کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۲/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۲۴۰

پرتامینا فعلا ماندنی است

تعادل  مذاکرات پرتامینا با ایران برای توسعه میدان منصوری ادامه دارد. وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی اعلام کرد که با وجود خروج امریکا از برجام این کشور همچنان در حال مذاکره برای نهایی کردن قرارداد توسعه میدان منصوری در ایران است.

به گزارش روزنامه جاکارتاپست، وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی اعلام کرد: با وجود خروج ایالات متحده امریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مذاکرات برای نهایی کردن قرارداد توسعه یک میدان نفتی در ایران با مشارکت پرتامینا و شریک ایرانی ادامه خواهد داشت.  دولت ایران به شرکت دولتی نفت و گاز اندونزی (پرتامینا) تا اوایل ماه مه میلادی مهلت داده بود تا قرارداد توسعه میدان منصوری ایران را نهایی کند. در این توافق، قرار است این شرکت اندونزیایی بیش از ۸۰ درصد سهم این پروژه را در اختیار داشته باشد و بقیه سهم هم نصیب شریک ایرانی خواهد شد.  اگو سیاریال، مدیرکل بخش نفت و گاز وزارت انرژی و مواد معدنی اندونزی، روز جمعه (۲۸ اردیبهشت‌ماه) گفت: این معامله لغو نشده است، زیرا دولت اندونزی در حال مذاکره درباره این موضوع با سهامداران مربوطه است.  وی افزود: ما هنوز تصمیمی راجع به ادامه یا توقف حضور در این پروژه نگرفته‌ایم و فعلا این پروژه به قوت خود باقی است.

حفاری بدون بیمه ممنوع

تعادل  عملیات حفاری بدون دریافت پوشش بیمه‌یی از پایان تیرماه ۹۷ ممنوع شد. به گزارش شانا شیوه‌نامه نحوه دریافت گواهی ایمنی/ تطابق با استاندارد برای ماشین‌آلات و تجهیزات حفاری از سوی وزیر نفت ابلاغ و عنوان شد هر گونه عملیات حفاری بدون دریافت پوشش بیمه‌یی برای دکل حفاری و همه تجهیزات و امکانات مستقر در کارگاه عملیات حفاری از پایان تیرماه ۹۷ ممنوع است.  در این شیوه‌نامه آمده است: به استناد اجزای (۳) و (۴) بند (الف) ماده (۳) قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت - مصوب ۱۳۹۱- و با عنایت به خطرات بزرگ انسانی و مادی ناشی از بروز حوادث در عملیات حفاری، ناشی از اشکالات در ماشین‌آلات و تجهیزات، این شیوه‌نامه با هدف به حداقل رساندن مخاطرات و حوادث و افزایش ایمنی و کیفیت انجام عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز در مناطق خشکی و دریا ابلاغ می‌شود. عنوان شده است که این شیوه‌نامه باید فورا توسط شرکت ملی نفت ایران به همه شرکت‌های فعال در زمینه حفاری ابلاغ شود تا به اطلاع همه اشخاص ذی‌نفع برسد.

اولتیماتوم به ادارات پرمصرف برق

ایرنا  هیات دولت سال گذشته دستگاه‌های اجرایی را ملزم به کاهش 10درصدی مصرف برق کرد اما به گفته معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر، برق مصرفی در این نهادها به طور میانگین 4درصد کاهش یافته است.  در مصوبه سال گذشته هیات وزیران، ادارات دولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی موظف شده بودند در فصل تابستان به گونه‌یی مصرف انرژی برق خود را مدیریت کنند که مصرف آنها نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن حداقل 10درصد کاهش یابد. در این ارتباط «علیرضا احمدی‌یزدی» معاون دفتر مدیریت مصرف توانیر گفت: در زمان اوج مصرف پارسال برخی دستگاه‌ها مصرف خود را تا 15درصد نیز کاهش دادند اما مدیریت مصرف بیشتر اداره‌ها کمتر از 10درصد بود.  وی ادامه داد: برخی از دستگاه‌ها نه تنها مصرف برق خود را نسبت به سال قبل از آن کاهش ندادند بلکه رشد مثبت هم داشتند؛ توجیه آنها این بوده که تجهیزات جدیدی خریداری کرده‌اند و مصرف برق افزایش یافته است.  احمدی‌یزدی افزود: از آنجا که ادارات دولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی هزینه انرژی را به اصطلاح از جیب خود پرداخت نمی‌کنند، تلاشی برای مدیریت مصرف ندارند. وی ادامه داد: به اعتقاد من، زمانی که در مصرف انرژی یک سازمان صرفه‌جویی می‌شود، کل کارکنان آن سازمان باید از آن صرفه‌جویی منتفع شوند که این رویکرد کارکنان را به صرفه‌جویی بیشتر تشویق می‌کند.  

تولید بنزین یورو4 در پالایشگاه آبادان

باشگاه خبرنگاران   مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان بیان کرد: افزایش تولید بنزین در پالایشگاه آبادان محقق شد و این بنزین تا پایان امسال با کیفیت یورو ۴ ارائه خواهد شد.  به گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اسفندیار دایم‌الذکر با اشاره به اینکه رقم تولید پالایشگاه آبادان از زیر ۱۰میلیون لیتر در روز به ۱۲ میلیون لیتر رسیده است، افزود: برای تحقق این هدف ۲ واحد پالایشگاه که برای مدت چهار سال فعالیتش متوقف مانده بود، دوباره راه‌اندازی شد و این نوید را می‌دهیم که همه بنزین پالایشگاه آبادان تا پایان امسال با کیفیت یورو ۴ تولید شود. وی دستاورد راه‌اندازی این واحدهای راهبردی را تولید بنزین باکیفیت و اکتان ۹۶درصد عنوان کرد. مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان با اشاره به اینکه اکنون بیش از ۱۲میلیون لیتر بنزین به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تحویل می‌دهیم، اظهار کرد: این میزان بنزین نسبت به چند ماه گذشته، ۲ میلیون لیتر افزایش یافته است. عضو هیات‌مدیره شرکت پالایش نفت آبادان گفت: به زودی واحدهای قدیمی را جمع‌آوری کرده و به موزه صنعت نفت ایران تحویل می‌دهیم و از این پس پالایشگاه آبادان را در قالب یک پالایشگاه مدرن در خواهیم آورد.

 

ارسال نظر