غول نفتی اتریش مشتاق ماندن در ایران

۱۳۹۷/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۴۸۶

ترجمه: علیرضا کیانی   

«او‌ام وی» اعلام کرده که قصد دارد به فعالیت خود در پروژه‌های انرژی در ایران ادامه دهد. این تصمیم با وجود خروج امریکا از برنامه جامع اقدام مشترک یا همان توافق اتمی بین‌المللی با ایران که به برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران انجامیده بود، اتخاذ شد. با این همه «اوام‌وی» اعلام کرده که تاکنون در ایران سرمایه‌گذاری نداشته است.

پس از خروج امریکا از توافق اتمی، شرکت‌های اروپایی که در ایران مشغول فعالیت بودند با خطر تحریم‌های ایالات متحده مواجه شدند. با این همه سایر امضا‌کنندگان توافق اتمی یعنی آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین نسبت به ادامه توافق بدون امریکا ابراز امیدواری کرده‌اند. کار تا آنجا پیش رفت که برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه این ایده را مطرح کرد اتحادیه اروپا هزینه‌یی که از طریق تحریم‌های امریکا علیه شرکت‌های اروپایی تحمیل می‌شود را جبران کند. همین هفته گذشته غول نفتی فرانسوی، توتال به صفی از شرکت‌های اروپایی پیوست که پس از بیرون آمدن امریکا از برجام نوای خروج از ایران را سر دادند.

مدیر فعالیت‌های بالادستی اوام‌وی، یوهان پلاینینگر در جلسه سالانه با سهام‌داران این شرکت در وین گفت که اوام‌وی اوضاع سیاسی در امریکا و اتحادیه اروپا را به دقت در نظر دارد. پلاینینگر با اشاره به ایران گفت:«پروژه شرکت متوقف نشده و هنوز درحال ادامه است.» وی افزود:«هنوز هیچ سرمایه‌گذاری انجام نشده است.»

این شرکت اتریشی که بخش اعظم سود خود را از بازار اروپا به دست می‌آورد، فعالیت‌هایش در ایران را در سال 2001و با بلوک اکتشافی مهر در غرب ایران آغاز کرد. اما فعالیت اوام‌وی در سال 2006 و به‌ خاطر تحریم‌های بین‌المللی متوقف شد. با برداشته شدن تحریم‌ها در ماه مه سال 2016 شرکت اتریشی با شرکت ملی نفت برای توسعه پروژه‌هایی در منطقه زاگرس و استان فارس یادداشت تفاهم امضا کرد. در ماه ژوئن سال 2017 اوام‌وی و شرکت نفتی گس‌پروم روسیه تفاهمنامه همکاری برای کار در بخش نفت ایران را به امضا رساندند.

یو اس نیوز در گزارش خود نوشت که در نشست سال گذشته سهام‌داران اوام‌وی، پلاینینگر گفته بود که شرکت ملی نفت ایران به شرکتش 48میلیون دلار بدهکار است. همچنین یکی از سخنگویان شرکت بدون ذکر جزییات عنوان کرد که اوام‌وی در ماه آوریل از ایران نفت خام خریداری کرده است.

سابق بر این اوام‌وی همان شرکت ملی نفت اتریش بود که درحال حاضر 31.5درصد از سهام این شرکت متعلق به دولت اتریش است. دومین سهام‌دار این شرکت گروه صنعتی مبادله به مرکزیت ابوظبی است که 24.9سهام اوام‌وی را داراست.

شایان ذکر است که شرکت او‌ام‌وی ۱۲خرداد ماه سال 96 در گزارشی که در سایت رسمی خود از امضای تفاهمنامه با شرکت روسی گازپروم‌نفت برای توسعه میادین نفتی ایران خبر داده بود. تا پیش از آن تاریخ گازپروم نفت، شرکت زیرمجموعه غول گازی روسی، دو توافقنامه برای مطالعه میادین نفتی چنگوله و چشمه‌خوش با ایران امضا کرده بود. شرکت اتریشی او‌ام‌وی آن تاریخ چندین تفاهمنامه برای مطالعه میادین چشمه‌خوش، بلوک زاگرس و میدان نفتی پارسی امضا کرده بود.

یو‌‌اس‌‌نیوز

 

 

ارسال نظر