درخواست کمک توانیر از مردم

۱۳۹۷/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۶۷۵

گروه انرژی  

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در روز شنبه در برنامه تلویزیونی «روی خط خبر» حاضر شد و درباره ضرورت مدیریت مصرف برق و مشوق‌های وزارت نیرو توضیحاتی داد. او از مردم خواست تا مصرف برق غیرضروری خانگی خود را در ساعات بین 12 ظهر تا 17:30 کاهش دهند.

محمودرضا حقی‌فام معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر دیروز در این برنامه عنوان کرد: «امروز این نیاز احساس می‌شود که از مردم شریف و مصرف‌کننده‌های محترم درخواست کنیم که مدیریت مصرف را انجام دهند که در یک مقاطع زمانی فشار بیش از حد به شبکه وارد نشود. من برای اینکه این موضوع را روشن‌تر کنم یک مثال می‌زنم؛ فرض کنید که در حمل و نقل عمومی کشور ممکن است شما به خاطر دو، سه ساعتی که اقبال به حمل و نقل زیاد است، مجبور باشید که بیش از حد واگن مترو بخرید و بعدا اینها خالی بمانند. برای اینکه این اتفاق نیفتد بهتر است که تقاضا را در طول زمان گسترش دهیم به‌طوری که در یک زمان درخواست اتفاق نیفتد. برای بخش نیروگاهی و شبکه‌یی نیز همین امر صادق است. یعنی اگر قرار باشد که در یک ساعات بخصوصی در طول سال تقاضا خیلی زیاد شود، ما مجبور می‌شویم که نیروگاه‌ها و شبکه خیلی زیادی تاسیس کنیم. در حالی که به محض اینکه آن پیک مصرف بگذرد، آن شبکه‌ها خالی می‌ماند و عملا سرمایه‌گذاری ما دارای بهره‌وری اقتصادی لازم نخواهد بود و در نتیجه اقتصاد کشور تحت فشار قرار خواهد گرفت.»

وی افزود: در دنیا تلاش می‌کنند، پیک مصرف را کنترل کنند که ما آن را با عنوان مدیریت مصرف در بخش پیک‌سایی می‌شناسیم.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر درباره مشوق‌های در نظر گرفته شده برای مصرف‌کنندگانی که در کاهش مصرف برق همکاری می‌کنند، بیان کرد: در بخش کشاورزی، کشاورزان محترم در ازای چهار ساعت خاموشی در زمان پیک‌بار (یعنی اینکه اجازه می‌دهند در آن چهار ساعت زمان اوج مصرف روزانه، ما برق آنها را قطع کنیم) در باقی ساعات روز، برق رایگان دریافت می‌کنند.

وی در رابطه با مشوق‌های در نظر گرفته شده در بخش صنعت اظهار کرد: در بخش صنعتی ما مشوق‌های متنوعی را داریم. مثلا همان‌طور که می‌دانیم، کارخانجات گاهی برای تعمیرات واحد خود را تعطیل می‌کنند. ما توصیه کردیم که کارخانجات تعمیراتشان را به زمان پیک‌بار شبکه سراسری منتقل کنند و عملا کار عادی خودشان را انجام می‌دهند و در نتیجه مشوق‌هایی را هم ما برایشان در نظر خواهیم گرفت. یا در بعضی حالت‌ها، کارخانجاتی که برای ما اعلام آمادگی می‌کنند، ما یک روز قبل به آنها اطلاع می‌دهیم که وضعیت شبکه مناسب نیست، و آنها کمک می‌کنند و مصرفشان را کاهش می‌دهند و ما به ازای میزان همکاری‌شان و میزان کاهش‌شان، مشوق‌های متنوعی را در نظر می‌گیریم.

حقی‌فام درباره مشوق‌های در نظر گرفته شده در بخش‌های اداری، تجاری و خانگی نیز گفت: برای بخش‌های اداری و تجاری نیز مشوق‌هایی را در نظر گرفته‌ایم. امسال جامعه هدف مورد نظر ما به‌طور ویژه بخش خانگی است که من فکر می‌کنم بخش خانگی بسیار راحت می‌تواند به کشور کمک کرده و سبب شود با مختصری کاهش مصرف وضعیتی که در تابستان کمی نگران‌کننده است را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در این زمینه گفت: در بخش خانگی دو اولویت را شناسایی کرده‌ایم. اولویت نخست همین حوالی ساعت 12 تا 17:30 است. در این فاصله یکی از مشکلاتی که وجود دارد، این است که گرما آن قدر شدید می‌شود که راندمان نیروگاهی هم پایین می‌آید و در نتیجه میزان تولید هم کمتر می‌شود. بنابراین از بخش خانگی، تجاری و همه آحاد مردم درخواست داریم که اولویت نخست را برای ساعت 12 تا 17:30 بگذارند. ولی معمولا در بخش خانگی در اوایل شب یعنی ساعت 8 تا 9 هم بعضی مواقع در بعضی قسمت‌های شبکه دچار مشکلاتی می‌شویم. بنابراین اگر همکاری ویژه‌یی را درخواست کنیم، همان بعدازظهر است.

 وی در مورد راهکارهای کمک به مردم به صنعت برق کشور بیان کرد: تمام مردم، خانم‌های خانه‌دار و افرادی که در خانه هستند، خودشان تشخیص دهند که آیا در آن زمان می‌توانند یک لامپ را خاموش کنند، بدون آنکه به مشکل خاصی بربخورند؟ می‌توانند اتو و وسایل پرمصرف را روشن نکنند و مهم‌تر از همه اینکه در زمان اوج مصرف، اگر برق غیرضروری روشن است، آن را خاموش کنند. در همین حد کوچک اگر همکاری اتفاق بیفتد، طبیعتا آثار بسیار بزرگی را برای صنعت کشور خواهیم داشت.

حقی‌فام با بیان اینکه برای بخش خانگی فعلا مشوقی در نظر گرفته نشده است، اظهار کرد: چون نحوه اندازه‌گیری مشوق‌ها به ازای هر خانه کار مشکلی است، این امکان فعلا وجود ندارد. ولی در حال طراحی مشوق‌هایی هستیم که اگر میزان مصرف انرژشان نسبت به سال قبل کمتر شود، بتوانیم یک تشویق مالی برای آنها در نظر بگیریم.

 

 

ارسال نظر