کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۵۹۴

 مقاومت وزارت نیرو در برابر تحریم

ایسنا  قائم‌مقام وزیر نیرو بیان کرد: با توجه به اینکه ایران در دو صنعت آب و برق خودکفاست قطعا تحریم‌های جدید تاثیری در روند کار وزارت نیرو نخواهد داشت. علاوه بر این قصد داریم، روابط خود را مانند گذشته با کشورهای دنیا در سطح وسیع‌تری ادامه دهیم. ستار محمودی در حاشیه اختتامیه سومین جشنواره و نمایشگاه توانمندی‌های آب و فاضلاب کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رویه وزارت نیرو حمایت از تولیدکنندگان داخل است و با توجه به اینکه در صنعت آب و برق توانمندی‌های زیادی در ایران وجود دارد، تحریم‌های جدید برای ما نگرانی ایجاد نکرده است. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تنش آبی کشور اشاره کرد و افزود: درحال حاضر ۳۰شهر در نقطه سر به سر تنش آبی قرار دارند که از این بین ۱۰۷شهر دچار تنش آبی هستند اما برای هر کدام از این شهرها برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت گرفته است. محمودی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته درحال حاضر جیره‌بندی در کشور نخواهیم داشت و امیدواریم که با کمک مردم و اجرای درست برنامه‌ها بتوانیم امسال را که سال سختی در حوزه تامین منابع آبی است، پشت سر بگذاریم.

 22 هزار مگاوات برق برای تولید سرما

ایرنا  معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر بیان کرد: بحث انرژی‌های سرمایشی بیشترین سهم مصرف را از انرژی الکتریکی کشور به خود اختصاص داده به طوری ‌که 20هزار مگاوات بار سرمایشی در تابستان بوده است. علیرضا احمدیزدی عصر چهارشنبه در پانزدهمین همایش علمی و پژوهشی و دومین استارت‌آپ ‌ویکند توزیع برق اظهار کرد: در تابستان سال گذشته پیک مصرف برق کشور به 55 هزار و 400مگاوات رسید که عمده آن مربوط به وسایل سرمایشی بوده است. وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که نیاز مصرف برق در تابستان سال جاری به 60 هزار مگاوات برسد که تقریبا 22هزار مگاوات آن بار سرمایشی است. معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر یادآور شد: بار سرمایشی کشور چیزی معادل ظرفیت 25نیروگاه اتمی بوشهر است و معادل چند کشور همسایه بار سرمایشی داریم. احمدی‌یزدی تاکید کرد: امیدواریم با ارائه ایده‌های نو و صرفه‌جویی در مصرف برق حدود 60 درصد از بار سرمایشی را مدیریت کنیم.

 امضای قرارداد الحاقی نیروگاه سیریک با روسیه

ایرنا  وزارت انرژی روسیه اعلام کرد: ایران و روسیه توافقنامه الحاقی در مورد پروژه احداث نیروگاه حرارتی سیریک در ایران را امضا کردند. ریانووستی به نقل از وزارت انرژی روسیه گزارش داد: در پایان مذاکرات «آناتولی تیخونوف» مدیرعامل آژانس انرژی روسیه با «مسعود کرباسیان» وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران و رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه، طرفین توافق‌های الحاقی در ارتباط با تضمین اجرای قرارداد ساخت نیروگاه حرارتی سیریک را امضا کردند. براساس این گزارش، شرکت روسی «تکنوپروم اکسپورت» و هلدینگ ایرانی تولید برق حرارتی در اواسط سال 1395 قرارداد ساخت نیروگاه برق حرارتی سیریک را امضا کرده بودند.  براساس این قرارداد فاینانس این پروژه به ارزش 1.2میلیارد یورو را روسیه تامین می‌کند. سال گذشته ایران و روسیه کار ساخت این نیروگاه حرارتی با ظرفیت 1400مگاوات را استارت زدند که براساس برآوردها اتمام این پروژه 4.5سال زمان می‌برد.

 کیفیت آب سر‌پل‌‌ذهاب افزایش یافت

پاون  مدیر امور آب و فاضلاب شهر سرپل‌ذهاب گفت: دریاچه آب سراب گرم سرپل‌ذهاب که به عنوان منبع تامین، نگهداری و توزیع آب شرب شهرهای سرپل‌ذهاب و قصرشیرین و تعدادی از روستاهای مسیر خط انتقال چند شهر مرزی از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است برای ارائه خدمات مطلوب‌تر آبرسانی و بالا بردن کیفیت آب مصرفی شهروندان، شست‌وشو و لایروبی شد. جواد کریمی با تاکید بر اینکه این اقدام بدون هر گونه قطعی آب صورت گرفته است، افزود: ابتدا آب دریاچه به طور کامل تخلیه سپس جهت خارج کردن رسوبات ته‌نشین ‌شده، اقدام به شست‌وشوی تحت فشار دیواره‌ها و کف دریاچه شد و پس از گندزادیی با مواد گندزدا در غلظت مناسب، کف و دیواره‌های دریاچه شست‌وشو شد.

 کسری 30 درصدی سدهای تهران

فارس  مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه با وجود بارش‌های چند روز اخیر در کشور همچنان میزان بارندگی‌ها و ورودی آب به مخازن سدهای کشور به ترتیب 36و 40درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است، گفت: در استان تهران ورودی آب به مخازن سدها حدود 30درصد نسبت به سال گذشته کمتر است اما با توجه به ذخایر سال گذشته این بحث تا حدودی جبران شده است. محمد حاج‌رسولی‌ها درخصوص سامانه انتقال آب از سد امیرکبیر به تهران اظهار کرد: یکی از پروژه‌های مهم وزارت نیرو که از سال 1383 شروع شده، سامانه انتقال آب از سد امیرکبیر به شهر تهران است که این طرح از بخش‌های مختلفی همچون بند انحرافی تونلی به طول 30کیلومتر و تصفیه‌خانه‌یی به ظرفیت 15مترمکعب در ثانیه تشکیل می‌شود. مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به ویژگی‌های شاخص این پروژه تصریح کرد: با اجرای این طرح، بخشی از آب مورد نیاز شهر تهران تامین می‌شود.

 

ارسال نظر