بی‌اعتنایی کسبه بازار به مخاطرات پوسیدگی سیم‌های برق

۱۳۹۷/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۵۹۶
بی‌اعتنایی کسبه بازار به مخاطرات پوسیدگی سیم‌های برق

ایرنا

«سر توماس هربرت» جهانگرد انگلیسی در سفرنامه خود سال ۱۱۰۸قمری(دوره صفویه) بازارهای تهران را فاقد سقف توصیف کرده است اما این بازارها در دوره‌های مختلف به ویژه در زمان قاجار به تدریج حالت محدود و متمرکزتر در قالب تیمچه‌ها و دالان‌های کنونی بازار به خود گرفتند و مسقف شدند تا امروز که به عنوان قلب اقتصادی کشور از آن یاد می‌شود. قلب اقتصادی، تعبیر مناسبی برای بازار تهران است زیرا اگر از تبادل حجم بالای کالا و خدمات در آن هم بگذریم، وقتی وارد دالان‌های بازار می‌شوی، کافی است سرت را بالا بگیری و سقف را ببینی، رشته رشته سیم‌های خاک گرفته و به هم چسبیده برق درکنار کنتورهایی که به هر چیزی شبیه است جز کنتور برق به مویرگ‌های قلب انسان می‌ماند. این سیم‌ها شریان انرژی برق را به حجره‌های چند صد میلیونی که روزانه صدها میلیارد تومان پول در آنها رد و بدل می‌شود، انتقال می‌دهند و در همه این سال‌ها هیچ‌کس نپرسیده چرا وضعیت انشعاب‌های برق این مکان تجاری بزرگ که صاحبانشان دغدغه مالی ندارند باید اینچنین اسفناک باشد. دردناک‌تر وقتی است که نماینده شرکت برق تهران می‌گوید، کسبه باید برای نوسازی کنتورهای برق بازار که هر کدام بین 1.5تا دو میلیون تومان هزینه دارد، همراهی کنند. شاه‌بیت این درخواست این نماینده دولت یعنی عمده حجره‌داران و کسبه بازار تاکنون یا برای تامین امنیت جانی خود، مغازه، اموال، بناهای تاریخی مستقر در بازار و حیات اقتصادی کشور کوچک‌ترین اهمیت و حساسیتی نداشته‌اند و هزینه‌یی برای آن نکرده‌اند یا اینکه متولی برای این ساماندهی وجود نداشته است. در یک حساب سرانگشتی، هزینه دو میلیون تومانی انشعاب کنتور برق برای بازاریان تهران در برابر سرمایه‌های موجود در مغازه‌ها و انبارهایشان افزون بر چند صد میلیون برآورد می‌شود، چقدر است که طی همه سال‌های گذشته این ساماندهی و تغییرات انجام نشده است؟

 51 هزار انشعاب غیرایمن

براساس آمارهای رسمی 51 هزار انشعاب غیرایمن برق در بازار تهران وجود دارد که هر کدام از آنها مستعد وقوع جرقه‌های انفجاری برق و بروز حوادث تلخ است؛ حوادثی که در آخرین مورد آن را با عنوان فاجعه ساختمان پلاسکو هیچ‌کس فراموش نمی‌کند. ساختمان تجاری پلاسکو که بیشتر به محل عرضه پوشاک شهره بود در ضلع شمال شرقی چهارراه استانبول تهران قرار داشت و صبح روز پنج‌شنبه 30دی ماه سال 1395 دچار آتش‌سوزی شد و حدود ساعت 11 همان روز به‌ طور کامل فرور یخت؛ از پلاسکو که ساخت آن به سال 1341 برمی‌گشت به عنوان نخستین آسمانخراش و ساختمان مدرن خاورمیانه یاد می‌شد.

 پیگیری ویژه استاندار تهران

محمدحسین مقیمی که از مهر سال گذشته به عنوان استاندار تهران مشغول فعالیت شده است، اسفند ماه پارسال جلسه‌یی با حضور متولیان بازار تهران گذاشت و مقرر شد در یک مهلت 3ماهه، موضوع ایمن‌سازی بازار به ویژه بحث انشعاب‌های برق در دستور کار قرار گیرد. براساس آنچه گزارش شده در جلسه اسفند سال گذشته به شرکت توزیع برق تهران فرصتی 3ماهه داده شده بود تا از طریق اخطار به مشترکان، مشکلات شبکه برق ٢٥هزار واحد این مکان مرتفع شود. در موعد این مهلت 3ماهه، روز گذشته جلسه دیگری برای پیگیری مصوبات جلسه اسفند برگزار شد و مصوباتی داشت. به گزارش ایرنا، استاندار تهران در یک دستور خطاب به اعضا گفت: در کارگروهی که با حضور اداره برق، شهرداری، اوقاف و نماینده اصناف تشکیل خواهد شد باید تا آخر امسال حدود 6 هزار کنتور اضطراری بازار تهران اصلاح و ایمن‌سازی شود. نکته قابل تاملی که در این نشست نماینده شرکت توزیع برق تهران در تشریح گزارش خود بیان کرد این بود که «هزینه اصلاح شبکه برق هر مشترک در بازار با تجمیع کنتورهای برق مبلغ ١.5تا دو میلیون تومان است که به همراهی کسبه نیاز دارد» و باید منتظر نشست و دید که آیا علت وضع موجود فقط میزان هزینه اجرای این انشعاب‌هاست یا مشکلات دیگری هم وجود دارد؟

 دستور فوری برای اصلاح

درحالی به گفته استاندار تهران حدود نیمی از 51 هزار انشعاب غیرایمن برق بازار، فرسوده و 6 هزار مورد آن در وضعیت اضطراری قرار دارد که وی دستور داده این مهم باید با قید فوریت اصلاح شود.

مقیمی با بیان اینکه جان و مال مردم برای مسوولان استانداری عزیز است، خاطرنشان کرد: بازار بزرگ تهران انباشته از کالاهای قابل اشتعال است و نباید اجازه دهیم فاجعه پلاسکو بار دیگر تکرار شود. بازار بزرگ تهران در محدوده مرکزی شهر تهران (منطقه 12شهرداری) مرکز مبادلات مهم اقتصادی کشور به شمار می‌رود؛ وجود ساختمان‌های قدیمی و فرسوده، انشعاب‌های غیراستاندارد برق که به شکلی بسیار نامناسب کشیده شده و مساله دسترسی برای خودروهای امدادی در مواقع اضطراری در این مکان همواره محل انتقاد بوده است.

 

ارسال نظر