کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۹۲۰

توسعه در غرب کارون معطل خارجی‎ها نمی‎ماند

 شانا| مدیرعامل شرکت متن با اشاره به تداوم فعالیت‎های توسعه‎یی در میدان‎هایی نظیر آزادگان و یاران گفت: حضور شرکت‎های بین‎المللی برای بهره‎‌مندی ایران از سرمایه و فناوری‌‎های خارجی مغتنم است اما فرآیند توسعه در غرب کارون معطل حضور شرکت‎های خارجی نیست و با جدیت ادامه دارد. تورج دهقانی افزود: فعالیت‎های توسعه‎یی در میدان آزادگان جنوبی در جریان است و امیدواریم با ادامه این روند شاهد افزایش حداقل ۷۰هزار بشکه‎یی ظرفیت تولید روزانه این میدان تا پایان امسال باشیم.

وی گفت: در عین حال مذاکرات برای اجرای طرح یکپارچه توسعه آزادگان و تعیین تکلیف توسعه میدان‌های آذر و یاران در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی ادامه دارد. دهقانی با بیان اینکه همکاری با شرکت‎های بین‎المللی نافی حمایت از توانمندی‎های داخلی نیست و اتفاقا در بلندمدت منجر به توسعه توان داخلی در سایه ایجاد فضای رقابتی خواهد شد، ادامه داد: شرکت‎های خارجی راغب به کاهش همکاری با ایران نیستند اما به هر حال میزان تاثیرپذیری اقتصاد این کشورها از امریکا در تصمیم‎گیری‌هایشان بی‎تاثیر نیست. وی به همکاری دانشگاه تهران و شرکای فرانسوی‎اش در طرح توسعه فناورانه میدان آزادگان هم اشاره کرد و افزود: بدیهی است مشورت گرفتن و تصمیم‎گیری بر مبنای تجمیع نظرات و پیشنهادهای مختلف سازنده‎تر است. دهقانی با اشاره به اینکه توسعه میدان‎های نفتی غرب کارون اولویت نخست وزارت نفت است، ابراز امیدواری کرد که شرکت متن با هدف‎گذاری‎های مشخص‎تر و اعمال شفافیت بیشتر در روندهای کاری بتواند با تخصیص بهینه منابع در مسیر تحقق اهداف ترسیم شده، گام بردارد.

کار در فاز 11 ادامه دارد

تسنیم| غلامرضا منوچهری، معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: درحال حاضر توسعه فازهای 13،14،22تا 24پارس جنوبی درحال اجراست و مناقصات توسعه فاز 11 نیز انجام شده است. وی افزود: کارهای توسعه فاز 11 پارس جنوبی ازجمله طراحی و برگزاری مناقصه‌ها انجام شده و حتی نتایج آن نیز آماده ابلاغ است. منوچهری این ادعا که روند توسعه فاز 11 پارس جنوبی به دلیل رفتن توتال متوقف شده را رد کرد و گفت: در قرارداد پیش‌بینی شده بود که در صورت مشارکت نکردن توتال، شرکت CNPC چین، رهبر کنسرسیوم خواهد شد؛ حتی در صورت تمایل نداشتن شرکت چینی برای همکاری، پتروپارس جایگزین آن خواهد شد. معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند چرا کار توسعه فاز 11 را از همان ابتدا به شرکت ایرانی پتروپارس واگذار نکردید که باید توجه داشت، مساله اصلی ما دو موضوع تامین مالی و جذب فناوری این طرح است. منوچهری با بیان اینکه در فاز 11 پارس جنوبی زمان و سرمایه‌یی از دست ما نرفته، گفت: هر شرکت داخلی و خارجی دیگری که می‌خواست کار توسعه فاز 11 را انجام دهد مانند توتال برای انجام طرح‌های مطالعاتی و برگزاری مناقصه‌ها به زمان نیاز داشت. معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت همچنین گفت که میزان تولید میعانات گازی کشور نیز اکنون 650 هزار بشکه در روز است که تا پایان امسال افزایش بیشتری می‌یابد. وی ادامه داد: عطش به میعانات گازی در بازارهای جهانی زیاد است بنابراین محدودیتی در فروش آن وجود ندارد. منوچهری در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: با توجه به راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس نسبت به دوره قبلی تحریم اکنون انعطاف‌پذیری زیادی در فروش میعانات گازی وجود دارد.

پایین‌ترین میزان ورودی آب در سدهای هرمزگان

پاون| کل حجم آب ورودی به سدهای هرمزگان از ابتدای سال آبی تاکنون به 11میلیون مترمکعب رسیده است که این روند حکایت از افت 97درصدی ورودی به مخازن سدهای این استان دارد. از این حیث سدهای هرمزگان بدترین شرایط را در میان سایر استان‌های کشور تجربه می‌کنند.

حجم بارش‌های استان هرمزگان از ابتدای سال آبی 97-96 تاکنون به 51 میلی‌متر رسیده که در مقایسه با 243میلی‌متر بارندگی سال گذشته، نزولات جوی این استان کاهش 79درصدی نسبت به سال پیش داشته و در مقایسه با مدت متوسط درازمدت هم افت 67 درصدی را نشان می‌دهد.

افت بارندگی‌های این منطقه موجب شده تا روان‌آب‌های استان نیز با افت محسوسی روبه‌رو شده و به تبع آن سدهای استان نیز با کاهش بی‌سابقه ورودی آب به مخزن مواجه شوند. بررسی آخرین آمار مربوط به وضعیت سدهای سه‌گانه استان هرمزگان(شمیل و نیان، استقلال و جگین) حکایت از افت 97درصدی آب ورودی به مخازن سدهای این استان دارد که از این حیث سدهای استان هرمزگان بدترین شرایط را در میان سایر استان‌های کشور تجربه می‌کنند. کاهش بی‌سابقه بارندگی‌ها در سال گذشته موجب شده تا کل حجم آب ورودی به سدهای هرمزگان از ابتدای سال آبی تاکنون به 11میلیون مترمکعب برسد. عددی که سال گذشته در همین بازه زمانی حدود 366میلیون مترمکعب بوده است. درحال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای سه‌گانه استان هرمزگان 144میلیون مترمکعب بوده و 26درصد حجم این سدها نیز پر است. کاهش بارش‌ها و به موجب آن افت ورود روان‌آب‌ها باعث شده تا مخازن استان با ذخیره آب 331میلیون مترمکعبی سال گذشته فاصله داشته باشند و افت 57 درصدی منابع آبی ذخیره شده را نسبت به سال پیش تجربه کنند.

 

ارسال نظر