بوشهر بیش از متوسط کشوری آب هدر می‌دهد

۱۳۹۷/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۵۶۴
بوشهر بیش از متوسط کشوری آب هدر می‌دهد

روز پنج‌شنبه وزیر نیرو برای آغاز عملیات اجرایی طرح‌های آبی بوشهر به این استان سفر کرد. رضا اردکانیان ابتدا در محل سد خاییز حضور یافت و ضمن افتتاح عملیات اجرایی این سد به بیان دستاوردهای آبی دولت‌های یازدهم و دوازدهم پرداخت. اردکانیان پس از بازدید از سد خاییز، در شهرستان جم حاضر شد و عملیات اجرایی طرح انتقال آب سد باغان به جم را آغاز کرد. سپس در جلسه بررسی مسائل و مشکلات حوزه آب و برق شهرستان‌های بوشهر گناوه و دیلم شرکت کرد و در پایان با حضور در جمع خبرنگاران از تحولی بزرگ در تامین آب شیرین مردم استان بوشهر خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو وزیر نیرو با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۷سد در کشور آبگیری شد، گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ۲۶ سد با حجم 4.3 میلیارد مترمکعب وارد مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

رضا اردکانیان با تاکید بر اقلیم خشک ایران اظهار داشت: با توجه به بحران کم‌آبی باید سازگاری کافی با این مشکل مهم داشته باشیم که وظیفه همه است با مدیریت مصرف آب و برق رسالت خود در مقابله با کم‌آبی را به نحو احسن انجام دهند.

وی مهار آب‌های روان را یک ضرورت دانست و افزود: ساخت سد برای کنترل و مهار آب‌های سطحی و روان در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد و اجرای این پروژه‌ها نباید تحت تاثیر مشکلات جامعه قرار بگیرد.

اردکانیان با اشاره به ساخت سد در استان بوشهر بیان کرد: وزارت نیرو اجرای پروژه‌های مهم سد‌سازی از جمله سد دالکی دشتستان، دشت‌پلنگ دشتی، باغان و خاییز را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

وزیر نیرو با قدردانی از تلاش نمایندگان استان بوشهر در مجلس برای پیگیری اجرای سدهای یاد شده افزود: نمایندگان استان در مجلس، استاندار بوشهر و مسوولان استانی برای پیگیری و اجرای سدهای یاد شده نقش مهمی داشته‌اند که از تلاش‌ها و خدمات آنان قدردانی می‌شود.

 انتقال آب به شهرستان جم

رضا اردکانیان در ادامه سفر یک روزه خود به بوشهر به شهرستان جم سفر کرد و در جریان عملیات اجرایی خط انتقال‌ آب از سد باغان به جم قرار گرفت.

هدف این طرح تامین آب شرب شهر ریز و انارستان، روستاهای تابعه تا روستای کوری حیاتی، همچنین آب مورد نیاز صنعت نفت و گاز منطقه به خصوص شرکت پالایش گاز فجر جم از طریق خط انتقال بوده است که مطالعات ابتدایی آن از سال 1388 شروع شده بود. در ادامه این خط انتقال، آب بخش مرکزی شهرستان از طریق آب‌شیرین‌کن و خط سیراف-جم تامین می‌شود. هزینه اجرایی این پروژه 600 میلیارد ریال است که کل آن توسط شرکت پالایش گاز فجر جم تامین خواهد شد.

 هدررفت چشمگیر آب در بوشهر

وزیر نیرو پس از انجام بازدید از سد‌های استان بوشهر در جلسه بررسی مسائل و مشکلات حوزه آب و برق شهرستان‌های بوشهر گناوه و دیلم شرکت کرد. وی در این جلسه بیان داشت: این تناقض صدر و ذیل است که با وجود مشکلات عدیده برای تامین آب شرب این استان، رقم هدررفت آب در بوشهر 15 درصد فراتر از متوسط کشوری باشد.

اردکانیان در این جلسه با اشاره به مباحث و مشکلات مطرح شده گفت: در ارتباط با شیرین کردن آب دریا نیازمند تغییرات جدی در ارتباط با قانون بودجه هستیم.

وی افزود: با وجود اینکه امسال وضعیت در این حوزه شرایط بهتری را پیدا کرده است ولی اگر بخواهیم تحول چشمگیری در این منطقه صورت بگیرد و مساله آب شرب به میزان قابل توجهی برطرف شود نیازمند پشتیبانی مجلس هستیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: مساله اجازه آب کشاورزی و اصلاح سرانه‌های مصرفی نیز از موضوعاتی است که می‌تواند در قالب پیشنهادات استان به کارگروه ملی سازگاری با کم آبی ارسال شود تا مشکلات مربوطه به این بخش نیز از سوی کارگروه برطرف شود.

اردکانیان مشکل هدررفت آب در استان بوشهر را بسیار جدی دانست و افزود: ما نمی‌توانیم برای سرمایه‌گذاری در بخش کاهش هدررفت آب استان منتظر روال و روند موجود منابع خود باشیم و باید راه علاج موثری برای این بخش تدوین کنیم.

 تحول بزرگ آب در بوشهر

رضا اردکانیان پیش از ترک استان بوشهر در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهار کرد: طرح‌های مهمی که امروز در این استان شاهد آغاز عملیات اجرایی آنها بوده‌ایم، تحول بزرگی را در صحنه دسترسی به منابع آب شیرین برای بخش کشاورزی، احیا و استمرار نخیلات ارزشمند این استان، تامین آب شرب برخی شهرها و رفع برخی از نیازهای زیست محیطی فراهم می‌کند.

وزیر نیرو با اشاره به آغاز عملیات اجرایی سدهای خاییز، دشت پلنگ و آبرسانی از سد سرچشمه باغان به شهرستان جم گفت: با اتمام این طرح‌ها تحول بزرگی در بوشهر برای دسترسی به آب شیرین ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی سدهای خاییز، دشت پلنگ و آبرسانی از سد سرچشمه باغان به شهرستان جم تاکید کرد: با اتمام این طرح‌ها که از دو تا چهار سال به طول خواهند کشید بالغ بر 22 هزار هکتار از نخیلات استان از منابع این پروژه‌ها بهره‌مند خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به اختصاص 900میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های یاد شده، گفت: این طرح‌ها توسط دستگاه‌های مختلف و با تلاش و فعالیت مجموعه نیروهای اجرایی به ثمر خواهد نشست. اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود به معضل کم آبی در کشور اشاره کرد و افزود: تابستان متفاوت امسال و شرایط کم آبی و کم بارشی خاص استان بوشهر نیست. ما کشوری هستیم که در اقلیمی خشک و نیمه خشک قرار گرفته است و همزاد با کم بارشی هستیم.

وی تصریح کرد: بر همین اساس کارگروه سازگاری با کم آبی با مشارکت چهار وزارتخانه، دو معاونت ریاست‌جمهوری و همکاری نزدیک با کمیته‌های استانی این کارگروه که مسوولیت با استانداران است در استان‌های مختلف شکل گرفته اما اساس کار در این کارگروه همکاری نزدیک با مردم است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ما به مسوولیت‌های خود در زمینه تامین آب‌های جدید از جمله شیرین کردن آب شور دریا به ویژه در استان‌های ساحلی عمل خواهیم کرد منتها آنچه وضعیت اطمینان بخشی برای کشور و استان بوشهر و مرزنشینان سلحشور و مقاوم ما فراهم می‌کند، همکاری خود مردم در اتخاذ شیوه‌های مناسب‌تر برای مصرف است.

اردکانیان با تاکید بر اینکه نیازمند تجدیدنظر جدی در شیوه مصرف آب و برق هستیم، عنوان کرد: امیدواریم این مهم با برنامه‌ریزی لازم و با مشارکت مردم به ثمر بنشیند. در صورت تحقق این امر تمهیداتی همچون سرمایه‌گذاری برای احداث سدها و شیرین کردن آب شور دریاها، استفاده از پساب‌های تصفیه شده در بخش‌های مختلف صنعت و کشاورزی و... می‌تواند روش‌های اطمینان بخشی باشد و این آرامش را به ما بدهد که وضعیت پایداری خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه عدم تغییر در شیوه مصرف ما را در آینده با مشکلات پیچیده‌تری مواجه خواهد کرد، ادامه داد: در تلاشیم تا با همکاری مردم به ویژه در تابستان امسال با مشکلات کمتری این ایام را پشت سر بگذاریم. همکاران ما شهر به شهر برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌اند و سعی خواهیم کرد در بخش شرب و تامین برق تابستان مشکل کمی داشته باشیم.

وزیر نیرو به موضوع افزایش قیمت برق در کشور اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه دولت برای سال جاری قیمت برق حدود 7درصد افزایش پیدا خواهد کرد ولی نباید فراموش کنیم که در سبد هزینه خانوار ما مجموع هزینه‌یی که خانوار ایرانی برای آب، برق و فاضلاب صرف می‌کند، از هزینه‌های که برای دخانیات می‌کنیم فقط کمی بیشتر است.

اردکانیان در پایان تاکید کرد: ما اعتقاد داریم که آگاهی مردم ما به حدی است که خودشان شیوه‌های مناسبی برای پرهیز از بدمصرفی اتخاذ خواهند کرد و صرفا این‌گونه نخواهد بود که با ابزار قیمت بخواهیم نحوه مصرف کالاهای حیاتی آب و برق را اصلاح کنیم.

 

ارسال نظر