کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۷:۵۶
کد خبر: ۱۲۴۸۹۷

کاهش شوری آب خوزستان

پاون|  براساس اعلام سازمان آب و برق خوزستان با تشدید خشکسالی و کاهش ورودی آب به سدهای استان و حوضه کارون بزرگ، روند کیفی رودخانه کارون طی روزهای گذشته دستخوش تغییرات شدید و نوسانات شد که این شرایط درحال حاضر کنترل شده و بهبود نسبی حاصل شده است.

ورودی آب به مخازن سدهای استان تا انتهای دوره بارشی 60 درصد نسبت به شرایط طبیعی کاهش داشته و فقط 19درصد منابع آب قابل برنامه‌ریزی در سدها ذخیره‌سازی شد؛ با این حال تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به گونه‌یی بود که تامین آب شرب با کیفیت در اولویت قرار گیرد. سازمان آب و برق خوزستان برای حل مشکلات اخیر آب در مناطق خرمشهر و آبادان در 3محور نسبت به اجرای طرح‌های فوری اقدام کرد که می‌توان به تکمیل سد خاکی مارد برای کنترل شوری و نوسانات جزر و مدی دریا، افزایش میزان خروجی سدها و تسریع در تکمیل خط آبرسانی غدیر اشاره کرد. پس از اتخاذ این تمهیدات به‌خصوص پس از تکمیل بند مارد، شوری آب در مناطق آبادان، خرمشهر و مارد 6000 واحد کاهش پیدا کرد. مجموعه این فعالیت‌ها که به صورت مستمر و شبانه‌روزی درحال انجام است شرایط مناسب‌تری برای روزهای آینده رقم خواهد زد.

برنت در کانال 77 دلار

تسنیم| پس از آنکه لیبی با استناد به حالت فورس‌ماژور بخشی از عرضه نفت خود را متوقف کرد، قیمت نفت روز گذشته با افزایش مواجه بود هر چند که افزایش کلی تولید اوپک و کاهش تقاضا مانع از رشد بیشتر قیمت‌ها شده است.

براساس گزارش رویترز، قیمت هر بشکه نفت برنت دیروز با 41سنت معادل نیم درصد افزایش به 77دلار و 71سنت رسید. قیمت نفت خام امریکا نیز دیروز 57 سنت معادل 0.8 درصد رشد داشت و به 74دلار و 51 سنت رسید.  استفن اینز، تحلیلگر بازار نفت در سنگاپور گفت: «جنگ قدرت در لیبی بین شرکت ملی نفت مستقر در ترابلس که از نظر بین‌المللی شناخته شده است و صادرات نفت این کشور را در اختیار دارد و شرکت ملی نفت وابسته به گروه مستقر در بنغازی که هم‌اکنون به صورت فیزیکی کنترل زیرساخت‌های نفتی این کشور را در اختیار دارد... افزایش برنامه‌ریزی شده تولید اوپک را با مشکل مواجه کرده است».

به گفته تحلیلگران هر چند تولید نفت امریکا با رشدی 30درصدی طی 2سال گذشته به 10.9میلیون بشکه رسیده اما سیاست تولید اوپک و اختلالات پیش‌بینی نشده در تولید نفت هم‌اکنون عامل اصلی نوسانات قیمت در بازار نفت است.

مصرف برق رکورد زد

 ایسنا| براساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران با ادامه موج گرما در کشور، پیک مصرف برق در روز دوشنبه(11تیرماه) به میزان 56 هزار و 532 مگاوات گزارش شد که این رقم در مقایسه با روز گذشته که 55 هزار و 432مگاوات بود، افزایش یک هزار و 100مگاواتی را در پی داشت.

میزان مبادلات برق نیز در روز دوشنبه برابر با 561 مگاوات ثبت شد که سهم صادرات از این میزان 156مگاوات و واردات برق نیز 405مگاوات بود.

همچنین میزان مصرف برق صنایع در روز گذشته سه هزار و 582 مگاوات بوده که در مقایسه با روز یک‌شنبه که میزان آن 3هزار و 530 مگاوات ثبت شده، مصرف برق این بخش قدری افزایش داشته است. با توجه به گرم شدن دمای هوا در اکثر استان‌های کشور، ضروری است که مشترکان در مصرف برق بخش خانگی حداکثر صرفه‌جویی را به عمل آورده و در ساعات پیک از به‌ کارگیری لوازم برقی پرمصرف اجتناب کرده تا هموطنان به‌ ویژه در مناطق گرم جنوب کشور نیز از نعمت برق برخوردار باشند.

 

ارسال نظر