طلای سیاه در صرافت حرکت

۱۳۹۷/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۴۱۷

وزرای نفت امریکا و روسیه دیدار کردند

 گروه انرژی|

قیمت نفت روز سه‌شنبه به دلیل بروز اختلالات در عرضه در لیبی افزایش یافت هر چند که امیدها نسبت به ثبات بیشتر بازار بعد از توافق وین، این افزایش قیمت را محدود کرد. از سوی دیگر، آتش جنگ تجاری امریکا علیه چین، اروپا و کانادا در هفته گذشته دامن قیمت نفت را نگرفت اما به گفته کارشناسان، اخبار تحریم ایران ممکن است قیمت نفت را از خود متاثر کند؛ به خصوص حال که وزیر انرژی امریکا در حاشیه کنفرانس جهانی گاز و برای ترغیب روسیه به افزایش تولید با همتای روس خود ملاقات کرده است. در ادامه گزارش «تعادل» از حال و هوای بازار را می‌خوانید.

***

بهای معاملات نفت روز سه‌شنبه تحت تاثیر ابهامات درباره صادرات نفت لیبی اندکی افزایش یافت با این حال توافق اخیر اوپک برای افزایش تولید، رشد قیمت‌ها را محدود نگه داشت. به گزارش رویترز، بهای معاملات آتی نفت برنت با 8 سنت یا 0.1درصد افزایش به 74دلار و 81 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدییت امریکا نیز با ۱۶سنت یا 0.22درصد افزایش به 68 دلار و 24سنت در هر بشکه رسید.  به گزارش رویترز، معامله‌گران عقیده دارند که افزایش قیمت‌ها به دلیل وجود ابهامات پیرامون صادرات نفت لیبی که از اعضای اوپک است، نشأت می‌گیرد. حمله نیروهای فیلدمارشال خلیفه حفتر که به جنگ با حکومت مرکزی لیبی مشغول است به 2 پایانه بزرگ صادراتی این کشور به کاهش روزانه 450هزار بشکه‌یی تولید نفت در این کشور منجر شده است؛ هر چند که به گزارش سی‌ان‌بی‌سی به نظر می‌رسد این اختلال موقتی باشد. با این همه سوکریت ویاجاکار، مدیر شرکت تریفکتا در این باره نظر متفاوتی دارد. وی در گفت‌وگو با رویترز عنوان کرد:«این اقدام نیروهای خلیفه حفتر، خطر متوقف شدن تولید نفت لیبی را افزایش خواهد داد زیرا شرکت ملی نفت در طرابلس تنها نهاد قانونی دارای حق فروش نفت است.»

ابهامات نسبت به صادرات نفت لیبی درحالی ایجاد شده که اوپک به همراه متحدانش شامل روسیه برای آرام کردن بازارها با افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز موافقت کرده‌اند. بازارهای نفت از سال ۲۰۱۷ که اوپک و شرکایش توافق کاهش تولید را به اجرا گذاشتند، محدودیت عرضه قابل توجهی پیدا کرده‌اند. به گفته جیسون گمل، تحلیلگر بانک سرمایه‌گذاری جفریز با وجود توافق هفته گذشته اوپک همچنان تصور می‌شود، محدودیت عرضه قیمت‌های نفت را در سال ۲۰۱۸ بالاتر ببرد و ما انتظار داریم قیمت برنت در نیمه دوم امسال به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

براساس گزارش رویترز، بانک امریکایی مریل لینچ اعلام کرده شرایط بازار قیمت‌های برنت را تا سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ به ۹۰دلار در هر بشکه خواهد رساند. اما بانک امریکایی مریل لینچ نسبت به ابهامات موجود هشدار داد زیرا تاثیر تحریم‌های امریکا علیه ایران و تاثیرات اختلاف تجاری جهانی میان امریکا و سایر اقتصادهای بزرگ ازجمله اتحادیه اروپا و چین هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

 تقلای ترامپ

از سویی امریکا از هیچ تلاشی برای کمتر کردن تاثیر تحریم‌های اعمال شده علیه ایران بر عرضه جهانی نفت فروگذار نمی‌کند. دونالد ترامپ که پیش از این از اوپک برای بالا نگه ‌داشتن مصنوعی قیمت‌ها انتقاد کرده بود، خود به دلیل نزدیکی به دولت‌های نفتی مانند عربستان از سوی حزب مخالف در امریکا تحت فشار است. از طرفی، افزایش قیمت نفت، آن‌ هم در فصل پرمصرف انرژی و چند ماه مانده تا انتخابات میان‌دوره‌یی کنگره در این کشور می‌تواند برای حزب حاکم جمهوری‌خواه گران تمام شود. حال از امریکا خبر می‌رسد که ریک پری، وزیر انرژی امریکا روز گذشته با الکساندر نواک همتای روس خود در حاشیه کنفرانس جهانی گاز در واشنگتن دیدار کرده است. شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی اعلام کرد که ممکن است واشنگتن، مسکو و دیگر تولیدکنندگان نفت را برای افزایش بیشتر تولید نفت تحت فشار قرار دهد زیرا امریکا درصدد تحریم نفت ایران است.

وزیران نفت کشورهای اوپک وغیراوپک جمعه گذشته در وین موافقت کردند توافق کاهش تولید نفت که در اواخر سال 2016 مورد توافق وزیران نفت اوپک و برخی کشورهای غیراوپک امضا شد، ادامه پیدا کند. بنا به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، تحلیلگران عقیده دارند که توافق روز جمعه اوپک از تولیدکنندگان این سازمان و هم‌پیمانان غیراوپک آن می‌خواهد تا به سطح فعلی تولید نفت کمتر از یک میلیون بشکه در روز اضافه کند. این شبکه خبری افزود:«با وجود اینکه عربستان سعودی این رقم را حدود یک میلیون بشکه در روز اعلام کرد، روسیه خواهان افزایش تولید اوپک و غیراوپک به میزان 1.5میلیون بشکه در روز بود.»

با وجود ابراز رضایت نواک از توافق اوپک و کافی دانستن آن برای زمان حاضر، وزیر انرژی امریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت:«این توافق(توافق اخیر اوپک و غیراوپک) ممکن است برای جلوگیری از کسری بازار نفت کافی نباشد.»

تحلیلگران معتقدند، تحریم‌ها علیه ایران در پایان سال جاری میلادی 500 هزار بشکه در روز از میزان عرضه نفت در بازار جهانی خواهد کاست. اما همانطور که سی‌ان‌بی‌سی‌ نیز اشاره می‌کند، بازار نفت با اختلالات دیگری نیز در طرف عرضه روبه‌روست؛ جدای از اختلالات در عرضه در لیبی که پیش‌تر درباره‌ آنها صحبت شد، تولید نفت در ونزوئلا نیز از ابتدای امسال تا ماه مه حدود نیم میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است. همین ‌طور در کانادا، مشکلات عرضه شرکت سینکرود به کاهش غیرمنتظره 360هزار بشکه نفت در روز منجر شد که انتظار می‌رود تا پایان ماه جولای ادامه داشته باشد.

جان کیلدف، تحلیلگر شرکت اگین کپیتال در این باره به سی‌ان‌بی‌سی گفت:«فکر نمی‌کنم توافق اخیر اوپک برای افزایش تولید نفت به تولید رقم بزرگی بینجامد. پری از نواک خواهد خواست که تولید به میزان بیشتری افزایش پیدا کند.» کیلدف این درخواست را غیرعادی دانست اما افزود:«شرایط حال نیز عجیب و غیرعادی است.»

 

 

 

 

ارسال نظر