تمایل کرواسی به گسترش همکاری‌های نفتی با ایران

۱۳۹۷/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۲۸۱
تمایل کرواسی به گسترش همکاری‌های نفتی با ایران

مارتینا دالیچ، وزیر اقتصاد و صنایع کرواسی هدف از حضور این کشور در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت را بررسی شرایط همکاری در حوزه اکتشاف و توسعه صنعت نفت ایران و گسترش مناسبات تهران و زاگرب در بخش‌های اقتصادی عنوان کرد. خانم دالیچ که همزمان سمت معاون نخست‌وزیر کرواسی را نیز عهده‌دار است با ابراز رضایت از کیفیت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران بیان کرد: با اینکه نخستین ‌بار است که در این نمایشگاه هستم اما فضا را برای همکاری بیشتر شرکت‌های کروات با ایران بسیار مثبت می‌بینم. وی با ابراز امیدواری به افزایش همکاری شرکت نفت و گاز کرواسی(INA) با شرکت ملی نفت ایران، هدف این کشور از حضور در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران را بررسی شرایط همکاری با ایران و اعلام آمادگی کرواسی برای توسعه روابط به ‌ویژه در بخش نفت اعلام کرد.

به گفته وزیر اقتصاد و صنایع کرواسی با توجه به مشتاق بودن این کشور برای مشارکت در صنعت نفت ایران قرار است در طول برگزاری نمایشگاه نشستی میان شرکت‌های خصوصی نفت همچنین شرکت‌های ملی نفت دو کشور در زمینه اکتشاف و توسعه با حضور وی انجام شود.

دالیچ علاقه‌مندی شرکت نفت و گاز کرواسی به خرید نفت از ایران را یادآور شد و گفت: به تازگی شماری از مقام‌های دولتی کرواسی و ایران درحال برگزاری نشست‌هایی در دو کشور هستند تا همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف به‌ ویژه صنعت نفت را افزایش دهند.

وی از کیفیت نمایشگاه و شمار شرکت‌کنندگان ابراز رضایت کرد و گفت: این نمایشگاه فرصت‌های بسیار مطلوبی برای همه شرکت‌کنندگان از سراسر دنیا برای حضور در بازار نفت ایران فراهم می‌کند.

دالیچ معتقد است با توجه به فعال بودن شرکت نفت و گاز آی‌ان‌ای کرواسی(INA) در زمینه اکتشاف، توسعه و پالایش نفت، کرواسی همچنین می‌تواند مهارت‌های فنی، کارشناسی و تجهیزات ویژه‌یی ازجمله تاسیسات زیرساختی زیرزمینی و زمینی نفت را در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار دهد. به گفته وی همکاری‌های از این دست هم‌اکنون مورد مطالعه و رایزنی دو کشور قرار گرفته است. شرکت نفت و گاز آی‌ان‌ای کرواسی هم‌اکنون خرید نفت از ایران را آغاز کرده است. نخستین محموله در دسامبر سال ۲۰۱۷میلادی به کرواسی ارسال شد و محموله دوم در راه است.

 

ارسال نظر