کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۳۳۵

تحریم‌ها بر مبادلات برقی بی‌اثر است

ایسنا| مدیرعامل شرکت توانیر گفت: موضوع صادرات و واردات برق ارتباطی به تحریم‌های اخیر نداشته و درحال حاضر روابط ایران با کشورهای دیگر در حوزه تبادلات برقی مانند گذشته است.

آرش کردی با بیان اینکه تبادلات برق ایران با دیگر کشورها در دوره تحریم‌های قبلی نیز بی‌تاثیر بوده است، اظهار کرد: هیچ مشکلی در حوزه تبادلات برقی ایران با دیگر کشورها وجود ندارد. به گفته کردی، مبادلات برقی ارتباطی با تحریم‌ها ندارد چراکه این موضوع براساس نیاز همسایه‌ها و نیاز کشور صورت می‌گیرد و به هیچ عنوان به مسائل سیاسی ارتباطی ندارد و کاملا موضوع فنی است. وی درخصوص وضعیت بدهی عراق به ایران در عوض برق گفت: درحال حاضر برنامه‌ریزی‌های زیادی را برای تسویه بدهی درنظر داریم و باید گفت که شرایط نرمال و عراق درحال تسویه بدهی‌های خود است. در این راستا حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: حدود ۱۰درصد از برق تهاتر شده ارمنستان را برای فروش به گرجستان در نظر گرفته‌ایم که به زودی قرارداد آن امضا می‌شود.

اوج مصرف برق در مدار 52 هزار مگاوات

پاون| پیک مصرف برق که در روز یک‌شنبه وارد مدار 52 هزار مگاوات شد همچنان با شیب ملایمی رو به افزایش است. براساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، پیک مصرف برق در روز یک‌شنبه 3تیر ماه، 52 هزار و 334مگاوات گزارش شد که این رقم سال گذشته در همین زمان برابر با 48هزار و 224مگاوات ثبت شده است. میزان مبادلات برق نیز در روز یک‌شنبه برابر با یک هزار و 129مگاوات بوده که سهم صادرات از این میزان 725مگاوات و واردات برق نیز 404مگاوات بوده است. گفتنی است، میزان مصرف برق صنایع نیز در روز یک‌شنبه 4هزار و 334مگاوات بود که نسبت به روز شنبه که میزان آن 4هزار و 49مگاوات بوده است، قدری افزایش داشته است. پیک مصرف یا ساعات اوج مصرف به طور معمول در 6 ماه نخست سال در ساعت‌های 12تا 17(پیک روزانه) و 19تا 23 در شب(پیک شبانه) اتفاق می‌افتد و کنترل دمای وسایل سرمایشی در مدیریت پیک در این زمان بسیار موثر خواهد بود.

نقشه نفوذ آرامکو به بازار هند

ایسنا| شرکت نفتی آرامکو عربستان می‌خواهد در کل زنجیره ارزش بخش انرژی هند حضور داشته باشد. به گزارش رویترز، این شرکت به جزییات طرحش اشاره‌یی نکرد اما اعلام کرد، فروش سوخت یکی از آنهاست. امین ناصر، مدیرعامل آرامکو اظهار کرد: این شرکت سرگرم بررسی همه گزینه‌ها برای ورود به بخش خرده‌فروشی سوخت از طریق شراکت با شرکت‌های نفتی هندی است. آرامکو و شرکت ملی نفت ابوظبی امارات(ادنوک) قراردادی را امضا کرده‌اند که به ادنوک امکان می‌دهد در پالایشگاهی به ظرفیت 1.2میلیون بشکه که در غرب هند پیشنهاد شده است، شراکت کند.

هند سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان است و ۸۶ درصد از نیازهای نفتی خود را از کشورهای اوپک وارد می‌کند تا خوراک ظرفیت پالایش 4.6میلیون بشکه در روز خود را تامین کند. این کشور قصد دارد، ظرفیت پالایش خود را تا سال ۲۰۲۳ به 6.2 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. آرامکو مانند سایر تولیدکنندگان بزرگ نفت خواهان بهره‌برداری از فرصت‌های رشد تقاضا و سرمایه‌گذاری در سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان است.

50 میلیارد دلار صادرات نفت 96

ایرنا| معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت گفت: کل درآمد ارزی صادرات کشور در سال گذشته حدود 90تا 95میلیارد دلار بود که 50 میلیارد دلار به نفت خام و 20میلیارد دلار به فرآورده‌ها و پتروشیمی‌ها تعلق داشت.

«حبیب‌الله بیطرف» در نخستین کنفرانس بین‌المللی مدیریت یکپارچگی دارایی‌های فیزیکی صنعت نفت و گاز در بخش ساحل و فراساحل بیان کرد: سهم نفت و فرآورده‌های صنعت نفت از سبد صادراتی کشور 70درصد است.

وی افزود: نقش حائز اهمیت صنعت نفت ایران در سطح جهان و اوپک و برخورداری از حجم قابل توجه ذخایر نفت و گاز نشان‌دهنده اهمیت مدیریت دارایی‌های فیزیکی این صنعت است.

وی ادامه داد: مدیریت یکپارچگی دارایی‌ها در صنعت نفت به کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری، افزایش ایمنی، مصرف بهینه انرژی و بهبود تعامل سازمان با محیط زیست می‌انجامد. بیطرف اضافه کرد: مدیریت یکپارچگی دارایی‌ها نه تنها در دارایی‌های فیزیکی بلکه درباره دیگر سرمایه‌های سازمان ازجمله سرمایه انسانی و دارایی‌های اطلاعاتی و مالی نیز باید مورد توجه قرار ‌گیرد.

معاون وزیر نفت افزود: مدیریت دارایی‌ فیزیکی به ویژه در فراساحل صنعت نفت به واسطه آسیب‌پذیری بیشتر همچنین برخورداری این بخش از میلیاردها دلار دارایی اهمیت فراوان دارد.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت اظهار کرد: از این رو نظامنامه مدیریت دارایی‌های فیزیکی در سال 93 تدوین و ابلاغ شد و تدوین نظامنامه استانداردهای ملی این مقوله هم‌اکنون در دستور کار است.

 

ارسال نظر