ریشه کم‌شدن خاموشی‌ها؛ همکاری ادارات دولتی

۱۳۹۷/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۲۹۹
ریشه کم‌شدن خاموشی‌ها؛ همکاری ادارات دولتی

گروه انرژی|

در چند روز اخیر برخلاف هفته گذشته، از خاموشی‌های حدود 2 ساعته که به‌ویژه در تهران گزارش می‌شد، کاسته شده است. آن‌طور که به نظر می‌رسد این اتفاق نتیجه صرفه‌جویی ادارات دولتی در مصرف برق است. در طول یک ماه اخیر دولت و برخی وزرا دستوراتی را درخصوص کاستن از مصرف برق ادارات ذی‌ربط خود صادر کردند. رضا اردکانیان وزیر نیرو دیروز گفته است که این رویکرد توانسته تا 2000 مگاوات مصرف روزانه برق را کاهش دهد. به گزارش «تعادل» به نقل از پاون، وزیر نیرو با اشاره به کاهش 5 هزار مگاواتی توان تولیدی نیروگاه‌های برق‌آبی کشور، کم‌آبی را یکی از عوامل مشکلات برقی تابستان امسال دانست. رضا اردکانیان دلیل کاهش 2هزار مگاواتی مصرف برق در چند روز اخیر را تغییر در ساعات ادارات برخی استان‌ها عنوان کرد و آن را عامل مهمی در صرفه‌جویی در مصرف برق هنگام پیک بار توصیف کرد. همچنین اردکانیان در شامگاه دوشنبه که به ارمنستان سفر کرده بود، در گفت‌وگو با همتای ارمنستانی خود بر اجرای به‌موقع خط سوم انتقال برق در ارمنستان و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام میان دو کشور، ازجمله نیروگاه برق‌آبی مغری تاکید کرد.

 به گزارش ایلنا، وزیر نیرو روز سه‌شنبه با بیان اظهاراتی درخصوص رابطه در هم پیچیده منابع آبی و تامین برق، بیان کرد که یکی از دلایل کاهش توان تولیدی برق کشور، کاهش بارش‌های جوی بوده است. وی در این باره گفت: «در سال آبی گذشته که سال نسبتا خشکی بود توانسته بودیم ۹ هزار و ۳۰۰ مگاوات برق از نیروگاه‌های آبی بگیریم؛ اما در سال جاری حداکثر این میزان بیش از ۴ هزار مگاوات نیست، به این معنا که کاهش تولید ۵ هزار مگاواتی را شاهد هستیم.»

وی با بیان اینکه باید رشد معقول مصرف به نسبت پارسال نیز در مصرف برق امسال درنظر گرفته شود، اظهار کرد: «در زمینه تامین برق به صورت طبیعی در تابستان‌ها بی‌مشکل نیستیم، اما در سال جاری مشکلات بیشتر به دلیل کم‌بارشی‌ها هستند.»

رضا اردکانیان درخصوص طرح‌های آبرسانی، اظهار داشت: طرح‌هایی در بخش آبرسانی اضطراری با توجه به کاهش منابع آب در سال جاری تدارک دیده شده و دولت در هفته گذشته اعتباری بالغ بر یک هزار و 20 میلیارد تومان را برای 195 پروژه در 280 شهر اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است، ادامه داد: «بیش از 21 هزار مگاوات اوج بار اختصاص به دستگاه‌های سرمایشی دارد، کشور جمهوری آذربایجان عمدتا به‌دلیل فشار وارده از ناحیه دستگاه‌های سرمایشی وارد خاموشی سراسری می‌شود و زمانی‌که کشوری وارد این شرایط می‌شود بازسازی شبکه برق آن زمان‌بر است.»

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه نیازمند همراهی همه مصرف‌کنندگان در وحله اول سازمان‌های دولتی، صنایع و نظایر آن هستیم و تلاش می‌کنیم همه تمهیدات لازم شامل اصلاح ساعت کار ادارات و مراقبت‌های لازم را انجام دهیم، خاطرنشان کرد: «تلاش ما این است که کمترین فشار به بخش خانگی وارد شود که این موضوع به همکاری نزدیک از ناحیه مردم نیاز دارد که در فاصله ساعت 12 ظهر تا 5 بعدازظهر و از 8 تا 11 شب مصرف خود را کاهش دهند تا با آسایش خاطر بیشتری از تابستان عبور کنیم.»

اردکانیان، با بیان اینکه اگر صرفه‌جویی ناشی از تغییر ساعات کار ادارات در تعدادی از استان‌ها صورت نمی‌گرفت، دچار خاموشی بیشتری می‌شدیم، افزود: «با تغییر ساعت کار برخی ادارات هزار و ۵۰۰ مگاوات در اوج بار در میزان مصرف برق صرفه‌جویی شد.»

باید گفت که هزار و ۵۰۰ مگاوات کاهش مصرف در استان‌ها شکل گرفت که با اعمال تغییر ساعت ادارات تهران، نزدیک به ۵۰۰ مگاوات دیگر بر آن افزوده شد که سرجمع حدود ۲ هزار مگاوات کاهش مصرف از تغییر ساعات ادارات دولتی به‌وجود آمد.

وزیر نیرو ۲ هزار مگاوات کاهش مصرف را رقم بسیار قابل ملاحظه‌یی دانست که بنا برگفته وی، باعث شد به مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو هزینه ایجاد ظرفیت جدید نیروگاهی نشود.

در این زمینه، محمودرضا حقی‌فام معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق کشور نیز با اشاره به این مطلب که تغییر ساعات اداری اداره‌های تهران بزرگ تاثیراتش را بر کاهش مصرف برق در زمان اوج بار داشته است، بیان داشت: «با این تغییر ساعات در تهران بزرگ، روزهای شنبه و یک‌شنبه هفته جاری تقریبا ۲۶۰ مگاوات کاهش مصرف داشتیم.» وی افزود: «در کل شهرهای استان تهران نیز بیش از ۱۵۰ مگاوات کاهش مصرف بوده است که جمعاً بیش از ۴۰۰ مگاوات را می‌توان برای زمان پیک ثبت کرد که این کاهش مصرف کمکی بود تا خاموشی‌های تهران کاهش پیدا کند.»

گفتنی است که وزیر نیرو در راستای افزایش ظرفیت برق کشور، دوشنبه شب به ارمنستان سفر کرد تا ضمن آنکه پیام ویژه رییس‌جمهور با مضمون عزم ایران به گسترش روابط با ارمنستان با وجود تحریم‌های غیرقانونی امریکا را به نیکول پاشینیان نخست‌وزیر این کشور انتقال دهد، در دیدار با آرتور گریگوریان وزیر انرژی ارمنستان بر اجرای به‌موقع خط سوم انتقال برق بر ارمنستان نیز تاکید کند.

در این دیدار اردکانیان با اشاره به تعاملات اقتصادی بین دو کشور بر اهمیت بررسی پروژه‌های نیمه تمام بین دو کشور از جمله نیروگاه برق‌آبی مغری، خط سوم انتقال برق، همکاری انرژی، بر رفع آلودگی رود ارس تاکید کرد.

وی اجرای به‌موقع خط سوم انتقال برق در ارمنستان را به عنوان بخشی از کریدور همکاری چند جانبه انرژی بین ایران، ارمنستان، گرجستان و روسیه مهم ارزیابی کرد و خواستار همکاری و تلاش بیشتر شرکت صانیر و شرکت برق ارمنستان جهت تسریع در اجرای این پروژه شد.

آرتور گریگوریان وزیر انرژی ارمنستان نیز در این دیدار ضمن اشاره به برنامه‌های جدید دولت ارمنستان جهت ارتقای تعاملات با جمهوری اسلامی ایران و با اشاره به علاقه‌مندی دولت به اجرای توافقات فی‌مابین دو کشور آمادگی خود را برای بررسی رفع آلودگی رود ارس و تشکیل کمیته کارشناسی برای بررسی طرح‌های معوق و نیمه‌تمام بین دو کشور اعلام کرد.

 

 

ارسال نظر