اروپا در مقابله با تحریم‌های ایران مصمم است

۱۳۹۷/۰۲/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۲۳۸
اروپا در مقابله با تحریم‌های ایران مصمم است

گروه انرژی

میگوئل آریاس کانیته پیرمرد سپید موی اسپانیایی، روزی پرکار را در تهران سپری کرد. او صبح شنبه خود را با حضور در انتهای خیابان کارگر شمالی برای دیدار با علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی آغاز کرد، سپس به تقاطع حافظ و طالقانی رفت تا با بیژن زنگنه دیدار کند و درنهایت شام را در هتل اسپیناس پالاس با رضا اردکانیان وزیر نیرو صرف کرد. همین فشردگی برنامه کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا نشان می‌داد او در اطمینان‌بخشی به ایران مصمم است. موضعی که در جریان جلسه با اردکانیان نیز از سوی او تکرار شد. میگوئل آریاس کانیته در جریان این دیدار گفت: «اروپا در مقابله با تحریم‌های ایران مصمم است.» رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز در جریان این جلسه موضع همتای خود در وزارت نفت درخصوص لزوم حمایت از شرکت‌های متوسط و کوچک اروپایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی ایران را تکرار کرد. گزارش پیش رو مشروح اظهارات کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا و وزیر نیروی ایران در دیدار با یکدیگر است.

جمعه، 28 اردیبهشت ماه، میگوئل آریاس کانیته، کمیسیونر انرژی و تغییرات آب و هوای اتحادیه اروپا برای برطرف کردن موانع احتمالی تحریم‌های امریکا در راس هیاتی به ایران سفر کرد و در روز شنبه با علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، وزیر نیرو و وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. هدف از این سفر بررسی وضعیت تحریم‌های امریکا علیه ایران و راهکارهای مقابله با آن بود، به‌طوری که شرکت‌های اروپایی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی با ایران ترغیب شوند. کانیته شامگاه شنبه و پس از آنکه نیم روز خود را به مذاکره با رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر نفت گذرانده بود، به دیدار وزیر نیرو رفت.

در این نشست که در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا نسبت به تعهداتش در قبال ایران پایبند است، اظهار کرد که اروپا، در صورت افزایش تحریم‌ها ایران را تنها نخواهد گذاشت و راهکارهایی را برای رفع موانع سرمایه‌گذاری در ایران اجرا خواهد کرد.

میگوئل آریاس کانیته در جریان این جلسه عنوان کرد: «باتوجه به اینکه براساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کشور ایران به تمامی تعهدات خود پایبند بوده است، ما نیز وظیفه داریم در قبال تعهدات خود به ایران پایبند باشیم.»

وزیر نیرو نیز با اشاره به تصمیمات گرفته شده در جلسه هفته گذشته اتحادیه اروپا در بلغارستان، تاکید کرد: «اعضای این اتحادیه در این نشست به اتفاق آرا تصمیم گرفتند تمام اقدامات لازم برای ایفای تعهدات خود با ایران را به کار گیرند.»

رضا اردکانیان در این رابطه بیان کرد: «امشب درخصوص 3 نکته روشن که در جلسه 16 ماه مه ‌در بلغارستان در جلسه با اتحادیه اروپا با اتفاق آرا تصمیم گرفته شده بود، بحث و تبادل‌نظر شد تا بتوانیم اقدامات لازم را در این زمینه‌ها انجام دهیم.» کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا نیز در این خصوص بیان کرد: «برجام تعهد جهانی بوده و حضور ما در ایران نیز به منزله حمایت مجدد ما از این تعهد جهانی است. ما در تلاشیم تا بتوانیم مشکلات موجود در این بخش را برطرف و در صورت افزایش تحریم‌ها راهکارهایی را برای رفع آن اجرایی کنیم. حتی اگر تحریم‌ها علیه ایران شدیدتر شود اتحادیه اروپا با تحریم‌ها همراه نخواهد شد.»

میگوئل آریاس کانیته تاکید کرد: «باتوجه به تحریم‌های جدید وضع شده علیه ایران، کمیته‌یی در اتحادیه اروپا تشکیل شده تا موانع بر سر راه سرمایه‌گذاری با ایران برداشته شود و تلاش می‌کنیم شرکت‌های اروپایی را مجاب کنیم که شرایط سرمایه‌گذاری در ایران بسیار شرایط باثباتی است و شرکت‌هایی را که راغب به سرمایه‌گذاری هستند در این زمینه کمک می‌کنیم.»

آریاس کانیته یادآور شد: «قانون مقابله با تحریم‌های امریکا برای شرکت‌های اروپایی پیش‌تر نیز در سال 1996 در مورد کشورهایی همچون کوبا و لیبی به اجرا در آمده است که بار دیگر مصمم هستیم این قانون را برای کشور ایران فعال کنیم.»

رضا اردکانیان وزیر نیرو در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جلسه با کانتیه به موضوع حمایت از سرمایه‌گذاری شرکت‌های متوسط و کوچک که پیش‌تر بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در جریان انعقاد تفاهمنامه با کنسرسیوم پرگس در روز 26 اردیبهشت بر آن تاکید کرده بود، پرداخته و عنوان کرد: «مقرر شده تا سرمایه‌گذاری شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی در ایران توسط بانک سرمایه‌گذاری اروپا حمایت شود تا در صورتی که این شرکت‌ها به موجب تحریم‌های امریکا متضرر شدند بتوان حمایت مناسبی از این مجموعه‌ها به عمل آورد. به‌طور کلی این حمایت برای رفع مشکلات تحریم‌های احتمالی و ریسک‌های موجود برای سرمایه‌گذاری در ایران خواهد بود که این مهم خبر خوشی برای شرکت‌های اروپایی حاضر در ایران خواهد بود.»

وی ادامه داد: «این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه فعالیت وزارت نیرو در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش راندمان نیروگاه‌هاست که می‌تواند به سایر بخش‌ها ازجمله پروژه‌های آب و فاضلاب تسری پیدا کند.»

اردکانیان تصریح کرد: «در این نشست مقرر شد تا در بازه زمانی بین مهر تا آبان‌ماه سال جاری کنفرانس بعدی سرمایه‌گذاری در ایران توسط شرکت‌های اتحادیه اروپا در تهران برگزار شود که این امر فرصت مناسبی خواهد بود تا نسبت به گذشته شاهد افزایش سرمایه‌گذاری‌های کوچک و متوسط بین اتحادیه اروپا و ایران در حوزه‌های انرژی تجدیدپذیر، افزایش راندمان نیروگاهی و افزایش بهره‌وری در بخش آب و فاضلاب باشیم. این تصمیمی تعیین‌کننده برای همه سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه برای شرکت‌هایی است که در حوزه فعالیت وزارت نیرو کار می‌کنند.»

 تلاش برای زدودن مشکل انتقال ارز

کمیسیون اروپا روز جمعه (بیست و هشتم اردیبهشت) در بیانیه‌یی مطبوعاتی اعلام کرده بود که روند تجدید «قانون انسداد» را آغاز کرده تا شرکت‌های اروپایی فعال در ایران را از تحریم‌های امریکا محافظت کند و قصد دارد این تمهیدات را پیش از 15 مرداد ماه امسال و پیش از آغاز دور نخست اعمال مجدد تحریم‌های امریکا اجرا کند.

محمود صادقی نماینده مجلس جمهوری اسلامی ایران، در رابطه با قانون مسدودساز اتحادیه اروپا به ایرنا گفته است: «این قانون شرکت‌های اروپایی را ملزم به اطاعت نکردن از قوانین امریکا نمی‌کند، اما می‌تواند از شرکت‌های اروپایی که تحت‌تاثیر تحریم‌ها هستند، دفاع کند. این قانون دو بار و در دو مرحله در اتحادیه اروپا طی دهه 1990 و 2010 برای دفاع از شرکت‌های اروپایی که تحت تاثیر تحریم‌های امریکا علیه ایران و کوبا قرار گرفته بودند، وضع شد.»

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا پس از پایان جلسه با رضا اردکانیان نیز در جمع خبرنگاران حاضر شد تا رکورد سومین نشست خبری‌اش در روز شنبه را زده باشد. او در سخنان خود گفت: «ما همراه هیاتی به ایران آمدیم و امروز جلساتی را با آقای زنگنه، آقای صالحی و آقای اردکانیان داشتیم. هدف ما این است باتوجه به تحریم‌هایی که علیه ایران به وجود آمده، بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های اروپایی را در ایران داشته باشیم که در این زمینه تیمی متشکل از کارشناسان اتحادیه اروپا و کارشناسان ایرانی تشکیل می‌شود تا بتوانیم مشکلات را در این زمینه شناسایی کرده و برای آنها راه‌حل‌های اجرایی درنظر بگیریم.» کمیسیونر انرژی و تغییر اقلیم اروپا افزود: «هدف هیات اعزامی کمیسیون اروپا به ایران این است تاحدی که امکان‌پذیر باشد، آثار تحریم‌ها را برای این انتقال ارز برطرف کند.»

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در دیدار روز شنبه خود با وزیر نفت نیز تصریح کرده بود که اتحادیه اروپا تلاش می‌کند توسعه همکاری‌ شرکت‌های اروپایی در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش انرژی ایران محقق شود.  وی در ادامه از پیشنهاد اتحادیه اروپا پیشنهاد اتحادیه اروپا مبنی بر ارسال مستقیم پول نفت ایران به حساب بانک مرکزی ایران صحبت کرده و گفته بود که این پیشنهاد و جزئیات راهکارهای عملیاتی آن از سوی دو طرف در حال بررسی است و امیدواریم بتوانیم با انتقال پول به‌صورت مستقیم مشکلات ناشی از تحریم‌ها در این زمینه را برطرف کنیم.

 رضایت اردکانیان از مذاکرات

اردکانیان پس از دیدار با کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «امشب مذاکرات خوبی با هیات اروپایی داشتیم و نتایج اولیه نیز در مذاکره امشب حاصل شد.»

وی افزود: «ایران به تایید سازمان جهانی انرژی اتمی به تعهدات خودش به‌طور کامل عمل کرده و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز بر این مساله صحه می‌گذارند، از این رو اتحادیه اروپا به دنبال آن است تا سرمایه‌گذاری‌ها و ارتباطات تجاری و مالی نه تنها برقرار باشد بلکه توسعه یابند.»

وزیر نیرو متذکر شد: «البته این موضوع می‌تواند به سایر پروژه‌ها مانند بهره‌‌وری آب و فاضلاب هم گسترش یابد. به‌طوری که در حال حاضر نزدیک به ۱۲۰ شرکت آلمانی در ایران فعالیت می‌کنند که این تصمیم برای این شرکت‌ها تعیین‌کننده است.»

اردکانیان در رابطه با شکل سرمایه‌گذاری‌ها توضیح داد: «در حوزه وزارت نیرو، پوشش سرمایه‌گذاری‌ها توسط «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» مربوط به پروژه‌های انرژی‌ تجدیدپذیر و افزایش راندمان نیروگاه‌هاست و حتی می‌تواند به پروژه‌های مربوط به افزایش بهره‌وری آب و فاضلاب نیز تسری پیدا کند.»

پیش از این، قائم‌مقام وزیر نیرو در حاشیه اختتامیه سومین جشنواره و نمایشگاه توانمندی‌های آب و فاضلاب کشور بیان کرده بود که تحریم‌های امریکا تاثیری بر روند کار وزارت نیرو نخواهد گذاشت، زیرا ایران در دو صنعت آب و برق به خودکفایی رسیده است.

ستار محمودی در ادامه تاکید کرده بود که وزارت نیرو قصد دارد روابط خود را مانند گذشته با کشورهای دنیا در سطح وسیع‌تری ادامه دهد. تبادل اطلاعات و علم و دانش یکی از مسائلی است که وزارت نیرو از سال‌های قبل با کشورهای دنیا داشته لذا در راستای تبادل تکنولوژی قطعا با کشورهای دیگر همکاری صورت خواهد گرفت.

 

ارسال نظر