کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۲۵۷

صادرات برق به گرجستان

شانا| مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: حدود ۱۰ درصد از برق تهاتر شده ارمنستان را برای فروش به گرجستان در نظر گرفته‌ایم که به زودی قرارداد آن امضا می‌شود. حمیدرضا عراقی درباره فروش برق دریافت شده از ارمنستان به گرجستان گفت: ارمنستان در ازای گاز صادراتی ایران برق تولید می‌کند و به شرکت ملی گاز تحویل می‌دهد که احتمال دارد بخشی از این برق را به گرجستان بفروشیم. وی درباره مذاکره بین ایران و گرجستان برای فروش برق به این کشور اظهار کرد: مذاکره میان دو کشور برای فروش برق تولیدی ارمنستان به گرجستان از سوی ایران انجام شده است که به زودی قرارداد آن امضا می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز اظهار کرد: از همه حجم برقی که از ارمنستان تحویل می‌گیریم، حدود ۱۰ درصد را برای فروش به گرجستان در نظر گرفته‌ایم. مطابق قرارداد امضا شده میان ایران و ارمنستان، روزانه بیش از یک میلیون مترمکعب گاز به ارمنستان صادر می‌شود و این کشور در مقابل به ایران برق تحویل می‌دهد. همه برق ارمنستان در اختیار شرکت ملی گاز قرار می‌گیرد و سپس به توانیر تحویل داده می‌شود.

اوپک به باکو دعوت شد

ایرنا| الهام علی‌اف رییس‌جمهوری آذربایجان از کشورهای عضو و غیر عضو اوپک دعوت کرد اجلاس آتی خود را در باکو برگزار کنند. به گزارش خبرگزاری رسمی آذرتاج، پرویز شاهبازاف وزیر انرژی جمهوری آذربایجان در چهارمین اجلاس وزیران کشورهای عضو و غیر عضو اوپک در وین، دعوت علی‌اف برای برگزاری اجلاس آتی این نهاد بین‌المللی در باکو را به حاضران ابلاغ کرد. وزیر انرژی جمهوری آذربایجان افزود: حضور در اجلاس آتی باکو برای همه حاضران فرصت بسیار مناسبی برای دیدن جاذبه‌های باکو به عنوان مکان تاریخی صنعت نفت جهان خواهد بود.

شاهباز اف طی سخنانی در این اجلاس اعلام کرد که جمهوری آذربایجان به عنوان یکی از کشورهای غیر عضو به تعهدات خود در برابر سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت، اوپک پایبند است. وی با اشاره به سابقه استخراج نفت در جمهوری آذربایجان اظهار داشت: استخراج نفت با روش‌های صنعتی برای نخستین‌بار در جهان در سال 1846 میلادی در باکو انجام شده است. هیات جمهوری آذربایجان در این اجلاس همچنین تابلویی از عکس دکل نفتی منطقه بی‌بی هیبت باکو که گفته می‌شود، قدیمی‌ترین دکل نفتی جهان است را رو نمایی و به اوپک اهدا کرد.

مصرف روزانه بنزین به 83.6 میلیون لیتر رسید

تسنیم| طبق اعلام رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، میانگین مصرف روزانه بنزین در خرداد ماه امسال بیش از 83 میلیون لیتر و میانگین مصرف روزانه نفت‌گاز در همین مدت بیش از 68 میلیون لیتر بود. میانگین مصرف روزانه بنزین در خرداد ماه 83 میلیون و 600 هزار لیتر بود که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 75میلیون و 200هزار لیتر اعلام شده و رشد 11.2درصدی را در این مدت به همراه داشته است.

از ابتدای امسال تا پایان خرداد ماه به طور میانگین روزانه 85 میلیون و 100هزار لیتر بنزین مصرف شده که در مقایسه با رقم 77میلیون و 400هزار لیتری مدت مشابه سال گذشته 10درصد رشد داشته است. میزان مصرف نفت‌گاز غیرنیروگاهی در خرداد ماه امسال 2میلیارد و 131میلیون لیتر اعلام شده و در مدت ذکر شده روزانه به طور میانگین 68 میلیون و 800 هزار لیتر گازوییل در کشور مصرف شده است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته 69 میلیون و 300هزار لیتر بوده که بیانگر کاهش 0.8درصدی در مصرف این فرآورده است.

از ابتدای سال تا پایان خرداد ماه روزانه به طور میانگین 67 میلیون و 500 هزار لیتر نفت‌گاز مصرف شده که این رقم در مدت مشابه سال قبل 64 میلیون و 100هزار لیتر بوده و بیانگر رشد 5.2 درصدی مصرف گازوییل است.

رفع مشکل آب روستاهای آبادان تا پایان تیر

پاون| مدیرعامل آبفای خوزستان با تاکید بر اینکه EC آب روستاهای آبادان به دلیل شور شدن آب رودخانه بهمنشیر به 16 هزار و 500میکروموس رسیده است، گفت: تا پایان تیرماه با انتقال آب از طرح آبرسانی غدیر به آبادان ظرفیت تولید ما به 60 هزار مترمکعب افزایش خواهد یافت و به تبع آن نیز EC آب به

4 تا 5هزار کاهش خواهد یافت. درویشعلی کریمی با بیان این مطلب افزود: خشکسالی‌های چند سال اخیر و به تبع آن کاهش جریان آب رودخانه کارون موجب شده تا آب شور دریا وارد مسیر رودخانه شده و EC آب نیز افزایش پیدا کند. کریمی تصریح کرد: برنامه کوتاه‌مدت ما برای حل مشکل آبی 79 روستای آبادان آبرسانی با تانکر خواهد بود و برنامه بلندمدت مجموعه نیز استفاده از منابع آبی طرح آبرسانی غدیر و انتقال آن به تصفیه‌خانه شهید کشتکار است.

کریمی با تاکید بر اینکه تا پایان تیرماه مشکل آب روستاهای آبادان برطرف خواهد شد، گفت: تا پیش از حادثه بالا رفتن EC آب در منطقه به دلیل شور شدن آب رودخانه بهمنشیر به هیچ‌وجه مشکلی برای تامین آب روستاهای آبادان وجود نداشت که امیدواریم با بهره‌برداری از طرح غدیر و انتقال آب به این منطقه شاهد بهبود مناسب کیفیت آب روستاهای آبادان باشیم.

 

ارسال نظر