کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۳/۲۱ - ۰۰:۲۹:۰۵
کد خبر: ۱۲۳۳۵۶

دلایل کاهش فشار آب در تهران

ایسنا| قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران بیان کرد: در شبکه آب تهران مشکلی برای تامین آب وجود ندارد و هیچ طرحی در راستای کاهش فشار آب در نظر گرفته نشده است و علت کاهش فشار آب در برخی نقاط قطعا از سیستم شبکه آبرسانی نیست. علیرضا نوذری‌پور با بیان اینکه با گرم شدن هوا مصرف آب افزایش پیدا می‌کند و در این شرایط اگر تجهیزات داخلی ساختمان استاندارد نباشد ممکن است موجب کاهش فشار آب شود، اظهار کرد: کاهش فشار آب رخ داده در روزهای اخیر به هیچ عنوان مربوط به شبکه آبرسانی استان تهران نیست.

وی افزود: در برخی از ساختمان‌ها تاسیسات داخلی را به گونه‌یی نصب می‌کنند که موجب ایجاد کاهش فشار و حتی مشکلات دیگر می‌شود. به طور مثال در یک خانه تاسیسات آب از پشت بام فرآیند آبرسانی را انجام می‌دهد که همین مساله موجب کاهش فشار آب نیز می‌شود.  به گفته قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران در برج تهران

۵۰ طبقه بدون هیچ مشکلی آبرسانی صورت می‌گیرد که علت آن به دلیل تاسیسات داخلی استاندارد ساختمان است.  وی درخصوص علت تغییر رنگ آب بعد از وصل شدن مجدد آن اظهار کرد: این مساله نیز هیچ ارتباطی به کیفیت آب در شبکه آبرسانی ندارد و تنها علت آن تاسیسات داخلی ساختمان است که باید مورد بازبینی قرار بگیرد.

نوذری‌پور تاکید کرد: هیچ مشکلی در شبکه آب تهران از نظر کمیت و کیفیت وجود ندارد چراکه آزمایش‌های متعددی روی کیفیت آب صورت می‌گیرد و فشار آب نیز درحال حاضر در حالت نرمال و عادی است.  چندی پیش نیز مهتاب باغبان، مدیر کنترل کیفیت و بهداشت شرکت آب و فاضلاب تهران درخصوص کیفیت آب تهران بیان کرد: براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی از آب آشامیدنی سالم، می‌توان گفت آبی که درحال حاضر در شهر تهران توزیع می‌شود مطابق با استانداردهای ۱۰۵۳ است.

صادرات قیر مشروط به مجوز شد

تسنیم| صادرات هر نوع قیر از روز دوشنبه فقط با مجوز وزارت نفت انجام خواهد شد، یکی از مدیران شرکت‌های صادرکننده قیر اظهار کرد: پس از پخش گزارشی از خبر رسانه ملی درباره صادرات قیرهای بی‌کیفیت با نام و نشان تجاری قیر ایرانی با مصوبه هیات دولت صادرات قیر از 21خرداد امسال صرفا با مجوز وزارت نفت انجام خواهد شد.

مجید اعظمی بیان کرد: بر این اساس صادرات هر گونه قیر(به جز قیر معدنی و قیر صادراتی از محل ورود موقت) منوط به موافقت وزارت نفت است.  وی با بیان اینکه درحال حاضر دو نوع قیر برای صادرات وجود دارد، افزود: یک نوع قیر، حاصل از وکیوم باتوم(ماده اولیه تولید قیر) خریداری شده در بورس کالاست که قیر تولیدی با مجوز بورس صادر خواهد شد. نوع دوم هم قیرهای حاصل از مواد اولیه رایگانی است که وزارت نفت در اختیار شهرداری‌ها، سازمان نوسازی مدارس، وزارت راه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار می‌دهد که مازاد این نوع قیر نیز پس از تامین نیاز داخلی با مجوز وزارت نفت صادرخواهد شد. وی با بیان اینکه این مصوبه اخیر هیات دولت از قاچاق قیر و صادرات محصولات بی‌کیفیت به نام تجاری قیر ایرانی جلوگیری می‌کند، گفت: تا پیش از این قیر حاصل از مواد اولیه بی‌کیفیت عراق وارد کشور می‌شد و پس از بسته‌بندی با نام قیر ایرانی به بازارهای هدف صادر می‌شد که این مساله باعث لطمه زدن به برند قیر ایرانی شده بود اما حالا با اجرای این مصوبه جلو این نوع صادرات گرفته خواهدشد.  اعظمی ابراز امیدواری کرد با اجرای این مصوبه، از رانت و سوداگری در بازار صادراتی قیر ایران جلوگیری شود.  براساس برآوردها، ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده قیر خاورمیانه سالانه حدود 5 میلیون تن قیر تولید می‌کند که بیش از 3میلیون تن آن صادر می‌شود.

 

رسوبات ربطی به حجم آب سد کرج ندارد

ایسنا| مدیرعامل شرکت آب منطقه‌یی البرز درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه رسوبات ته‌نشین‌ شده در دریاچه سد کرج ظرفیت ذخیره این سد را کاهش داده است، اظهار کرد: در زمان طراحی هر سد، بخشی از حجم ذخیره برای رسوبات در نظر گرفته‌ می‌شود؛ در مورد سد کرج خوشبختانه رسوبات موجود در دریاچه پایین‌تر از حد پیش‌بینی شده است. داوود نجفیان در ادامه گفت: بنابراین بحث کاهش حجم سد کرج به دلیل رسوبات وارد شده به دریاچه سد طی سال‌های گذشته غیرکارشناسی است ضمن اینکه لایروبی دریاچه سدها هم توجیه اقتصادی ندارد و امکان‌پذیر نیست. نجفیان ادامه داد: تنها لایروبی که ممکن است از پشت سدها انجام شود؛ لایروبی منتهی‌الیه سد و نزدیک به دریچه است و معمولا در دیگر نقاط دریاچه سد لایروبی انجام نمی‌شود. به عنوان نمونه می‌توان از سد سپیدرود نام برد که حجم آن به دلیل رسوبات رودخانه نصف شده اما لایروبی مخزن توجیه اقتصادی ندارد. وی درخصوص وضعیت سد طالقان نیز اعلام کرد: در این مورد باید بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد اما به نظر می‌رسد، آورده رسوبات در این سد بیشتر باشد و لازم است طرح‌های آبخیزداری در بالادست صورت بگیرد. وی تصریح کرد: اخیرا این موضوع با منابع طبیعی مطرح و قرار شد اقدامات لازم برای آبخیزداری و تثبیت خاک در بالادست برای جلوگیری از ورود رسوبات به دریاچه سد طالقان انجام شود.

 

ارسال نظر