طلای سیاه بازیچه سیاست

۱۳۹۷/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۶۸۶
طلای سیاه بازیچه سیاست

گروه انرژی  

 احتمال افزایش عرضه تولیدکنندگان عمده نفت خام، روسیه و عربستان و تهدید چین به مقابله به مثل در برابر سیاست‌های تجاری امریکا از طریق اعمال تعرفه بر واردات نفت خام و محصولات پتروشیمی از این کشور باعث شد تا قیمت نفت در روز جمعه بیش از 2 دلار در هر بشکه سقوط کند. در هفته مانده تا نشست سران اوپک در وین، نگرانی‌های زیادی میان سرمایه‌گذاران نفتی وجود دارد. روسیه و عربستان سعودی از همین حالا تولید را به مقدار اندکی افزایش داده‌اند و انتظار می‌رود بحث درباره افزایش تولید یا ادامه سیاست کاهش تولید موضوع اصلی صحبت‌ها در وین باشد. در همین حال افزایش تولید امریکا به پیچیدگی معادلات بازار کمک کرده است. در ادامه گزارش «تعادل» از حال و هوای بازار در آخرین روز کاری هفته را می‌خوانید.

روز جمعه قیمت نفت خام برنت 2 دلار و 50 سنت معادل 3.29درصد کاهش یافت و به 73.44دلار در هر بشکه رسید. هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس‌اینترمدییت نیز یک‌دلار و 83 سنت یا 2.74درصد کاهش داشت و به 65.06دلار در هر بشکه رسید. در معاملات بعدی نفت خام امریکا کاهش قیمت بیشتری را تجربه کرد و با سقوط 2 دلار و 25 سنتی یا 3.4 درصدی، بشکه‌یی 64 دلار و 64 سنت معامله شد. نفت برنت هفته خود را با 4 درصد کاهش در ارزش به پایان برد. این در حالی بود که ارزش نفت خام امریکا 1.7درصد سقوط کرد.  در ادامه مجادلات تجاری چین و امریکا، غول اقتصادی آسیا اعلام کرده که در پاسخ به تعرفه‌های پیشنهادی از سوی رییس‌جمهور امریکا بر کالاهای تولید این کشور، 50 تریلیون دلار تعرفه بر واردات خود از امریکا وضع خواهد کرد. خبرگزاری رسمی شینهوا به نقل از کمیسیون دولتی تعرفه اعلام کرد که نفت خام و دیگر محصولات انرژی نیز در میان کالاهایی است که در آینده، چین بر آن تعرفه وضع خواهد کرد؛ امری که تعجب سرمایه‌گذاران را در پی داشته است. امریکا در 6ماه گذشته روزانه به‌طور متوسط 363هزار بشکه نفت خام به چین صادر کرده است. کانادا و چین عمده مشتریان نفت خام امریکا هستند. جان کیلدوف از شرکت سرمایه‌گذاری اگن‌کپیتال در شهر نیویورک در این باره به رویترز گفت: «چین می‌خواهد بر حجم زیادی از نفت و محصولات پتروشیمی وارداتی از امریکا تعرفه ببندد. جذب این مقدار مازاد توسط خریداران دیگر زمانبر خواهد بود.» پس از اعلام خبر وضع تعرفه‌های تجاری چین بر نفت و محصولات پتروشیمی امریکا، شکاف میان برنت و نفت خام امریکا افزایش یافت. هر دو شاخص نفت جهانی پس از رسیدن به حداکثر قیمت‌ خود در چند سال اخیر دچار کاهش قیمت شدند. تولید نفت خام امریکا، قیمت نفت را کاهش داد و در همین حال به نظر می‌رسد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش به‌ خصوص روسیه می‌خواهند افزایش تولید را در نشست 22 تا 23 ژوئن در پایتخت اتریش بررسی کنند.

 افزایش تولید؛ نقل محفل اوپک

باب یاوگر مدیر تحقیقات انرژی در موسسه اطلاعات میزوهو در نیویورک درباره نشست آینده اوپک به رویترز گفت: «در نشست اوپک، افزایش تولید محل بحث همه شرکت‌کنندگان خواهد بود.» روز سه‌شنبه هفته گذشته وزیر انرژی روسیه الکساندر نواک نیز عنوان کرد که بر اساس صحبت‌هایی که با وزیر انرژی عربستان سعودی خالد الفالح در مسکو داشته، هر دو کشور «به‌طور مبنایی» با افزایش تدریجی تولید نفت خام، آن‌ هم پس از 18ماه کاهش تولید موافق هستند.

به گزارش رویترز، تحلیلگران کامرز بانک در یادداشتی در این باره نوشتند: «عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت اوپک است، در نظر دارد تولیدش را ۵۰۰هزار تا یک‌میلیون بشکه در روز افزایش دهد و روسیه نیز سرگرم بررسی افزایش تولید خود به میزان حداکثر 1.5میلیون بشکه در روز است.» اوژن واینبرگ تحلیلگر کامرز بانک در این باره به مارکت‌واچ گفت: «با این حال مشکل این است که شمار متعددی از اعضای اوپک از جمله ایران و ونزوئلا با افزایش تولید که افت تولید آنها را جبران می‌کند، مخالف هستند.» طبق گزارش‌های خبری، امریکا از اعضای اوپک درخواست کرده است، تولیدشان را یک‌میلیون بشکه در روز افزایش دهند. همچنین توییت‌های انتقادی ترامپ از اوپک و مسوول دانستن آن به‌ خاطر افزایش قیمت نفت، فشار بیشتری بر این کشورهای تولیدکننده وارد کرده و ممکن است، باعث شود آنها تولیدشان را ولو به میزان اندکی افزایش دهند.  به گزارش رویترز، وزیر انرژی روسیه عنوان کرده که یک گزینه محتمل درباره افزایش تدریجی تولید، افزایش تولید به میزان 1.5میلیون بشکه در روز از تاریخ اول ماه جولای است. خالد الفالح وزیر انرژی عربستان‌سعودی نیز در این ارتباط گفت: «فکر می‌کنم که ما به توافقی رسیدیم که به‌ خصوص برای بازار مفید است.» گرگ مک‌کنا استراتژیست بازار در موسسه اوراق آتی اکسی‌تریدر در این باره به رویترز گفت که به نظر می‌آید، روسیه می‌خواهد تولید نفتش را بیشتر از دیگر تولیدکنندگان افزایش دهد. وی به رویترز گفت: «حدس من این است که افزایش تولید چیزی کمتر از یک‌میلیون بشکه در روز خواهد بود. این میزان همان چیزی است که امریکا از عربستان‌سعودی خواسته بود.» هلیما کرافت مدیر استراتژی کالا در شرکت آربی‌سی‌کپیتال‌منیجمنت در مصاحبه با مارکت‌واچ متذکر شد که اکثر تولیدکنندگان اوپک با تسهیل محدودیت‌های تولید مخالف هستند. وی عنوان کرد: «با اینکه عربستان‌سعودی در موقعیت بهتری نسبت به سایر تولیدکنندگان قرار دارد، افت شدید قیمت‌ها ممکن است، برنامه اقتصادی افق ۲۰۳۰ این کشور را به مخاطره بیندازد.» کرافت بر همین اساس سناریو دیگری را محتمل دانست و گفت: «عربستان‌سعودی و رهبری اوپک احتمالا محتاطانه عمل کرده و تولیدشان را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌دهند و اعلام می‌کنند که آماده‌اند در صورت وجود کمبود عرضه به سرعت اقدام کرده و نیاز بازار را تامین کنند. از سوی دیگر ممکن است، نشست اوپک به حدی پرتنش باشد که عربستان‌سعودی و روسیه به تنهایی اقدام به افزایش تولید کنند.»

 نگرانی دیگر سرمایه‌گذاران

به عقیده رویترز آنچه به نگرانی‌های سرمایه‌گذاران می‌افزاید، افزایش تولید نفت خام در ایالات متحده است. شرکت‌های نفتی امریکا یک دکل‌های نفتی جدید را در هفته گذشته وارد مدار کردند. آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز که روز جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد شمار دکل‌های حفاری امریکا در هفته گذشته با این افزایش به ۸۶۳حلقه رسیده‌ است. با این حساب در چهار هفته گذشته، تعداد دکل‌های نفتی در امریکا در حال افزایش بوده است.  بر اساس گزارش مارکت‌واچ، اداره اطلاعات انرژی امریکا چهارشنبه گذشته اعلام کرد که تولید نفت این کشور ۱۰۰هزار بشکه در روز طی یک هفته گذشته افزایش یافته و به رکورد ۱۰.۹میلیون بشکه در روز رسیده است. همچنین آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا نشان داد، ذخایر نفت خام امریکا در هفته منتهی به ۸ ژوئن به میزان 4.1میلیون بشکه کاهش یافته است.

عوامل عرضه و تقاضا نشان می‌دهند، تولید سه تولیدکننده بزرگ نفت یعنی روسیه، امریکا و عربستان‌سعودی در حال افزایش است. جز امریکا، تولید روسیه نیز از حدود ۱۱میلیون بشکه در روز به 11.1میلیون بشکه در روز در اوایل ماه ژوئن رسیده است. عربستان‌سعودی بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان نیز به اوپک اعلام کرده که تولید نفتش در ماه مه به اندکی بیش از ۱۰میلیون بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که در ماه آوریل این کشور روزانه 9.9میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد.

 

 

ارسال نظر