کنترل برق صنایع بزرگ از راه دور

۱۳۹۷/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۰۰۲

گروه انرژی |

در روز 28 خرداد ماه برای نخستین بار در تاریخ پیک مصرف برق کشور پیش از شروع تابستان از مرز 50هزار مگاوات گذشت تا یک‌بار دیگر ضرورت مدیریت مصرف برق به همگان گوشزد شود. در این راستا وزارت نیرو به عنوان متولی آب و برق کشور تلاش کرده است تا کمبود 5هزار مگاواتی تولید برق در پیک تابستانی را ابتدا با مدیریت مصرف در سازمان‌های دولتی جبران کند. از دیگر برنامه‌های مدیریتی برای کاهش مصرف برق، کنترل برق صنایع بزرگ از راه دور است که وزیر نیرو در حاشیه نشست ستاد ویژه مدیریت پیک بار آن را عنوان کرد. در این نشست رضا اردکانیان از موفقیت چشمگیر طرح تغییر ساعات اداری استان‌های گرم جنوبی در کاهش مصرف برق نیز خبر داد و در بخش نهایی سخنان خود تلاش‌های صورت گرفته برای تامین آب شرب را برشمرد. وزیر نیرو در حاشیه نشست ستاد ویژه مدیریت پیک بار از سازماندهی مرکزی در ستاد برق کشور خبر داد که در آن از تمام فناوری‌های موجود از جمله سیستم‌‌های هوشمند استفاده خواهد شد تا اگر دستگاه‌های سرمایشی مصرف‌کنندگان بزرگ در خارج از ساعت کار اداری فعال باشد، بتوان برق آنها را از راه دور قطع کرد. به گزارش ایلنا، اردکانیان با تاکید بر اینکه از روزهای آینده به مدت 13هفته با کمبود تولید برق نسبت به نیاز مصرفی مواجه خواهیم شد، گفت: «این کمبود تولید برق که حدود 5هزار مگاوات پیش‌بینی شده عمدتا ناشی از کم بارشی‌های سال آبی 96-97 است.»

 خاموشی، خط قرمز وزارت نیرو

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه خاموشی و قطعی برق خط قرمز وزارت نیروست، تصریح کرد: «در سال جاری با جدیت بیشتری توان مدیریتی صنعت برق و همکاری مردم را به نحوی سازماندهی خواهیم کرد که با وجود کم بارشی بتوانیم به سلامت از پیک تابستان 97 عبور کنیم.» رضا اردکانیان با یادآوری تصمیم جلسه همین هفته ستاد اقتصاد مقاومتی مبنی بر افزایش فوری تعرفه‌های برق سازمان‌های پرمصرف دولتی که مصرف خود را کنترل نمی‌کنند، بیان کرد: «همگی با کمک هم سعی خواهیم کرد تا با کمک صنایع بزرگ و بهره‌برداران از چاه‌های کشاورزی، ارائه سیستم‌های تشویقی و... به نحوی حرکت کنیم که نیروگاه‌های موجود ما کفاف برق مورد نیاز کشور را بدهد و تلاش خواهیم کرد که این روند را تبدیل به یک عادت کنیم.» وزیر نیرو خاطرنشان کرد: «این تغییر عادت نه تنها برای امسال لازم است، بلکه باید پس از این به همان میزان که از افتتاح و آغاز فعالیت یک نیروگاه خوشحال می‌شویم به همان اندازه هم از کاهش پیک مصرف خرسند شویم. برای توفیق در این کار روی همکاری وسیع مردم حساب جدی کرده‌ایم و در زمان مناسب با همکاری وسایل ارتباط جمعی در این زمینه اطلاع‌رسانی مناسبی صورت خواهد گرفت.»

 نتایج چشمگیر برنامه‌ها

وی یادآور شد: «در همین راستا هیات وزیران از دو هفته پیش تصویبنامه‌یی را مبنی بر تغییر ساعت کار دستگاه‌های دولتی در استان‌های گرمسیر ابلاغ کرده است. در همین چند روز سیستم وسیعی را با همکاری استانداران برای پایش عملکرد سازمان‌های دولتی سازماندهی کرده‌ایم و نتایج چشمگیری را به همراه داشته است به‌طوری که در استان خوزستان با همکاری خوب استاندار و سازمان‌های مربوطه موفق شده‌ایم تا 20درصد توان مصرفی را کاهش دهیم.» اردکانیان پیک بار سال گذشته را حدود 55هزار مگاوات اعلام کرد و افزود: «تلاش خواهیم کرد با همکاری نزدیک مردم و مدیریتی که در این بخش صورت خواهد گرفت حداقل افزایش پیک را داشته باشیم. در حالی که ما برای سناریو صفر درصد و تا مقداری بیشتر برای افزایش پیک آماده می‌شویم ولی پیش‌بینی ما این است که به حدود 58 هزار مگاوات خواهیم رسد که اگر کمتر از این محقق شود، مسلما این امر یک دستاورد بزرگ است که دستیابی به آن بدون همکاری مردم میسر نخواهد شد.» لازم به ذکر است که بر اساس آمار رسمی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، در روزهای بیست و هشتم خردادماه راس ساعت 14 و 43 دقیقه و بیست و نهم خردادماه راس ساعت 15 و 19 دقیقه، مصرف لحظه‌یی برق کشور از مرز 50 هزار مگاوات گذشت. به گزارش تسنیم این برای نخستین‌بار در تاریخ کشور است که قبل از شروع تابستان، پیک لحظه‌یی مصرف برق از مرز 50 هزار مگاوات می‌گذرد. همواره در سال‌های اخیر در دو ماه تیر و مرداد، شاهد ثبت پیک‌های مصرف لحظه‌یی برق بیش از 50هزار مگاوات بودیم اما امسال پیش از شروع تابستان پیک لحظه‌یی مصرف برق از مرز 50هزار مگاوات گذشته است.

 تلاش‌ها برای تامین آب شرب

به گزارش ایلنا، وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت پیک بخش آب اشاره کرد و گفت: «در این حوزه وضعیت ما قدری متفاوت است، چرا که امسال مشکلات جدی در این بخش داریم. منتها تمام تلاش ما این است که در تامین آب شرب مردم اختلالی ایجاد نشود و به هر طریق ممکن آب شرب مصرفی بدون مشکل جدی تامین شود.» اردکانیان خاطرنشان کرد: «مطمئنا برای سایر بخش‌ها همچون کشاورزی تمهیدات جدی در نظر گرفته شده است تا کمترین آسیب به این بخش‌ها وارد شده و جبران‌های لازم صورت بگیرد.»

 بیش از 300هزار چاه غیرمجاز

اردکانیان با تاکید بر اینکه بیش از 300هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد، گفت: «با تمام تمهیداتی که در این زمینه اندیشیده شده است ولی همچنان متاسفانه مشکلات جدی در این بخش وجود دارد که سعی خواهیم کرد با استفاده از قوانین موجود و حمایت دستگاه‌های برنامه‌ریزی کشور برای تامین منابع مالی لازم و همراهی خود مردم و کشاورزان بتوانیم برای این مساله چاره‌جویی کنیم.»

 

 

ارسال نظر