لزوم توجه به تاب‌آوری شبکه آب ایران

۱۳۹۷/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۵۱۱

تعادل  

سومین جشنواره و نمایشگاه توانمندی‌های بهره‌برداری و نگهداری در صنعت آب و فاضلاب کشور، در تاریخ 15 الی 19 اردیبهشت‌ماه در نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار شد. دبیر کمیته علمی سومین نمایشگاه توانمندی‌های بهره‌برداری و نگهداری در صنعت آب و فاضلاب کشور بیان کرد: این جشنواره با موضوع محوری «تاب‌آوری» برگزار شد. موضوع مهم تاب‌آوری باتوجه به وقوع زلزله و زمین‌لرزه‌های متعدد در بخش‌های مختلف کشورمان، مورد توجه جدی قرار گرفته است. البته تاب‌آوری تنها در حوزه مخاطرات و بلایای طبیعی محدود نمی‌شود، بلکه در هر شرایط و به هر دلیلی که سیستم از حالت تعادل خارج شود با افزایش تاب‌آوری سیستم، بازگشت به شرایط طبیعی و تداوم خدمات سریع‌تر و با هزینه کمتر انجام می‌شود. در این زمینه می‌توان به موضوع مهم اقتصاد مقاومتی اشاره نمود که یکی از ارکان مهم آن افزایش تاب‌آوری در برابر تکانه‌ها و فشارهای خارجی است.

علی چاوشیان با بیان اینکه مرکز منطقه‌یی مدیریت آب شهری به ابتکار آقای اردکانیان وزیر نیرو و تحت پوشش یونسکو در بهمن 1381 راه‌اندازی شد، اظهار کرد: این مرکز علاوه بر انجام تعهدات منطقه‌یی و بین‌المللی، موضوع مهم آموزش و ظرفیت‌سازی و همچنین انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی آنها را در دستور کار دارد. بنابراین مقرر شد تا در سومین جشنواره، مرکز منطقه‌یی مدیریت آب شهری به‌صورت فعال در زمینه برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای مدیران و کارشناسان علاقه‌مند همکاری کند.

چاوشیان در ادامه افزود: این جشنواره در 6 محور برگزار شد که هر 6 محور ذیل عنوان اصلی تاب‌آوری تعریف شدند. محور اول مدیریت شرایط اضطراری و لزوم افزایش تاب‌آوری است. محور دوم مدیریت تقاضا و مصرف است که باتوجه به تاکیدات وزیر نیرو، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از عوامل مهم افزایش تاب‌آوری یا به عبارت دیگر سازگاری با شرایط کم‌آبی است. محور سوم به کیفیت آب و فاضلاب می‌پردازد. موضوع مهم تامین آب بهداشتی و سالم و دفع بهداشتی فاضلاب از نکات مهم مورد توجه در محور سوم است. محور چهارم به تاسیسات آب و فاضلاب می‌پردازد. باتوجه به فرسوده بودن بخشی از تاسیسات آب و فاضلاب، بازسازی و ارتقا و استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند منجر به افزایش تاب‌آوری شود. در محور پنجم مدیریت هوشمند تاسیسات در شبکه توزیع آب مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و درنهایت محور ششم جشنواره که باتوجه به وضعیت اقتصادی حال حاضر کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است، به موضوع نحوه و مدل سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی‌های فیزیکی در شبکه‌های آب و فاضلاب پرداخته است.  وی تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های اصلی این جشنواره با دو جشنواره پیش از آن، جنبه بین‌المللی آن است. باتوجه به فضای نوینی که بعد از انتصاب آقای اردکانیان وزیر نیرو و ارائه برنامه‌های ایشان شاهد هستیم، یکی از اهداف این جشنواره توسعه ارتباطات بین‌المللی و دعوت از شرکت‌های صاحب فناوری برای شرکت در این جشنواره است. در این زمینه تاکنون هماهنگی‌های متعددی با سازمان‌های مرتبط در کشورهای اروپایی ازجمله آلمان، فرانسه، هلند و مجارستان و همچنین کشورهای آسیایی به‌ویژه ژاپن و کره‌جنوبی انجام گرفته است.  چاوشیان خاطرنشان کرد: در این جشنواره از سازمان‌های بین‌المللی متعدی نظیر یونسکو، برنامه اسکان بشر ملل متحد UNHABITAT، انجمن بین‌المللی آب IWA و سازمان بهداشت جهانی WHO نیز جهت اعزام مدرس دعوت به عمل آمد.

دبیر کمیته علمی جشنواره در رابطه با میزان اثرگذاری این جشنواره در به‌روزرسانی دانش فنی بخش آب و فاضلاب بیان کرد: این جشنواره می‌تواند گام موثر و بلندی در به‌روزرسانی دانش و اطلاعات تخصصی مدیران شرکت‌های آب و فاضلاب و تقویت ارتباط بین شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی و بخش خصوصی بردارد.

 

ارسال نظر