کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۵۷۸

تولید 581 مگاوات برق از انرژی‌های نو

پاون| از تیرماه سال 88 تا ابتدای تیرماه سال 97 حدود 2میلیارد و 153 میلیون کیلووات ساعت برق از محل انرژی‌های نو تولید شده که این میزان تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر توانسته از انتشار حدود یک‌میلیون و 486هزار تن گاز گلخانه‌یی بکاهد. همچنین این میزان تولید انرژی‌های نو باعث شده 611 میلیون مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی در کشور که جزو عوامل اصلی آلایندگی هوا در کشور است، کاسته شود. گفتنی است، این حجم از تولید انرژی‌های نو باعث صرفه‌جویی 474میلیون لیتری مصرف آب در سال‌های اخیر شده است. هم ‌اکنون 493مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر درون کشور در حال احداث است و ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو کشور نیز به 581 مگاوات رسیده است. همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر موجب اشتغال 44 هزار و 607 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور شده است.

رشد 7 برابری صادرات نفت به ژاپن

ایسنا| آمار مقدماتی وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن نشان داد، واردات نفت این کشور از ایران در ماه مه به بالاترین سطح در ۱۴ماه گذشته رسید و نسبت به آوریل، نزدیک به 7 برابر افزایش داشت. به گزارش پلاتس، آمار دولتی ژاپن نشان داد، این کشور طی ماه مه به‌طور میانگین ۲۱۱ هزار و ۹۷ بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده که 31.5 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال میلادی گذشته داشته است. این افزایش به دنبال تقاضای بالاتر پیش از اعلام تحریم‌های امریکا علیه ایران روی داد. دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا هشتم ماه مه اعلام کرد: امریکا از توافق هسته‌یی با ایران خارج می‌شود و تحریم‌هایی که از ژانویه سال ۲۰۱۶ در راستای برجام معلق شده بودند، مجددا به اجرا گذاشته می‌شوند. واردات نفت ایران 7درصد از مجموع ۲.۹۸میلیون بشکه در روز واردات نفت ژاپن در مه را تشکیل داد و در مقایسه با ۳۰ هزار و ۹۱۰ بشکه در روز واردات نفت ایران در آوریل، نزدیک به 7 برابر افزایش نشان داد.

پیشروی معاملات نفتی ایران و ترکیه

ایلنا| سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که کشورش، ایران را شریک مهم تجاری می‌داند و از معاملات نفتی و گازی با تهران عقب‌نشینی نمی‌کند. به گزارش بلومبرگ، ابراهیم کالین در پاسخ به درخواست‌های ایالات متحده مبنی بر توقف واردات نفت از ایران گفت: «ترکیه طبق منافع اقتصادی خود حرکت خواهد کرد.» کالین متذکر شد: «ایران شریک تجاری مهم ترکیه است و این دو کشور مرزهای مشترکی دارند.» این مقام ترک افزود: «ما توافقنامه‌های گاز طبیعی و نفت امضا کرده‌ایم و هرگز گامی برنمی‌داریم که منافع اقتصادی‌مان را به خطر بیندازد.» وی بار دیگر مخالفت ترکیه با تصمیم امریکا برای خروج از توافق هسته‌یی با ایران را مورد تاکید قرار داد و گفت: «نه تنها ما و دیگر کشورهای منطقه مخالف بسته تحریم‌ها (از سوی امریکا علیه ایران) هستیم بلکه کشورهای اروپایی نیز با این مساله مخالفت می‌کنند.»

هشدار ایران به عربستان درباره تولید نفت

تسنیم| به گزارش پلاتس، نماینده ایران در اوپک به عربستان هشدار داد که به مفاد توافق اخیر اوپک پایبند باشد و از تولید بیشتر از سهمیه تعیین شده خودداری کند. حسین کاظم‌پوراردبیلی گفت: «اگر عربستان بالاتر از سهمیه تخصیص داده شده برای این کشور تولید کند، توافق اوپک را نقض کرده است.» اظهارات وی چند روز پس از آن مطرح می‌شود که ایران با اوپک و متحدانش توافق کرد که تولید خود را افزایش دهند. اردبیلی گفت: «اوپک با تصمیم اجماعی اداره می‌شود نه با تصمیم یک کشور. » کاظم‌پور گفت: اگر کمیته نظارت در نشست

22 و 23 سپتامبر خود در الجزایر به این نتیجه برسد که توافق نقض شده است، محمد بارکیندو دبیرکل اوپک ممکن است با درخواست برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان مواجه شود. وی افزود: عربستان «اجازه» افزایش تولید خود به بیش از سهمیه تعیین شده برای این کشور (10.06 میلیون بشکه) را ندارد.

 

ارسال نظر