کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۹۸۰

  آبگیری خط لوله غدیر 2 خوزستان

پاون| معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان گفت: خط دوم پروژه آبرسانی غدیر 2 روز زودتر از موعد اعلام شده، به آبگیری آزمایشی رسید. صابر علیدادی در این باره افزود: با اتصال خط لوله آبرسانی غدیر در تقاطع محور حمیدیه به سوسنگرد تا ساعاتی دیگر این خط تکمیل شده و امشب (چهارشنبه شب) پس از شست‌وشو به‌صورت آزمایشی آبگیری خواهد شد. وی تصریح کرد: پس از اعلام وضعیت اضطراری در منطقه، با به‌کارگیری 537 نیروی عملیاتی در قالب 25 اکیپ به صورت شبانه‌روزی، موفق شدیم در کمترین زمان ممکن، خط دوم آبرسانی غدیر را به‌سرانجام برسانیم. برای تکمیل خط 2000 میلی‌متری انتقال آب به شهرهای آبادان و خرمشهر از بالادست رودخانه کرخه، مبلغ 531 میلیارد تومان از محل اعتبارات عمرانی طرح آبرسانی غدیر هزینه شده است.

  سهم اندک پتروشیمی‌ها از گاز

ایرنا| معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه برای استفاده بهینه از منابع ملی نیازمند ظرفیت‌سازی هستیم، گفت: با وجودی که جایگاه نخست تولید گاز را در دنیا داریم، تنها 8درصد گاز کشور در صنعت پتروشیمی استفاده می‌شود. سیدرضا نوروززاده روز چهارشنبه در همایش مدیران عامل پتروشیمی کشور در تبریز با اعلام اینکه صنعت پتروشیمی سال گذشته با همین میزان سهم از انرژی گاز کشور 24 میلیارد دلار درآمد ارزی داشت، خاطرنشان کرد: در چند واحد پتروشیمی، مشکل تامین خوراک را داریم اما خوراک 90درصد واحدهای پتروشیمی تامین می‌شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه اجرای اصل 44 قانون اساسی در صنعت پتروشیمی هم مشکلاتی ایجاد کرده است، بیان کرد: در خصوصی‌سازی نیازمند بازنگری هستیم. وی همچنین بازنگری در وظایف سازمان‌های توسعه‌یی همچون سازمان توسعه و نوسازی صنایع را ضروری دانست و گفت: آفت این سازمان‌ها بنگاه‌داری است. نوروززاده گفت: اگر در زمینه اصلاح فرآیندهای تولید در صنعت پتروشیمی گام ‌برداریم، خواهیم توانست از پیچ تحریم‌ها عبور کنیم.

  پیک مصرف برق همچنان 56 هزار مگاوات

پاون| پیک مصرف برق در روز گذشته 56 هزار و 240 مگاوات ثبت شد که نسبت به روز یک‌شنبه که 56 هزار و 672 مگاوات بود، قدری کاهش مصرف داشتیم. براساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، با ادامه موج گرما در کشور، پیک مصرف برق در روز سه‌شنبه (12 تیرماه) به میزان 56 هزار و 240 مگاوات گزارش شد که این رقم در سال گذشته در همین زمان 53 هزار و 197 مگاوات بود. میزان مبادلات برق نیز در روز گذشته برابر با 280 مگاوات ثبت شد که سهم صادرات از این میزان 19 مگاوات و واردات برق نیز 164 مگاوات عنوان شده است. همچنین میزان مصرف برق صنایع در روز گذشته 3هزار و 259 مگاوات بوده که در مقایسه با روز دوشنبه که میزان آن سه هزار و 582 مگاوات ثبت شده، مصرف برق این بخش قدری کاهش داشته است.

  ابهام در ادامه سوآپ نفتی کرکوک

ایسنا| حمید حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در رابطه با سوآپ نفتی ایران و عراق گفت: طبق اعلام شرکت ملی پخش ۲۲ کامیون عراقی از مرز ایران رد شده و بار خود را تخلیه کردند. اما به نظر نمی‌آید این فرایند ادامه‌دار باشد. زیرا هم مشکلاتی در عراق پیش آمد و هم ایران آمادگی نداشت. وی با بیان اینکه هر دو طرف درحال آماده‌سازی مقدمات هستند، تصریح کرد: چند مشکل فنی و جدی در این زمینه وجود دارد. هم بحث کرایه حمل مطرح است و هم موضوع ایکس ری. از سوی دیگر این موضوع در سامانه گمرکی ایران تعریف نشده بود. به‌دلیل وجود این مشکلات بعید می‌دانم سوآپ ادامه داشته باشد. به گزارش خبرگزاری روداو، ایالات متحده درباره «گزارش» ارسال نفت کرکوک به ایران تردید دارد. این در حالی است که وزیر نفت ایران «دریافت نفت از کرکوک» را در ماه ژوئن تایید کرده است. «هدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه امریکا، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «بی‌پرده بگویم که ما نمی‌توانیم این گزارش را تایید کنیم. ما این گزارش را دیده‌ایم، اما نمی‌توانیم تاییدش کنیم.» مساله ارسال نفت از کرکوک به ایران، در پرتو تحریم‌های اعمال‌شده برای تجارت با ایران مطرح شده است.

  وام نفتی چین به ونزوئلا

ایسنا| ونزوئلا ۲۵۰ میلیون دلار از بانک توسعه چین برای بالا بردن تولید نفت خود دریافت خواهد کرد.

وزارت دارایی ونزوئلا با انتشار بیانیه‌یی این خبر را اعلام کرد، اما شرکت نفتی دولتی PDVSA در این باره اظهارنظر نکرد. این کشور امریکای‌‌جنوبی پیش از این پنج میلیارد دلار وام از چین که طی یک دهه گذشته به تامین‌کننده مالی اصلی این کشور بدل شده است پذیرفته بود، اما با وخامت بحران اقتصادی ونزوئلا و سقوط شدید تولید نفت این کشور حمایت مالی چین نیز ضعیف شده است. سیمون زرپا وزیر دارایی ونزوئلا، اظهار کرد: ما برای سرمایه‌گذاری مستقیم از بانک توسعه چین به میزان بیش از ۲۵۰ میلیون دلار برای افزایش تولید PDVSA اجازه دریافت کردیم و در راستای اعتبار پنج میلیارد دلاری ویژه که دولت چین به ونزوئلا برای سرمایه‌گذاری مستقیم در تولید داده است، پیش می‌رویم.

تولید نفت ونزوئلا به دلایل متعدد از جمله کمبود سرمایه‌گذاری، سرقت، فرار مغزها و کمبود تجهیزات به پایین‌ترین سطح در ۳۰ سال گذشته سقوط کرده و باعث بالارفتن قیمت‌ها در بازار جهانی و شدت گرفتن فلاکت اقتصادی ونزوئلا شده است.

 

ارسال نظر