کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۸۵۸

 قرارداد نفت در برابر غذا در کار نیست

خانه‌ملت| مسعود پزشکیان نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به طرح مباحثی مبنی بر مبادله نفت ایران با کالای روسی، گفت: چنین موضوعی را نشنیده‌ام و تصور نمی‌کنم که ایران با روسیه درباره تبادل نفت در برابر غذا توافقی کرده و اقدامی انجام دهد و در شرایط کنونی تنها کشور امریکا بوده که موضوع تحریم را بزرگ جلوه می‌دهد و کشورهایی همانند چین و روسیه و حتی کشورهای اروپایی زیربار حرف‌های ترامپ نرفته‌اند. وی افزود: مشکلات ایران مسائل ارزی بوده که با توجه به وقوع تحریم‌های امریکا شکل گرفته است. نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: برخی شرکت‌های سرمایه‌گذار در ایران با امریکا جوینت بوده یا فعالیت مشترک انجام می‌دهند، لذا در شرایط تحریمی نمی‌توانند با ایران همکاری و معامله کرده که این موصوع برای این شرکت‌ها مشکل ایجاد کرده است. پیش‌تر در این هفته، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره ادعای تفاهم نفت در برابر غذا در سفر ولایتی به روسیه تصریح کرد: من نقل قولی از طرف ایرانی در این باره نشنیده‌ام. این موضوع را یک مقام روسی مطرح کرد که نمی‌توانم در مورد آن قضاوت کنم، اما رسیدن به تفاهم و همکاری در هر زمینه‌یی به حضور هیات‌های کارشناسی ازسوی دستگاه‌های ذی‌ربط نیاز دارد که آن هم مسیری طولانی است.

 تگزاس درآستانه تبدیل به سومین قدرت نفتی جهان

ایسنا| بانک HSBC پیش‌بینی کرد با کاهش هزینه‌های حفاری و رشد انفجاری تولید در منطقه پرمیان تگزاس غربی، این ایالت به میزانی نفت تولید می‌کند که سال آینده از تولید ایران و عراق بالاتر خواهد رفت!به گزارش سی‌ان‌ان مانی، این بانک سرمایه‌گذاری در گزارش اخیری اعلام کرد اگر تگزاس کشور بود، سومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان پس از روسیه و عربستان سعودی قرار می‌گرفت. رشد انفجاری تولید نفت در تگزاس ضروری به شمار می‌رود زیرا قیمت‌های نفت رشد چشمگیری پیدا کرده و تولیدکنندگان بزرگی مانند عربستان به سرعت تولیدشان را تغییر می‌دهند. پیشرفت‌های سریع فناوری هزینه تولید نفت در امریکا به خصوص در منطقه پرمیان را پایین برده و چاه‌های نفتی در این منطقه با قیمت پایین ۴۰ دلار در هر بشکه همچنان می‌‌توانند سودآور باشند. ظهور تگزاس به عنوان یک قدرت نفتی نشان می‌دهد که چگونه انقلاب نفت شیل، افق انرژی جهانی را دچار تغییر و تحول کرد. امریکا نفت بیشتری نسبت به سابق تولید می‌کند و اتکای کمتری به تولیدکنندگان نفت خاورمیانه دارد. طبق گزارش HSBC، انتظار می‌رود مجموع تولید پرمین و ایگل فورد از 2.5 میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۴ به 5.6 میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ صعود کند به این ترتیب تگزاس در بیش از نیمی از تولید نفت امریکا سهم خواهد داشت.

 مصرف روزانه گاز از نیم‌ میلیارد متر‌مکعب گذشت

شانا| سعید مومنی، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز، درباره میزان مصرف گاز طبیعی کشور در سه ماه نخست امسال گفت: از ابتدای امسال تا پایان خردادماه، ۴۷میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور مصرف شده است. وی افزود: میانگین مصرف روزانه گاز در سه ماه نخست سال، ۵۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب بود که این رقم در تیرماه به ۵۲۱ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت. مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز، مقدار مصرف گاز در بخش خانگی را در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و ادامه داد: در یک روز اخیر، مصرف صنایع عمده ۱۰۱ میلیون مترمکعب، مصرف نیروگاهی ۲۶۹ میلیون مترمکعب و صادرات گاز به ۳۹ میلیون مترمکعب رسیده است. ایران با در اختیار داشتن بیش از ۳۴ هزار میلیارد مترمکعب گاز، بطور میانگین روزانه بین ۸۰۰ تا ۸۳۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند که به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز، این رقم تا پایان امسال به یک میلیارد مترمکعب افزایش می‌یابد. ظرفیت انتقال گاز در کشور نیز متناسب با افزایش میزان تولید، رشد می‌کند، به گونه‌یی که با راه‌اندازی کامل خط ششم سراسری و بهره‌مندی از توان خط نهم سراسری، ظرفیت انتقال گاز کشور به حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

 پارس جنوبی در انتظار۴ سکوی جدید

باشگاه خبرنگاران جوان| محمد مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، در بازدید از یارد شرکت صنعتی دریایی ایران، پیشرفت ساخت سکوهای ۱۴C، ۱۳B و ۱۳D و ۲۴A را بیش از ۹۰ درصد اعلام کرد و افزود: از مجموع ۱۰ سکوی در قرارداد همکاری با شرکت صدرا، یک سکو نصب و سکوی دوم جهت نصب در موقعیت دریا، آماده بارگیری شده است. مشکین فام با اشاره به اینکه، با احتساب سه سکوی دیگر، تا پایان شهریور امسال، پنج سکو از مجموع این ۱۰ سکو نصب می‌شود، یادآور شد: سکوی ۱۴A نیز که مراحل ساخت آن در یارد ایزوایکو بندرعباس انجام شده بود، اردیبهشت ماه سال جاری وارد مدار تولید شد. به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بهره‌برداری از ۶ سکوی گازی جدید تا پایان سال، سه میلیارد فوت مکعب در روز به ظرفیت تولید گاز از پارس جنوبی افزوده خواهد شد. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به پیشرفت بالای عملیات ساخت این سکوها در یارد صدرا اشاره و اظهار کرد: مطابق تصمیمات عملیاتی شده، برای جلوگیری از هدر رفت زمان، افزایش هزینه و موانع کار در دریا، بیشترین میزان فعالیت‌های اجرایی در بخش خشکی و یارد سکوساز درحال انجام است.

 

ارسال نظر