تابستان با طعم خاموشی

۱۳۹۷/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۶۵۲
تابستان با طعم خاموشی

گروه انرژی|

کاهش محسوس بارش‌های سال آبی 97-96، تاثیر مستقیمی بر بازدهی نیروگاه‌ها داشته است و در تابستان که مصرف برق به‌دلیل وارد مدار شدن دستگاه‌های سرمایشی پرمصرف، افزایش می‌یابد، پیک مصرف برق از میزان تولید آن پیشی گرفته است. چالش تابستان امسال از سال گذشته مورد انتظار بود. آبان ماه سال گذشته هوشنگ فلاحتیان معاون وقت نیرو در امور برق و انرژی، اعلام کرد که پیک بار در تابستان 97 از 57 هزار مگاوات هم خواهد گذشت. در حالی که باتوجه به کاهش راندمان نیروگاه‌های آبی، حداکثر تولید برق 52 هزار مگاوات خواهد بود.

قطعی برق در نقاط مختلفی از تهران و همچنین دیگر شهرهای کشور، توضیحاتی را از سوی رضا اردکانیان وزیر نیرو به دنبال داشته است. وزیر نیرو دیروز به ایسنا گفته است که این قطعی برق سراسری نبوده و به‌دلیل ایجاد مشکلی جزئی اتفاق افتاده و برطرف شده است. همزمان با این اظهارنظر اما شرکت توانیر در اطلاعیه‌یی اعلام کرده است:

«باتوجه به افزایش مستمر دما و پایداری هوای گرم در کشور، مصرف برق به صورت چشمگیر و کم‌سابقه طی روزهای اخیر افزایش یافته است.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، در اطلاعیه توانیر آمده است: «براساس پیش‌بینی‌ها دمای هوا طی هفته جاری در کل کشور افزایش یافته و به‌دنبال آن انتظار می‌رود مصرف برق نیز به صورت صعودی افزایش یابد. سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است که روند افزایش دمای هوا تا اواسط هفته جاری در کل کشور ادامه داشته باشد. دمای هوا در تهران به‌طور میانگین بین 3 تا 5 درجه افزایش خواهد یافت. همچنین براساس پیش‌بینی‌ها روند افزایش دمای هوا در هفته جاری، کل کشور را به‌صورت وسیع دربر خواهد گرفت. بی‌تردید در چنین شرایطی برای تامین برق پایدار، بیش از هر زمان دیگر به مدیریت مصرف برق نیازمندیم.» اما اظهارات اردکانیان وزیر نیرو درخصوص قطعی برق پایتخت، نه محور اصلی صحبت‌هایش بلکه حاشیه آن بوده است. آنچه اردکانیان دیروز از آن سخن گفته بیشتر معطوف به مساله تعرفه برق است. او در این خصوص گفته است: «آنچه دولت برای تعرفه برق تصویب کرده، 7درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته برای مصارف خانگی و ۲۰درصد افزایش قیمت در ساعات اوج مصرف برای سازمان‌های دولتی است و امیدواریم این تعرفه ۲۰درصدی موجب شود تا سازمان‌های دولتی صرفه‌جویی بیشتری نسبت به آنچه از مردم انتظار می‌رود، داشته باشند.»

وی با تاکید بر اینکه رقم افزایش‌یافته برای مصارف خانگی رقم بالایی نیست، خاطرنشان کرده است: «تامین آب و برق برای همه مصرف‌کنندگان مستلزم دراختیار داشتن منابع کافی برای تولید برق، تامین آب با کیفیت مناسب و نگهداری سیستم‌های مربوطه است.»

به گفته وزیر نیرو، براساس آمار ارائه شده از مرکز آمار، آنچه مردم در هزینه خانوار برای مجموع آب و فاضلاب و برق پرداخت می‌کنند تنها مقداری بیشتر از هزینه‌یی است که برای دخانیات می‌پردازند. این سخن به آن معناست که چنانچه دخانیات کمترین سهم در سبد هزینه خانوار را داشته باشد، سهم مجموع آب و فاضلاب و برق اندکی بیشتر از دخانیات و رقم خیلی ناچیزی است. در حالی که دولت امید دارد بتواند با افزایش تعرفه حداقل سازمان‌های دولتی را به صرفه‌جویی وا دارد، شرکت توانیر نیز در اطلاعیه خود از مردم خواسته در نحوه مصرف برق خود تجدیدنظر کنند. در بخش دیگری از اطلاعیه این شرکت آمده است: «از آحاد مردم عزیز کشور در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، مجتمع‌های تولیدی و صنعتی و کشاورزان تقاضا دارد تا با کاهش و مدیریت مصرف برق به‌ویژه در ساعت‌های اوج بار (12 الی 16 و 20 الی 23) به میزان تنها 10درصد، کارکنان صنعت برق را در ارائه هرچه بیشتر خدمات و تامین برق پایدار یاری نمایند.»

این اطلاعیه در پایان توصیه‌هایی را برای کاهش 10درصدی مصارف برق مطرح کرده است که در ادامه می‌آید:

1. در ساعت‌های اوج بار (پیک مصرف) تا حد امکان در کولرهای آبی از دور کند استفاده نماییم.

2. در صورت استفاده از کولرهای گازی، ترموستات را بین 23 تا 25 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنیم.

3. هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی در ساعت‌های اوج بار، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرفشویی و جاروبرقی به‌طور همزمان استفاده نکنیم.

4. استفاده از وسایل برقی یادشده را به روزهای تعطیل یا ساعت‌های غیرپیک منتقل کنیم.

5. خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، ساده‌ترین راه صرفه‌جویی در مصرف برق است.

 

ارسال نظر