کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۳/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۴۱۱

صعود نفت به کانال 79 دلار

ایسنا  قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به کاهش بیشتر تولید ونزوئلا و تهدید تحریم‌های امریکا علیه ایران، افزایش یافت.

به گزارش رویترز، بهای معاملات آتی نفت برنت ۱۷ سنت یا 0.2درصد نسبت به قیمت نهایی روز دوشنبه افزایش یافت و به 79.39 دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت هفته گذشته برای نخستین‌بار از نوامبر سال ۲۰۱۴ به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرده بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت امریکا با ۲۳ سنت یا 0.3درصد افزایش، به 72.47 دلار در هر بشکه رسید.  به گفته تونی نونان مدیر ریسک نفت در شرکت میتسوبیشی، ذخایر نفت محدود شده و امریکا احتمالا تحریم‌ها علیه ونزوئلا را تشدید خواهد کرد که اوضاع این کشور را وخیم‌تر کرده و باعث تداوم کاهش تولید ونزوئلا می‌شود. این مساله به همراه انتظارات برای تولید کمتر ایران در نتیجه فشار امریکا بر متحدانش برای کاهش واردات‌شان از این کشور، ممکن است باعث شود قیمت نفت به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کند و از این محدوده نیز فراتر رود.  با این همه، تولید رو به رشد نفت شیل امریکا ممکن است روند رشد قیمت‌ها را محدود کرده و اختلاف قیمت میان وست تگزاس اینترمدییت و برنت را افزایش دهد.

قبرس؛ گزینه توتال پس از ایران

باشگاه‌خبرنگاران  شرکت توتال فرانسه چند روز پس از اعلام خروج احتمالی خود از ایران به دلیل تحریم‌های امریکا به دنبال گسترش فعالیت‌های اکتشاف گاز خود در نزدیکی سواحل جنوبی قبرس و گرفتن یک مجوز حفاری اکتشافی دیگر است.  به گزارش آسوشیتد‌پرس، استفان میچل مدیر بخش اکتشافات خاورمیانه شرکت توتال اظهار کرد: این شرکت برای دریافت مجوز اکتشاف منابع هیدروکربنی در بلوک 8 که منطقه‌یی در جنوب جزیره قبرس است، درخواست ارائه داده است. پیش از این شرکت انی ایتالیا هم برای انجام حفاری‌های اکتشافی در این منطقه مجوز گرفته بود.  توتال در عملیات اکتشاف نفت و گاز در دو منطقه دیگر فراساحلی قبرس نیز با شرکت انی همکاری دارد. وزیر انرژی بخش یونانی‌نشین قبرس درخواست جدید توتال را یک «تحول مهم» توصیف کرده که جای پای اکتشافات این شرکت فرانسوی در سواحل قبرس را گسترش می‌دهد.  همین چند روز پیش توتال  اعلام کرده بود که اگر نتواند از دولت امریکا معافیت بگیرد، به دلیل تحریم‌های جدید واشنگتن علیه تهران مجبور است از قرارداد چند میلیارد دلاری خود برای توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی کنار بکشد.  دولت ترکیه مخالف اکتشاف یک‌جانبه گاز توسط دولت بخش یونانی قبرس است و گفته این اقدام موجب تعرض به حقوق بخش ترک‌نشین قبرس بر منابع طبیعی منطقه می‌شود.

 

کاهش چشمگیر روان‌آب‌های استان تهران

پاون  مدیرعامل شرکت آب منطقه‌یی تهران با تاکید بر اینکه میزان بارندگی‌های استان تهران نسبت به سال گذشته کاهش 32درصدی پیدا کرده است، گفت: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در سال جاری حدود 700میلیون مترمکعب روان‌آب‌های استان کاهش پیدا کند.  محمدرضا بختیاری با تاکید بر اینکه میزان بارندگی‌های استان تهران نسبت به سال گذشته کاهش 32درصدی پیدا کرده است، گفت: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در سال جاری حدود 700 میلیون مترمکعب روان‌آب‌های استان کاهش پیدا کرده و ورودی آب به مخازن سدهای تهران نیز با افت 350میلیون مترمکعبی نسبت به سال گذشته مواجه شوند.  بختیاری با تاکید بر اینکه اولویت سال 97 شرکت برنامه‌ریزی برای تامین آب شرب استان تهران خواهد بود، ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم امسال شرکت خط دوم انتقال آب سد طالقان به تهران خواهد بود که عملیات اجرایی آن از نیمه دوم سال جاری به ارزش یک‌هزار میلیارد تومان آغاز خواهد شد.  وی در بخش دیگری از سخنان خود به انسداد هزار و 400حلقه چاه غیرمجاز در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته درصددیم تا در سال جاری بیش از دو هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده و از اضافه‌برداشت آنها ممانعت به عمل‌ آید.

 

ارسال نظر