کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۷۶۵

گره کار صادرات گاز به شرق

ایلنا  معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزیر نفت بیان کرد: صادرات گاز ترکمنستان به پاکستان و هند به خاطر نوع روابط این دو کشور است و ما برای به دست آوردن این بازار، ضعیف عمل نکرده‌ایم. امیرحسین زمانی‌نیا درباره نقش دیپلماسی نفتی ایران در از دست رفتن بازار گاز هند و پاکستان اظهار کرد: بنده ابایی ندارم بگویم ما در زمینه صادرات گاز ضعیف عمل کرده‌ایم اما واقعیت این است که این‌گونه نبوده است. مساله صادرات گاز به هند و پاکستان به این دلیل است که روابط این دو کشور روابط ویژه‌یی است بنابراین پروژه گازرسانی را مشکل کرده است. معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزیر نفت خاطرنشان کرد: وقتی مصرف گاز ما در ایران سرسام‌آور است و گاز زیادی برای صادرات نداریم، چگونه می‌توانیم به صادرات فکر کنیم؟ وی تاکید کرد: تا زمانی که نتوانیم مصرف را مدیریت کنیم در زمینه صادرات نقش عمده‌یی نخواهیم داشت.

پروژه کاهش 90 درصدی آلودگی‌های حفاری

شانا  مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران از اجرای پروژه‌یی مشترک با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز خبر داد و اظهار کرد: با اجرای این پروژه زیست‌‎محیطی تا ۹۰درصد از آلودگی‌های ناشی از فعالیت‎های حفاری کاسته می‌شود. به نقل از شرکت ملی نفت ایران، مهدی عرشیان بیان کرد: سال گذشته قرارداد ساخت، تهیه و تدوین دانش فنی «فناوری طراحی و ساخت سیستم مکانیزه برش، مخلوط‌نمایی سیمان و مواد پودری براساس کارکرد خلأ و فیلتراسیون مناسب» با دانشگاه شهید چمران اهواز منعقد شد که گام بلندی در مسیر کاهش آلودگی‌های زیست محیطی به شمار می‌آید. وی با بیان اینکه تدوین دانش فنی این مجموعه برای نخستین ‌بار در کشور انجام می‌شود، گفت: مدت این قرارداد محصول‌محور ۱۸ماه پیش‌بینی شده که البته ممکن است افزایش یابد. عرشیان در ادامه از امضای قراردادی برای تهیه نرم‌افزار جامع ساخت چاه با دانشگاه صنعت نفت خبر داد و گفت: انجام تمامی امور مربوط به ساخت چاه از مطالعات اولیه تا بحث‌های فنی مربوط به ساخت مخازن و چاه در این نرم‌افزار گنجانده شده است. به گفته عرشیان، زمان اولیه این قرارداد نیز که در نیمه دوم سال گذشته امضا شد ۱۸ماه پیش‌بینی شده که قابل افزایش است.

برگزاری مزایده گازهای مشعل

ایسنا  سرپرست مدیریت تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از برگزاری مزایده برای فروش گازهای ارسالی به مشعل ۲۳محل با ظرفیت حدود ۱۳۰میلیون مترمکعب خبر داد. سعید کوکی در مراسم افتتاح عملیات اجرایی پروژه‌های جمع‌آوری گازهای ارسالی به مشعل واحدهای بهره‌برداری مارون ۳، مارون ۶ و منصوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه بحث جمع‌آوری گازهای همراه همیشه دغدغه مسوولان نفتی بوده است، گفت: در این راستا فروش گازهای همراه در برنامه کاری قرار گرفت. وی افزود: در سال ۹۳ مجوز لازم داده شد و نخستین مزایده فروش گازها در جراید منتشر شد. در سال ۹۴ دو شرکت تام کارگاز و هیربد نیرو برای 4 میدان برنده شدند و در سال ۹۵ نخستین قرارداد فروش گاز در کشور بین مناطق نفتخیز جنوب و دو شرکت مذکور امضا شد. سرپرست مدیریت تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز با اشاره به جمع‌آوری گازهای ارسالی به مشعل واحدهای بهره‌برداری مارون ۳، مارون ۶ و منصوری گفت: جزو 4 قراردادی که امضا شد، مارون ۶ با حدود ۱۵میلیون فوت مکعب، مارون ۳ با حدود ۱۴میلیون فوت مکعب و منصوری به حدود ۱۰میلیون فوت مکعب در روز بود و قرار است مارون ۳ در پایان شهریور، مارون ۶ در پایان دی و منصوری در پایان سال تشکیل و راه‌اندازی شود. کوکی اظهار کرد: مزایده بعدی برای ۲۳محل دیگر و برای حدود ۱۳۰میلیون فوت مکعب برگزار خواهد شد. این مزایده در مرحله تبادل اطلاعات قرار دارد و اگر تکمیل شود این ۲۳پروژه به همراه 4 پروژه‌یی که امضا شده، باعث جمع‌آوری ۲۰۰میلیون فوت مکعب گاز در روز خواهد شد.

حذف آلایندگی پساب‌های صنعتی

پاون  مدیر کنترل کیفیت و بهداشت شرکت آب و فاضلاب استان تهران اظهار کرد: با انجام تحقیقات متعدد به دنبال ارتقای کیفیت پساب تولیدی واحدهای صنعتی هستیم و برای حذف آلاینده‌های موجود در آب بسیاری از ترکیبات نانو را سنتز کرده‌ایم. مهتاب باغبان با بیان اینکه چنین کاری نه ‌تنها برای تهران بلکه برای سراسر کشور انجام شده است، اظهار کرد: قصد داریم با انجام برنامه‌هایی این فناوری را تجاری کنیم تا به صورت کاربردی در صنعت آب و فاضلاب استفاده شود. وی با اشاره به اینکه برای انجام این کار همپای بسیاری از دانشگاه‌های امریکا پیش رفتیم، عنوان کرد: این کار بیشتر برای پساب‌های واحدهای صنعتی انجام می‌شود چراکه منابع آبی که مورد استفاده قرار می‌گیرد از منابع آب سطحی و زیرزمینی تامین می‌شود که عموما قبل از استفاده، عملیات تصفیه به طور کامل روی آن صورت می‌گیرد اما برای مواردی مثل واحدهایی که آلاینده‌های صنعتی دارند باید اقداماتی انجام می‌شد. به گفته مدیر کنترل کیفیت و بهداشت شرکت آب و فاضلاب تهران برای افزایش سلامت آب و حذف آلاینده‌ها قبل از آنکه آب وارد محیط زیست شود با استفاده از ترکیبات نانو، آلاینده‌ها را حذف و بعد آنها را وارد منابع پذیرنده محیط زیست می‌کنیم که این مساله موجب افزایش کیفیت آب می‌شود.

 

ارسال نظر