واکاوی 7 تغییر در هلدینگ خلیج‌فارس

۱۳۹۷/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۷۲۶
واکاوی 7 تغییر در هلدینگ خلیج‌فارس

گروه انرژی|

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس که برای چند سال با ثبات و بدون تغییرات پر سر و صدا درحال پیشروی بود پس از آنکه با تغییر در بسیاری از لایه‌ها ازجمله لایه‌های ارتباطی این هلدینگ روبه‌رو شد دیروز نیز تغییراتی شدید را تجربه کرد. با حکم جعفر ربیعی، مدیرعامل تازه این هلدینگ دیروز مدیران عامل 7شرکت زیرمجموعه خلیج فارس تغییر کردند. اما سابقه این مدیران تازه منصوب شده چیست؟ این پرسشی است که «تعادل» برای پاسخ به آن با روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس تماس برقرار کرد. یکی از کارمندان این واحد اما ارائه این اطلاعات را نیازمند دستور مراتب بالاتر و ارائه مجوز از سوی حراست دانست. با این حال گزارش زیر به بررسی سوابق این 7مدیر از مجراهای دیگر پرداخته است.

شاید مورد منحصر به فرد در میان انتصاب‌های روز گذشته هلدینگ خلیج فارس به جلیل قسامی بازگردد. او در ابتدا و در واپسین روزهای کاری سال 1396 توسط جعفر ربیعی که تنها چند روز از انتصابش به سمت مدیرعاملی هلدینگ

خلیج فارس می‌گذشت به سمت سرپرستی پتروشیمی «پارس» منصوب شد. دیروز اما درحالی که انتظار می‌رفت تبدیل حکم سرپرستی او به مدیرعاملی در میان احکام باشد، قسامی به جای مدیرعاملی پارس به مدیرعاملی شرکت پتروشیمی آپادانا منصوب شد. همچنین جالب توجه است که حکم قسامی از معدود احکام ارسال شده در روز گذشته است که در آن به زمان آن اشاره نشده است. در باقی احکام تصریح شده است که حکم 2ساله است.

اما مسعود حسنی شخصی است که پس از اتمام سرپرستی قسامی در پتروشیمی پارس جای او را به عنوان مدیرعامل با حکم ربیعی خواهد گرفت. حسنی پیش‌تر مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی بوده است. حسنی زمستان سال گذشته و به دلیل بازنشسته شدن از این سمت کنار رفت. انتخاب مدیرعامل این مجتمع در اختیارات مسوولان شرکت ملی گاز ایران است. حسنی مهر ماه سال 1392 به این سمت منصوب شد و قبل از آن مدیرعامل پالایشگاه گاز خانگیران بود.

در کنار انتصاب ضربدری حسنی و قسامی در پتروشیمی‌های آپادانا و پارس، مدیرعامل پتروشیمی بندر امام نیز تنها پس از 3ماه تغییر کرد. اسفند ماه سال گذشته و در موج نخست تغییرات از سوی جعفر ربیعی؛ رضا امیری که برای سال‌ها مدیرعامل این پتروشیمی قدیمی ایران بود، جای خود را به حسن نشان‌زاده داد. دیروز و درحالی که زمان بسیار کمی از این حکم می‌گذرد بدون اینکه توضیحی درخصوص چرایی این تغییر داده شود، عنوان شد که حمیدرضا رستمی برای مدت 2سال مدیرعامل بندر امام خواهد بود. حمیدرضا رستمی در سال‌های تولید بنزین پرحاشیه پتروشیمی؛ مدیرعاملی پتروشیمی نوری(برزویه) را در اختیار داشت و از زمره افرادی بود که از تولید این بنزین‌ها دفاع کرده و اعتقاد داشتند این نوع بنزین آلاینده و سرطان‌زا نیست. او در سال 1395 از سوی عادل ‌نژادسلیم، مدیرعامل سابق هلدینگ خلیج فارس مسوول طرح‌های این هلدینگ شده و تاکنون در این سمت مشغول به کار بوده است.

انتصاب چهارم از سوی جعفر ربیعی مربوط به مدیرعاملی پتروشیمی فجر است. این انتصاب و حکم صادره درخصوص آن کمترین حاشیه و پرسش را به وجود آورده است چراکه غلامعلی زال‌خانی که طی آن به مدیرعاملی پتروشیمی فجر منتصب شده است، اسفند ماه سال گذشته عهده‌دار سرپرستی این مجتمع پتروشیمی شده و قبل از آن در سمت‌های رییس مهندسی فرآیند، رییس خدمات فنی، رییس بهره‌برداری و رییس مجتمع پتروشیمی فجر مشغول به کار بوده است. در واقع زال‌خانی از افرادی به شمار می‌رود که پیش از واگذاری پتروشیمی فجر و از زمان دولتی بودن این شرکت در آن حضور داشته است.

فرد پنجمی که در میان 7مدیر منتصب شده در روز گذشته قرار دارد؛ تقی صانعی است. صانعی که از سوی مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به مدیرعاملی پتروشیمی نوری منتصب شده است پیش‌تر توسط یکی از افراد فهرست 7روزه روز گذشته یعنی حمیدرضا رستمی به سمت سرپرست کارخانه مجتمع نوری منصوب شده بود. صانعی که به نسبت دیگر افراد اطلاعات بیشتری درخصوص تحصیلات و دیگر ویژگی‌هایش در اختیار است 50 ساله بوده و کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت پروژه از دانشگاه کالگری کانادا دریافت کرده است. صانعی همچنین فعالیت‌هایی آکادمیک مرتبط با گازهای فلر را در کارنامه خود دارد.

در میان تمام افرادی که دیروز از سوی ربیعی حکم دریافت کردند؛ شاید نامی که برای فعالان در حوزه انرژی و پتروشیمی کمتر آشنا بوده است، ابراهیم یاسری است. یاسری طبق اطلاعات موجود دامنه فعالیت‌های گسترده اما کمتر مرتبط به حوزه انرژی را در کارنامه خود داشته است. او در هیات‌مدیره شرکت بالاست که گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن سرمایه‌گذار اصلی آن است، عضویت داشته است. او در واقع بیش از هر چیز در حوزه حمل و نقل حضور داشته است. او در تازه‌ترین فعالیت مدیرعامل آریا بنادر ایرانیان بوده است.

البته یاسری به مدیرعاملی شرکتی منصوب شده که در واقع حوزه اصلی فعالیت آن مسائل پتروشیمی نیست. شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد که از این پس یاسری مدیرعامل آن خواهد بود، اداره امور عملیات غیرصنعتی صنایع پتروشیمی شامل منازل سازمانی، تاسیسات شهری شرکت‌های وابسته به صنایع پتروشیمی، توسعه و ایجاد تاسیسات مورد نیاز در ارتباط با موارد بالا، ارائه خدمات به صنایع پتروشیمی شامل خدمات اداری، اجتماعی، رفاهی، بهداشتی و نظایر آن را بر عهده دارد.

علیرضا شمیم کسی است که هفتمین حکم جعفر ربیعی به نام او و برای مدیرعاملی شرکت پتروشیمی مبین صادر شده است. شمیم کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی محیط زیست- آب و فاضلاب از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات دریافت کرده و در میان افرادی قرار داشت که اسفند ماه سال گذشته توسط ربیعی حکم گرفته بودند. او در آن زمان عهده‌دار سمت سرپرستی پتروشیمی فجر شده بود. پتروشیمی‌های فجر و مبین هر دو واحدهای یوتلیتی هستند که در واقع آب، برق و اکسیژن مورد استفاده دیگر واحدها، محصولات اصلی آنها را تشکیل می‌دهد.

در واقع 7 حکمی که دیروز از سوی جعفر ربیعی، مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی

خلیج فارس که اواخر سال گذشته پس از عادل نژادسلیم عهده‌دار این سمت شد 4مورد مربوط به واحدهای تولیدکننده محصولات پتروشیمی، 2مورد مربوط به شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های جانبی و یک مورد شرکت غیرصنعتی بوده است. متن احکام صادر شده تقریبا مشابه یکدیگر است اما تفاوت‌هایی کوچک نیز در میان آنها به چشم می‌خورد. در احکام صادر شده برای مدیرعاملی 4مجتمع پتروشیمی «آپادانا»، «پارس»، «نوری» و «بندرامام» هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، پیشران توسعه صنعت پتروشیمی کشور در اجرای طرح‌های جدید پتروشیمی توصیف شده و وظایفی به این شرکت‌ها در این راستا محول شده است. درحالی که وظیفه محول شده به 3شرکت پارس، نوری و بندر امام «ارتقای شاخص‌های منابع انسانی، مالی و فرآیندی در کنار افزایش سودآوری» عنوان شده است «اجرای بهینه پروژه مهم پتروشیمی آپادانا

خلیج فارس در زمان‌بندی مشخص شده» وظیفه‌یی‌ است که به عهده جلیل قسامی گذاشته شده است.

 

ارسال نظر