کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۴/۳۰ - ۰۰:۱۱:۴۷
کد خبر: ۱۲۵۹۴۴

افتتاح طرح‌های آبی و برقی سیستان و بلوچستان

پاون| وزیر نیرو در سفر روز پنجشنبه خود به استان سیستان و بلوچستان، در مراسم بهره‌برداری همزمان از طرح‌های صنعت آب و برق سیستان و بلوچستان که در محل فرمانداری زابل برگزار شد طی سخنانی عنوان کرد: امروز با هدف بازدید از طرح‌های مختلف آب و برق و شرکت در مراسم آغاز عملیات اجرایی چند طرح به سیستان و بلوچستان سفر کردم. اردکانیان با اشاره به اجرای طرح جامع آبرسانی پایدار از چابهار به زابل، طرح نصب پنل خورشیدی روی چاه‌نیمه‌ها برای کاهش تبخیر آب و طرح فاضلاب زابل بیان کرد: روند اجرای این پروژه در کارگروه سازگاری با کم آبی استان در حال بررسی است.  وی همچنین از طرح احداث ایستگاه حجم مرده چاه نیمه چهارم که در زمان کم‌آبی قابلیت انتقال 140 میلیون مترمکعب از منابع این محل برای استفاده در بخش کشاورزی را داراست بازدید کرد.  عملیات اجرایی فاز چهارم کارخانه آب شیرین کن بزرگ زاهدان با ظرفیت تولید 15000 مترمکعب در شبانه روز با اعتبار 170 میلیارد ریال به‌صورت BOO با مشارکت بخش خصوصی آغاز شد. اردکانیان با اشاره به پروژه‌های تامین برق استان بیان کرد: در بحث برق تا نیمه مرداد با توجه به مجموعه فعالیت‌هایی که صورت گرفته، عملیات اجرایی نیروگاه بزرگ 540 مگاواتی را در سیستان و بلوچستان آغاز خواهیم کرد.

صادرات گاز به عمان در آینده نزدیک

ایسنا| مدیر شرکت ملی صادرات گاز ایران از امضای توافق‌نامه صادرات گاز از ایران به عمان تا ماه آینده خبر داد. مهران امیرمعینی با بیان اینکه پروژه صادرات گاز از ایران به عمان در حال پیگیری است، گفت: در حال انجام مذاکرات هستیم که اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، چارچوب‌های همکاری بین شرکت ملی نفت و وزارت نفت و گاز عمان امضا می‌شود و بعد از آن پروژه وارد مرحله برگزاری مناقصه شده و پیمانکار مشخص می‌شود.  وی با تاکید بر اینکه پروژه صادرات گاز به عمان متوقف نشده است، در مورد تاخیر اجرای این پروژه توضیح داد: این پروژه قرار بود در تیرماه کلید بخورد. اما از آنجایی که بحث‌ها حقوقی است، به زمان زیادی نیاز دارد. زیرا ایران یکسری قوانین و مقررات و عمان یکسری قوانین و مقررات دیگر دارد که متفاوت از هم هستند و نهایی شدن مذاکرات زمان‌بر است.

یاران شمالی در مسیر افزایش تولید

ایرنا| مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی گفت: برنامه نگهداشت و افزایش تولید نفت میدان یاران شمالی با نصب نخستین پمپ درون چاهی (ESP) در چاه شماره 14 این میدان نفتی مشترک کلید خورد. آرش باقر‌زاده روز جمعه بیان کرد: در مسیر نگهداشت و افزایش تولید میدان نفتی یاران شمالی که با افت تولید روبرو شده، نخستین ESP در چاه شماره 14 این میدان نصب شده و پیش‌بینی می‌شود طی 10 روز آینده چاه، احیا و افزایش برداشت از آن امکان‌پذیر شود. وی گفت: این برای نخستین‌بار است که پمپ درون‌چاهی در یکی از چاه‌های مناطق عملیاتی غرب کارون نصب می‌شود.  مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی افزود: برای افزایش برداشت از این میدان، برای نصب پمپ‌های درون چاهی در 10 حلقه چاه یاران شمالی تا پایان امسال برنامه‌ریزی شده است تا در مسیر جبران افت تولید این میدان گام برداشته شود.  باقر‌زاده اظهار داشت: طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی با ظرفیت تولید روزانه 30 هزار بشکه نفت 27 آبان ماه سال 95 افتتاح و پس از مدتی با افت تولید مواجه شد.

 

ارسال نظر