کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۵۹۷

80 درصد سد دوستی آب ندارد

پاون  بر اساس برآورد صورت گرفته در حال حاضر تنها 20 درصد سد پر بوده و دارای منابع آبی است.

حجم آب ورودی به سد دوستی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 47 میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت 84درصدی پیدا کرده است.

سد دوستی در مرز ایران و ترکمنستان روی رودخانه مرزی هریرود در ۷۵کیلومتری شهرستان سرخس در شمال شرق خراسان‌رضوی احداث شده ‌است و بخش مهمی از آب آشامیدنی شهر مشهد را تامین می‌کند.

کل حجم آب ورودی به این سد از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) جاری تاکنون 47 میلیون مترمکعب بوده است که این رقم در سال گذشته به 291 میلیون مترمکعب رسیده بود. بر این اساس حجم آب ورودی به این سازه در مقایسه با مدت مشابه سال پیشین افت 84 درصدی پیدا کرده است.

حجم ذخیره شده آب در این سد هم امسال به 240 میلیون رسیده است که در مقایسه با حجم 453 میلیون مترمکعبی این سازه در سال گذشته، ذخیره آب در سد دوستی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 47درصدی داشته است.

افتتاح کریدور گازی تاناپ در ترکیه

ایسنا  روز گذشته مراسم راه‌اندازی خط لوله گازی جدید با نام «تاناپ» از آذربایجان تا اروپا در ترکیه برگزار شد. در این مراسم که الهام علی‌اف رییس‌جمهور آذربایجان، پترو پروشنکو رییس‌جمهور اوکراین، الکساندر ووچیچ رییس‌جمهور صربستان، وزرای انرژی برخی کشورها و مدیران شرکت‌های انرژی حضور داشتند، رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: کشور ما قادر است پیش از زمان در نظر گرفته شده، ساخت این پروژه را تکمیل کند. وی افزود: ما قول می‌دهیم که نخستین محموله گازی به اتحادیه اروپا از طریق این خط لوله در ماه ژوئن ۲۰۱۹ میلادی انجام شود.

همچنین رییس‌جمهور اوکراین گفت: کی‌اف خواهان دریافت گاز مصرفی خود به وسیله خط لوله تاناپ است که از بلغارستان و رومانی به شبکه گازی ما متصل شود. وی همچنین از ایجاد این خط لوله گازی آلترناتیو که زمینه انتقال گاز از جمهوری آذربایجان و ترکیه را به اوکراین فراهم می‌کند، قدردانی کرد.

به گفته پروشنکو اجرای این پروژه به تامین امنیت انرژی در منطقه کمک می‌کند.

احداث خط لوله جدید گازی تاناپ به عنوان جایگزینی برای عرضه گاز روسیه به اروپا به شمار می‌رود و خاک روسیه را دور می‌زند.

افزایش 10 درصدی خرید نفت هند از ایران

تسنیم  به گزارش رویترز بر اساس آمارهای منابع کشتیرانی و صنعتی با وجود تحریم‌های جدید امریکا، خرید نفت هند از ایران در ماه مه ‌به حدود 705 هزار بشکه در روز افزایش یافته که بیشترین رقم از اکتبر 2016 تاکنون بوده است.

از ماه ژوئن ممکن است، خرید نفت هند از ایران کاهش پیدا کند، زیرا حداقل 2 پالایشگاه هندی که حدود 35 درصد از ظرفیت حدودا 5 میلیون بشکه‌یی پالایشگاهی هند را تشکیل می‌دهند، اعلام کرده‌اند که به خاطر تحریم‌ها در حال آماده شدن برای کاهش خرید نفت از ایران هستند.

میزان خرید نفت هند از ایران در ماه مه ‌با

10.2 درصد افزایش نسبت به ماه قبل و حدود 45درصد رشد نسبت به یک سال قبل مواجه شده است. بر اساس آمار وزارت نفت ایران، صادرات نفت این کشور در ماه مه ‌به رقم 2.7میلیون بشکه در روز رسید که از زمان لغو تحریم‌ها در سال 2016 بی‌سابقه بوده است. میزان خرید نفت هند از ایران در 5 ماهه نخست سال 2018میلادی با حدود 6.5درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به 583 هزار و 500 بشکه در روز رسیده است. ایران در ماه گذشته میلادی پس از عراق و عربستان همچنان سومین تامین‌کننده بزرگ نفت هند بود، در حالی که امارات جای ونزوئلا را در رده چهارم گرفته است.

کاهش دما، مصرف برق را کم کرد

باشگاه‌خبرنگاران  به گزارش روابط عمومی وزارت نیرو، پیک مصرف برق در روز سه‌شنبه، 47هزار و 985مگاوات بود که اوج مصرف برق در سال گذشته در همین زمان برابر با 49 هزار و 319 مگاوات ثبت شده است.

این اختلاف مصرف، نسبت مستقیمی با کاهش محسوس دما در روزهای گذشته و بارش‌های پراکنده در نیمه شمالی کشور دارد.

گفتنی است که میزان مصرف برق صنایع نیز در روز سه‌شنبه 3هزار و 694مگاوات بود که نسبت به دوشنبه که میزان آن 3هزار و 903مگاوات بوده، مصرف برق این بخش تغییرات آنچنانی نداشته است. بر اساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، میزان مبادلات برق در روز سه‌شنبه 22 خردادماه برابر با یک‌هزار و 848 مگاوات بوده که سهم صادرات از این میزان یک‌هزار و 239مگاوات و واردات برق نیز 609 مگاوات بوده است.

ایران هم ‌اکنون از کشورهای ترکمنستان و آذربایجان واردات برق دارد و به کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق برق صادر می‌کند. همچنین با کشور ارمنستان نیز به صورت تهاتری گاز و برق ارتباط دوسویه دارد.

 

 

ارسال نظر