استفاده از همه امکانات برای حل بحران آب شرب اصفهان

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۰۰:۲۵:۲۷
کد خبر: ۱۲۳۴۳۱
استفاده از همه امکانات
برای حل بحران آب شرب اصفهان

گروه انرژی  

حوضه آبریز زاینده‌رود سال آبی بسیار سختی را سپری می‌کند. از فروردین‌ماه امسال هشدارهای کارشناسان و مسوولان درباره مشکلات آبی تابستانه این استان آغاز شد. در تازه‌ترین اظهارنظرها در این خصوص مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان روز دوشنبه اقدامات این شرکت برای گذر از بحران آب این استان را برشمرد.

هاشم امینی به پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو گفته است که برای تامین آب شرب اصفهان بدون نیاز به جیره‌بندی، تغییراتی در توزیع آب صورت گرفته است و از نظر فرهنگی نیز مردم به استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب تشویق می‌شوند.

امینی با بیان ایجاد تغییراتی در شرایط توزیع آب در حوضه زاینده‌رود در بخش شرب، کشاورزی و صنعت، اظهار کرد: این تغییرات بر اساس مصوبات شورای حوضه زاینده‌رود و کارگروه سازگاری با کم‌آبی صورت گرفته است.  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان عدم کشت محصول در شرق اصفهان را از جمله این تغییرات دانست و افزود: در بخش صنعت نیز مقرر شده تا صنایع استان کاهش 40درصدی مصرف آب را داشته باشند و در بخش شرب هم بر اساس مصوبات کارگروه سازگاری با کم‌آبی مقرر شده تا کاهش 20 درصدی در این بخش اعمال شود. وی خاطرنشان کرد: کاهش 20 درصدی تحویل آب شرب شرایط بسیار سختی را برای سامانه 56شهر و 300 روستایی که حدود 4میلیون جمعیت را تحت پوشش قرار داده است، ایجاد کرده و باعث شده تا سناریوهای جدیدی را برای بخش شرب استان داشته باشیم.

امینی تاکید کرد: بدین منظور برای اینکه بتوانیم تابستان و بخشی از فصل پاییز را به شکل مناسبی طی کنیم باید اقدامات مفیدی را در حوزه 56 شهر و 300 روستای متاثر از کاهش منابع آبی رودخانه زاینده‌رود انجام بدهیم. به همین منظور در گام نخست اجرای حفر و تجهیز 70 حلقه چاه در دستور کار فعالیت‌های مجموعه قرار گرفته است که از اردیبهشت‌ماه با وجود اینکه هیچ‌گونه اعتباری هنوز به شرکت تخصیص پیدا نکرده است ولی با وجود این قرارداد تمام 70 حلقه چاه بسته شده و جانمایی آنها نیز انجام شده که نیمه نخست خردادماه حفاری بیش از 20 حلقه چاه نیز آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان استفاده از ظرفیت چاه‌های شهرداری را یکی دیگر از برنامه‌های این مجموعه دانست و افزود: پایشی از تمام چاه‌های شهرداری انجام شده و اتصالات مربوط به 47 چاه که کیفی بوده و امکان فنی لازم را داشته‌اند، انجام شده است.

هاشم امینی سیاست دیگر شرکت آب و فاضلاب برای تامین آب شرب اصفهان را استفاده از ظرفیت چاه‌های کشاورزی و اجاره‌یی عنوان کرد و میزان استفاده از چاه‌های کشاورزی و اجاره‌یی را بیش از 200 لیتر در ثانیه دانست.

وی بیان کرد: یکی دیگر از تمهیدات آبفای اصفهان تهیه و توزیع شیرآلات کاهنده مصرف بوده که می‌تواند تا 40درصد در کاهش مصرف آب اثرگذار باشد.

امینی تاکید کرد: بر این اساس مشترکانی که تمایل داشته باشند و بر اساس قانون متقاضی دریافت تجهیزات کاهنده مصرف باشند، می‌توانند با سامانه 1522 آبفا تماس گرفته تا اکیپ‌های مربوطه لوازم را در اختیار آنها قرار داده و ما هم به صورت اقساط هزینه‌های تجهیزات را از روی قبوض آنها کسر می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تاکید بر اینکه در حوزه‌های فرهنگی تمهیدات مناسبی در سطح استان اصفهان انجام شده است، بیان کرد: در خصوص مشترکان پرمصرف هم قبوض متفاوتی ارائه می‌شود و به آنها متذکر می‌شویم که مصارف ماه‌های پیش از آنها خارج عرف بوده و باید نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.

به گفته امینی یکی دیگر از اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، تلاش برای تعدیل فشار شبکه در راستای مدیریت مصرف آب است. وی در همین رابطه اضافه کرد: چندی پیش سامانه تله‌متری شبکه توزیع شهر اصفهان افتتاح شده است که یکی از اتفاقات خوب در استان و به خصوص در سامانه اصفهان بزرگ وجود سامانه تله‌متری و مدیریت فشار بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان یادآور شد: در برخی روزها و ساعات شبانه‌روز چند هفته اخیر حدود 40درصد کاهش تحویل آب را داشته‌ایم ولی توانسته‌ایم بدون اینکه تنش اجتماعی به وجود بیاید، شبکه را اداره کنیم و بتوانیم با وارد کردن منابع جدید، مدیریت فشار و توزیع آب و همچنین با همکاری مشترکان و مردم شرایط فعلی را به شکل مناسب‌تری سپری کنیم.

امینی در پایان خاطرنشان کرد: اگر این شرایط ادامه‌دار باشد، قدری وضعیت ما دشوار خواهد شد ولی با وجود این بنای ما بر این است که به سمت نوبت‌بندی و جیره‌بندی آب نرویم و از طریق کمک مردم و مشترکان، توزیع بهینه آب، تعدیل فشار و نصب شیرآلات کاهنده مصرف بتوانیم تابستان را با شرایط مناسب‌تری سپری کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، حوضه آبریز زاینده‌رود امسال متاثر از کاهش بارش‌ها و خشکسالی در فلات مرکزی با افت محسوس منابع آبی مواجه شده است. به‌طوری که حجم ذخیره مخزن سد زاینده‌رود نسبت به مدت مشابه سال گذشته و بلندمدت کاهش بسیار چشمگیری داشته و میزان آورد رودخانه نیز حدود 30 درصد سال گذشته بوده است.

دو ماه پیش نیز استاندار اصفهان به باشگاه خبرنگاران گفته بود: «در سال گذشته ورودی آب به سد زاینده‌رود 1.2میلیارد مترمکعب بوده است و امسال این عدد به 400میلیون مترمکعب کاهش یافته که بسیار شکننده و نگران‌کننده است، این میزان آب کشاورزی و باغات را با تنش شدید آبی مواجه خواهد کرد و حتی برای تامین آب شرب هم با مشکل مواجه هستیم. »

در اسفند سال 96 چالش آبی اصفهان شکل دیگری نیز به خود گرفت و کشاورزان شهرستان ورزنه در شرق اصفهان دست به اعتراضات گسترده‌یی زدند که چندین روز به طول انجامید. اعتراض آنان به کاهش حق‌آبه کشاورزی‌شان بود، درحالی که حق‌آبه برخی  صنایع اصفهان و یزد حفظ شده بود.

به گزارش ایسنا، کشاورزان شرق اصفهان اعتراضاتی را نسبت به وضعیت توزیع آب بین صنایع و بخش کشاورزی در استان اصفهان، انتقال بخشی از آب زاینده‌رود به یزد برای مصارف صنعتی و کشاورزی، کاهش 90درصدی حجم آب پشت سد زاینده‌رود و نحوه پرداخت خسارت به کشاورزان از سوی دولت که شامل کشاورزان شرق اصفهان نمی‌شد، مطرح می‌کردند.

استاندار اصفهان در زمان اعتراضات در رابطه با مشکلات آبی کشاورزان شرق اصفهان عنوان کرد: در صورت اختصاص نیافتن آب به کشاورزان باید دست‌کم هزینه معیشت آنان پرداخت شود و براساس پیشنهاد ارائه ‌شده مدیریت استان باید

در ازای آبی که به بخش صنعت داده می‌شود مبالغی به بخش کشاورزی اختصاص یابد که این طرح مورد حمایت رییس‌جمهور هم قرار گرفته است.

 حالا اظهارات مدیرعامل آبفای استان اصفهان بیانگر این است که در واقع آب شرب مردم این منطقه بدون اینکه آب در اختیار کشاورزان کاهش یابد، قابل تامین نیست. این موضوع وضعیت توزیع آب در اصفهان را که صنایع زیادی نیز در طول سال‌ها در آن مستقر شده‌اند، دشوار کرده است. در واقع دولت از یک سو با اعتراض کشاورزان روبه‌روست و از سوی دیگر اولویت خود را تامین آب شرب منطقه می‌داند.

 

ارسال نظر