کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۱:۲۵
کد خبر: ۱۲۱۲۸۳

توزیع تجهیزات کاهنده مصرف آب

ایسنا  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، روز یک‌شنبه در حاشیه سومین جشنواره و نمایشگاه توانمندی‌های آب و فاضلاب کشور بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده و در راستای کاهش مصرف آب قرار شد، تجهیزات کاهنده مصرف در برخی استان‌ها در اختیار متقاضیان قرار گیرد و هزینه آن در قبوض آب به صورت درازمدت از این مشترکان اخذ شود. حمیدرضا جانباز با بیان اینکه تجهیزات کاهنده مصرف به راحتی می‌تواند ۲۰درصد مصارف خانگی را کاهش دهد، اظهار کرد: با توجه به شرایط کم‌آبی توصیه می‌شود که مشترکان مدیریت مصرف را سرلوحه کار خود قرار دهند، چراکه به راحتی می‌توان با کاهش ۲۰درصدی مصرف شرایط پیک را مدیریت کرد. وی افزود: عمدتا ۷۵درصد مشترکان آب، الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و درصد کمی از مشترکان هستند که می‌توان آنها را پرمصرف خطاب کرد. البته در شهرهایی که تنش آبی وجود دارد، سعی کرده‌ایم با انجام اقداماتی همچون مدیریت فشار آب و مدیریت مصرف، شرایط را متعادل‌تر کنیم.

پیوستن 2 مدیر زن به بخش آب

ایلنا  در جلسه عصر یک‌شنبه شورای معاونین وزارت نیرو، رضا اردکانیان با صدور احکام جداگانه، مدیران جدیدی برای بخش آب این وزارتخانه منصوب کرد که بر این اساس صدیقه ترابی به عنوان مدیر‌کل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو منصوب شد. مدیر‌کل جدید دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشته مهندسی عمران- مدیریت منابع آب (رتبه اول دوره دکتری) دانشگاه امیرکبیر و نخبه و پژوهشگر برتر کشور است که حدود 25سال فعالیت‌های علمی و اجرایی در زمینه‌های مختلف مدیریت و برنامه‌ریزی منابع آب داشته است. ترابی همچنین طراحی و نظارت عالیه بر سازه‌های هیدرولیکی، کار روی طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی تهران بزرگ و ایجاد تحول در استقرار نظام تخصیص آب را در کارنامه کاری خود داشته است. همچنین در این نشست بنفشه زهرایی با صدور حکمی از سوی وزیر نیرو به عنوان مدیر‌کل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفا منصوب شد تا تعداد حضور بانوان در راس مدیریت وزارت نیرو به عدد سه برسد.  او پیش از این معاونت علمی موسسه منطقه‌یی آموزش عالی آب، مشاور دفتر برنامه‌ریزی کلان برق و انرژی وزارت نیرو، مشاور دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو و عضویت در شورای راهبردی کرسی آموزش مهندسی یونسکو را در کارنامه کاری خود دارد.

 

تولید انرژی پاک روی بام منازل فارس

پاون  معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس بیان کرد: شهروندان با استفاده از بام منازل خود، امکان تولید و فروش انرژی سبز و پاک خورشیدی را دارند. حمیدرضا جلایر اظهار کرد: انرژی پاک و تجدیدپذیر خورشید به عنوان یک منبع بی‌پایان انرژی می‌تواند حل‌کننده مشکلات موجود در زمینه انرژی و محیط زیست بوده و برای استان پر آفتاب فارس بسیار به‌صرفه است. وی عدم نیاز به سرمایه‌گذاری توسط دولت در امر تولید انرژی، کاهش تلفات انرژی و در نتیجه کاهش آلاینده‌های محیط‌زیستی را از نتایج تولید پراکنده و پاک انرژی از طریق نصب پنل‌های خورشیدی عنوان کرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود، فارس را استانی مناسب جهت سرمایه‌گذاری در تولید انرژی سبز عنوان کرد و بیان داشت: در حال حاضر 99 نیروگاه تولید برق پاک و سبز خورشیدی در استان فارس در حال فعالیت هستند که این تعداد نیروگاه توانسته‌اند به میزان 365هزار کیلووات ساعت انرژی تولید کنند. جلایر در خاتمه یادآور شد: ساختگاه‌های مناسب نیروگاه خورشیدی در سطح استان به صورت بسته‌های سرمایه‌گذاری آماده ارائه به متقاضیان است.

قطر به داد روس رسید

رویترز  قطر حدود ۱۹درصد سهم روس‌نفت را خریداری کرده تا این غول نفتی روسی را از قرارداد نافرجامش با شرکت CEFC چین نجات دهد. این قرارداد روابط میان مسکو و دوحه را در شرایطی که قطر با بایکوت همسایگانش در خلیج‌فارس روبروست، تحکیم می‌کند. صندوق سرمایه‌گذاری دولتی قطر زمانی که روس‌نفت در سال ۲۰۱۶ به خصوصی‌سازی جزیی اقدام کرد، به همراه شرکت سوییسی گلنکور ۱۹درصد سهم روس‌نفت را به ارزش 10.2میلیارد یورو (12.2 میلیارد دلار) خریداری کرد. در سال گذشته این کنسرسیوم در قراردادی به ارزش 9.1میلیارد دلار موافقت کرد، 14.16درصد سهم روس‌نفت را به شرکت CEFC چاینا انرژی بفروشد. اما پس از اینکه یه جیان مینگ، موسس و رییس هیات‌مدیره CEFC به ظن جرایم اقتصادی، هدف تحقیقات مقامات چینی قرار گرفت، این قرارداد به مشکل برخورد کرد. گلنکور روز جمعه اعلام کرد: کنسرسیومی که سهام روس‌نفت را فروخت، منحل شده و قطر و گلنکور اکنون سهام این شرکت را مستقیما در اختیار دارند. بنابراین سازمان سرمایه‌گذاری قطر 18.93درصد سهم و گلنکور 0.57درصد سهم روس‌نفت را کنترل خواهند کرد. براساس گزارش رویترز، روس‌نفت از تحریم‌های امریکا به ‌شدت لطمه دیده است، با این همه منابع آگاه در سازمان سرمایه‌گذاری قطر می‌گویند روس‌نفت با توجه به اینکه تنها ۶۵میلیارد دلار ارزش دارد، ممکن است سرمایه‌گذاری بلندمدت سودآوری باشد.

 

 

ارسال نظر