سیگنال مثبت چین به مالکیت در فاز 11

۱۳۹۷/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۶۷۷

 

تعادل  منابع آگاه اظهار کردند: شرکت CNPC، عضو دیگر کنسرسیوم توسعه فاز 11 آماده است، اگر توتال به دلیل بازگشت تحریم‌های امریکا تصمیم بگیرد سهمش در پروژه میدان گازی پارس‌جنوبی را واگذار کند، سهام توتال را مالک شود. پیش از این مسوولان نفت ایران بارها اعلام کرده بودند که طبق مفاد قرارداد توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی چنانچه شرکت توتال از پروژه کنار برود، سهام آن در اختیار عضو دیگر کنسرسیوم یعنی شرکت CNPC قرار خواهد گرفت.

منابع آگاه به رویترز اظهار کردند: اگر توتال از میدان پارس‌جنوبی که بزرگ‌ترین ذخایر گاز طبیعی جهان را دارد، خارج شود شرکت CNPC آماده است تا جای خالی این شرکت را پر کند.  هنوز معلوم نیست که CNPC موافقت دولت را برای انجام چنین کاری دریافت کرده است یا خیر، اما چنین اقدامی به تنش در روابط تجاری میان پکن و واشنگتن می‌افزاید.  رویترز پیش‌تر در دسامبر گزارش کرده بود که قرارداد یک میلیارد دلاری که جولای گذشته امضا شده، به CNPC این گزینه را می‌دهد که در صورت خروج توتال از ایران سهم این شرکت را بگیرد. یک مقام نفتی دولتی بلندپایه به رویترز گفت: احتمال خروج توتال از ایران بالاست و در چنین سناریویی، CNPC آماده است تا سهم این شرکت فرانسوی را به‌طور کامل بگیرد. یک مدیر مطلع از این پروژه اظهار کرد: برنامه‌ریزی از روزی که این سرمایه‌گذاری به تایید رسید، آغاز شد.

شرکت CNPC احتمال بالایی را برای وضع مجدد تحریم‌های امریکا پیش‌بینی می‌کند. همه منابع آگاهی که با رویترز صحبت کردند، به دلیل حساسیت موضوع مایل نبودند نامشان فاش شود. تحت شرایط توافق برای توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، شرکت CNPC می‌تواند 50.1درصد سهم توتال را اختیار کرده و اپراتور این پروژه شود. شرکت CNPC در حال حاضر ۳۰درصد سهم در میدان پارس‌جنوبی دارد و 19.9درصد سهم نیز در اختیار شرکت پتروپارس ایران است. به گفته منابع آگاه، این غول نفتی چینی که دو میدان نفتی را در ایران اداره کرده، حدود ۲۰ میلیون دلار برای برنامه‌ریزی توسعه این میدان هزینه کرده است.  با وجود تدارکات CNPC، دو منبع آگاه اظهار کردند: از هیچ گونه دیدار میان توتال و CNPC پس از اقدام ترامپ اطلاع ندارند. یک منبع نزدیک به توتال گفت: این شرکت فرانسوی در حال بررسی تاثیر تحریم‌های جدید و امکان دریافت معافیت است که اجازه خواهد داد سهمش در میدان گازی پارس‌جنوبی را حفظ کند.

در قیمت فعلی بازار، کل ذخایر این میدان که بین ایران و قطر مشترک است، حدود 2.9تریلیون دلار ارزش خواهد داشت. قرار است این میدان تامین بازار داخلی ایران را در سال ۲۰۲۱ آغاز کند. به گفته یک منبع دیگر، شرکت CNPC در صورتی که اپراتور پارس‌جنوبی شود، آماده است تا از «بانک کانلان»  واحد بانکی خود برای تامین مالی و تسویه هزینه‌ها استفاده کند.

 

 

ارسال نظر