌های امدادی و بیمارستان‌ها در حال آماده باش هستند. گفتنی است 12 روستا در منطقه رویدر وجود دارد و میزان جمعیت منطقه حدود ده هزار نفر است؛ کانون زلزله در مرز دو استان فارس و هرمزگان است.

 

توضیح پتروشیمی‌ها درباره تناقض ارزی

گروه انرژی| روز گذشته انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، نشستی خبری را با دعوت از تعدادی گزینش‌شده از خبرنگاران برگزار کرده است. در این نشست خبری احمد مهدوی دبیرکل انجمن توضیحاتی را در خصوص شبهاتی که به عملکرد پتروشیمی‌ها در قبال تزریق ارز به بازار وجود دارد، ارائه کرده است. در چند وقت اخیر این انتقاد مطرح شده بود که میزان ارزی که پتروشیمی‌ها وارد بازار کشور کرده‌اند با میزان فروش صادراتی آنها تفاوت داشته است. دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در این خصوص گفته است: «گمرک آمار صادراتی پتروشیمی‌ها را برای سا ل 95، 42 میلیون تن به ارزش 16 میلیارد دلار اعلام کرده است و این در حالی است که ما 20 میلیون تن صادر کردیم و اشتباه آنها این است که محصولاتی مثل ال‌پی‌جی یا رزین را نیز جزو پتروشیمی به حساب می‌آورند. »

 

آخرین وضعیت آب پشت سدها

ایسنا| کاهش بی‌سابقه بارش‌ها در سال گذشته و در پی آن افت روان‌آب‌ها موجب شده است تا با وجود رشد ۱۲درصدی بارش‌ها در فصل بهار امسال، حجم ذخیره آب سدهای موجود در ۶ حوضه آبریز دریای خزر،

خلیج‌فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به ۲۴. ۵۹ میلیارد مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهای کشور کاهش ۱۶درصدی پیدا کرده است. ورودی و خروجی آب از سدها نیز متاثر از افت نزولات جوی با کاهش‌های محسوسی مواجه شده‌اند به‌طوری که ورودی به این سازه‌های آبی ۳۳ درصد و خروجی از آنها نیز نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد افت داشته است و هم‌اکنون به‌طور میانگین ۴۹درصد مخازن سدهای یاد شده دارای منابع آبی است. در حالی به روزهای گرم مردادماه امسال نزدیک می‌شویم که از میان ۱۷۷ سد بزرگ موجود در این ۶حوضه آبریز ۷۸ سد بزرگ کشور از جمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، ساوه و ملاصدرا کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند. در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) به ۸۲۱ میلیون مترمکعب رسیده است و در شرایط فعلی ۵۷ درصد مخازن این سدها خالی است.

 

پتروشیمی‌ها مقصر گران‌شدن آب‌معدنی

ایرنا| دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی از افزایش 20 درصدی قیمت این محصول خبر داد و گفت: با توجه به افزایش 370 درصدی قیمت مواد اولیه برای کارخانجات تولیدی و بسته‌بندی آب معدنی و نقش 60 درصدی آن در قیمت نهایی آن، «اصلا ما نباید آب معدنی تولید کنیم». پیمان فروهر افزود: امکان افزایش بیش از 20درصدی آب معدنی میسر نیست زیرا بازار برای این افزایش کشش ندارد. حمید صمدی رییس انجمن تولیدکنندگان ظروف یک‌بار مصرف در این باره اظهار داشت: بهای مواد اولیه ظروف یک‌بار مصرف نسبت به پارسال تقریبا 2 برابر شده است. وی اظهار داشت: بیشتر مواد اولیه ما داخلی است و افزایش قیمت به پتروشیمی‌ها برمی‌گردد که خوراک را ارزان‌تر می‌گیرند اما نرخ محصول را بالاتر می‌گذارند و برخی نیز برای اینکه گران‌تر بفروشند، در بورس کمتر عرضه می‌کنند. رییس انجمن تولیدکنندگان ظروف یک‌بار مصرف صادرات مواد اولیه، افزایش قیمت دلار، کاهش عرضه مواد اولیه در بورس و رقابتی شدن آن را از دیگر دلایل گرانی مواد اولیه عنوان کرد.

    

تجهیز بیدبلند به نیروگاه خورشیدی

شانا| شرکت پالایش گاز بیدبلند، نیروگاه خورشیدی ۳۰ کیلووات خود را با هدف تامین بخشی از بار الکتریکی مورد نیاز ساختمان حمل‌ونقل این شرکت به صورت پایلوت راه‌اندازی کرد. به گفته علی‌محمد پوررضا، مدیرعامل پالایشگاه بیدبلند، این اقدام همسو با سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری درباره بهینه‌سازی مصرف و لزوم کاهش شدت مصرف انرژی و نیز با هدف اجرای ابلاغیه هیات وزیران در تامین ۲۰ درصد از انرژی مورد نیاز ساختمان‌های اداری از محل انرژی‌های تجدیدپذیر و نو، انجام شده است. وی در این باره توضیح داد: سامانه نیروگاه خورشیدی از نوع متصل به شبکه بوده و با رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی و با تامین اعتبار از محل بند «ث» ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه اجرا شده است. براساس این قانون، شرکت‌های دولتی باید یک درصد از اعتبارات طرح‌های توسعه‌یی سالانه خود را به کاهش شدت مصرف انرژی از طریق ایجاد ظرفیت، جذب و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص دهند.

 

ارسال نظر