کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۷۳۰

کاهش هدررفت در شبکه آب

تسنیم| مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و نظارت برکاهش هدررفت آب در شبکه‌های توزیع شرکت مهندسی آب و فاضلاب از کاهش میزان هدررفت واقعی آب در سطح شبکه‌های توزیع کشور خبر داد. علی سیدزاده در مصاحبه با رادیو اقتصاد بیان کرد: این روند کاهشی براساس مجموع اقدامات صورت گرفته از قبیل اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده آب، نشت‌یابی و رفع نشت در شبکه و مخازن و مصادیق اینچنینی جنبه عملی پیدا کرده است. وی در ادامه افزود: هدف اصلی کاهش هدررفت آب در مناطق خشک و نیمه‌خشک مقابله با کم‌آبی و حفظ محیط زیست به دلیل خشکسالی‌ها و محدودیت منابع آب است اما هدف مهم دیگر به جنبه اقتصادی این بحث برمی‌گردد. سید‌زاده تصریح کرد: اگر بتوان با کاهش آب بدون درآمد به تقاضاهای جدید مشترکان پاسخ داد در هزینه‌های مربوط به توسعه منابع آب به عنوان مثال ساخت سد و مخزن جدید، ساخت و تجهیز تصفیه‌خانه‌های جدید و... صرفه‌جویی زیادی می‌شود.

دور زدن تحریم‌ها در پارس جنوبی

ایلنا| مدیرعامل نفت و گاز پارس با بیان اینکه تجهیزات مورد نیاز فازهای پارس جنوبی را به طور کامل وارد کرده‌ایم، بیان کرد: فقط فاز 14تا حدی عقب‌تر است که بعدا در مورد این فاز تصمیم‌گیری می‌کنیم. محمد مشکین‌فام درباره نیاز به واردات تجهیزات فازهای باقیمانده پارس جنوبی اظهار کرد: ما برای پالایشگاه‌های 13و 22تا 24 مشکلی نداریم و تجهیزات را به طور کامل وارد کرده‌ایم به جز چند مورد که قراردادهایشان اکسپورت لایسنس گرفته‌اند. وی با بیان اینکه توسعه پروژه فاز 14 را شرکت‌های ایرانی انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: فاز 14 با مشارکت بین 8 شرکت ایرانی انجام می‌شود که 3 شرکت کار پالایشگاه و دیگر شرکت‌ها نیز کار حفاری و سکوها را انجام می‌دهند.

چاه شماره 1 موزه می‌شود

گروه انرژی| چاه شماره یک مسجدسلیمان که 110 سال پیش، نفت از آن برای نخستین‌بار در ایران و خاورمیانه فوران کرد به موزه تبدیل می‌شود. 110 سال پیش بعد از اینکه مته حفاری دل زمین را در میدان «نفتون» منطقه «دره خرسونِ» مسجدسلیمان شکافت و نفت از زیرزمین فوران کرد، ویلیام دارسی که تا آن زمان چیزی حدود ۶۰۰ هزار پوند برای اکتشاف نفت در ایران هزینه کرده بود و ناامید قصد ترک ایران را داشت، توانست قراردادش با شاه قاجار را رسمیت ببخشد. و اکنون این چاه که به «چاه شماره یک» معروف شده و هم‌اکنون در مرکز شهر مسجدسلیمان در کنار منطقه‌یی که به همین عنوان شناخته می‌شود در حال تبدیل به موزه و تحت نظارت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در دست احداث است؛ چاه موزه‌یی که از بین نرده‌های ورودی آن هم می‌توان آن را به راحتی دید.

روند صعودی پیک مصرف برق

پاون| براساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، پیک مصرف برق در روز شنبه 42هزار و 535 مگاوات بود که نسبت به جمعه با پیک مصرفی 37هزار و 652 مگاوات بوده، روند صعودی داشته است. میزان مبادلات برق نیز در روز شنبه برابر با 1305مگاوات بوده که سهم صادرات از این میزان 1057مگاوات و واردات برق نیز 248مگاوات بوده است. گفتنی است، میزان مصرف برق صنایع نیز در روز شنبه 3906مگاوات بود که نسبت به جمعه که میزان آن 4250مگاوات بوده است، کاهش مصرف برق مشهود است. پیک مصرف یا ساعات اوج مصرف به طور معمول در 6 ماه نخست سال در ساعت‌های 12تا 16(پیک روزانه) و 20تا 24 در شب(پیک شبانه) اتفاق می‌افتد.

 

 

ارسال نظر