کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۰۹۰

کنگو پانزدهمین عضو اوپک شد

شانا| عضویت «کنگو» به عنوان جدیدترین عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست پشت درهای بسته یکصد و هفتاد و چهارمین نشست این سازمان مورد تایید ۱۴ عضو قرار گرفت. ذخایر نفت کنگو حدود یک‌میلیارد و ۷۰۰هزار بشکه و تولید روزانه این کشور هم ‌اکنون بیش از ۳۰۰هزار بشکه در روز است.

تعداد اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با پیوستن این کشور به این سازمان به ۱۵ کشور رسید. جمهوری کنگو که به نام کنگو برازاویل نیز شناخته می‌شود، در مرکز آفریقا واقع شده و پایتخت آن برازاویل است. این کشور به کنگو برازاویل شهرت دارد که برای تمایز با کشور همسایه بزرگ‌تر همنام آن جمهوری دموکراتیک کنگو استفاده می‌شود.

یکصد و هفتاد و چهارمین نشست اوپک صبح روز جمعه، اول تیرماه با حضور ۱۴عضو این سازمان برگزار شد. اعضای اوپک قرار است فردا در نشستی مشترک با اعضای غیراوپک حضور پیدا کنند.

پایبندی عمان به پروژه گازی با ایران

ایسنا| وزیر نفت عمان گفت: کشورش با وجود تحریم‌های امریکا علیه تهران، همچنان پیگیر پروژه خط لوله گاز طبیعی به ارزش 1.5میلیارد دلار است که این سلطان‌نشین را به ایران متصل می‌کند.

به گزارش پلاتس، این پروژه خط لوله زیردریایی که در سال ۲۰۱۳ مورد توافق قرار گرفت، یک میلیارد فوت مکعب گاز در روز به عمان منتقل می‌کند که احتمالا فرآوری شده و به LNG تبدیل می‌شود و همچنین به مصرف داخلی می‌رسد.

محمد الرومهی که در آستانه دیدار رسمی اوپک صحبت می‌کرد، گفت: ما همچنان پیش می‌رویم و رسما منتظر جزئیات تحریم‌های امریکا هستیم. روی کاغذ ما اسناد مناقصه را به شرکت‌های علاقه‌مند در سراسر جهان ارسال کرده‌ایم.

تحریم‌های امریکا که بخش انرژی ایران را هدف گرفته، قرار است در نوامبر اجرا شود، اما انتظار می‌رود که صنعت نفت ایران متمرکز شود. تعهد فعلی عمان به ارتباط گازی با ایران بر خلاف سایر شرکای احتمالی است.

عمان به گاز برای تامین تقاضای رو به رشد خود و افزایش دادن عرضه از قطر از طریق خط لوله دلفین که از امارات عبور می‌کند، نیاز دارد. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا، مصرف در این سلطان‌نشین در یک دهه منتهی به ۲۰۱۶ بیش از دوبرابر افزایش یافته است.

این کشور همچنین حجم قابل توجهی را از طریق کارخانه‌های LNG خود در قلهات صادر می‌کند، اما ناچار شده است به میزان قابل توجهی از تولید این کارخانه‌ها را برای تامین تقاضای داخلی اختصاص دهد.

متولی نظام انرژی و آب کیست؟

ایلنا| رییس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه همواره آمارهای نگران‌کننده و تهدیدآمیز درباره منابع انرژی و آب را تکرار می‌کنیم، گفت: در حال حاضر نظام مسولیتی انرژی و آب در کشورمان مشخص نیست.

فرج‌الله رجبی در نخستین همایش بین‌المللی مدیریت انرژی در ساختمان بر اهمیت حکمرانی مطلوب تاکید و تصریح کرد: عادت کرده‌ایم از ظرفیت‌های دولتی و حکومتی استفاده کنیم و در بحث انرژی از ظرفیت‌های غیردولتی بهره نمی‌گیریم. همچنین در این نشست مدیر پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در حوزه ساختمان گفت: میزان مصرف انرژی در ساختمان‌های ایران 6.2 برابر استانداردهای جهانی است.

وی افزود: پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان، آگوست ۲۰۱۶ به ایران ابلاغ شده اما پیشرفت آن شاید بیش از ۱۰درصد نیست. محل اجرای آن تهران است که با همکاری دو ارگان بین‌المللی انجام می‌شود.

حیدر جهان‌بخش رییس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز اظهار کرد: چالش‌های زیست محیطی باعث شد، صاحب‌نظران به این سمت سوق پیدا کنند که موضوع استفاده بهینه از انرژی مورد توجه قرار گیرد که اصلی‌ترین راهکارها بر دو موضوع صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ذخیره‌سازی انرژی متمرکز هستند.

نجات 13 دریانورد توسط نفتکش ایرانی

شانا| در پی انتشار اطلاعیه درخواست امداد و نجات دریایی از سوی مرکز فرماندهی عملیات نجات دریایی پاکستان در ساعت 10:45صبح روز

۲۰ ژوئن (٣٠ خرداد) فرمانده و کارکنان کشتی نفتکش «آرک» بدون فوت وقت برای نجات جان ۱۳دریانورد شناور صیادی «النعیمی» وارد عمل شدند. به گزارش شرکت ملی نفتکش ایران، ‌‎این عملیات نجات که به دلیل شرایط بسیار بد جوی و دریای توفانی دارای پیچیدگی‌های فنی بسیار زیادی بود با انجام مانورهای بسیار فنی کشتی آرک با هدایت فرمانده و کارکنان این نفتکش و پس از انتقال آب، مواد غذایی و نگهبانی از فاصله نزدیک و رسیدن بالگردهای نیروی دریایی پاکستان به محل حدود ساعت ۱۷ با موفقیت به پایان رسید.

‌‎آذرماه سال گذشته هم کشتی نفتکش غول‌‌پیکر Stream به فرماندهی کاپیتان محمود باغستانی موفق به نجات 5ماهیگیر سریلانکایی شد که قایق‌شان در آب‎های اقیانوس هند واژگون شده بود.

 

 

ارسال نظر