فارس «کارگروه سازگاری با کم‌آبی» ندارد

۱۳۹۷/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۹۵۸

ایرنا

بیش از 50 روز از سفر وزیر نیرو به استان فارس گذشت و با وجود تاکیدات وی مبنی بر تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، هنوز خبری از تشکیل آن نیست و برنامه‌ریزی‌ها برای مقابله با کم‌آبی و کم‌بارشی همچنان در حد توصیه و نصیحت است.

در سفر اواخر اسفند سال 96 وزیر نیرو به استان فارس و نشستی که رضا اردکانیان با اسماعیل تبادار استاندار فارس، نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای حفاظت از منابع آب و کشاورزی و تصمیم‌گیران حوزه آب و کشاورزی و محیط‌زیست برگزار شد موضوع تشکیل چنین کارگروهی مطرح شد و همگان بر لزوم تشکیل آن تاکید کردند.

وزیر نیرو در آن نشست به تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در کشور اشاره و اضافه کرد: اگر از واژه بحران استفاده نمی‌کنم و اسم این کارگروه ملی را که خیلی هم جدی هست کارگروه سازگاری با کم‌آبی گذاشته‌ایم به این خاطر است که باید کار فرهنگی نیز در این زمینه انجام شود.

اردکانیان با تاکید بر اینکه چنین کارگروهی در اصفهان نیز تشکیل شده است و اولویت‌های این استان برای مدیریت منابع آب در این کارگروه تدوین شده است، جلوگیری از کاشت بی‌رویه شلتوک و اجرای طرح‌های نکاشت برنج را به‌عنوان پیش‌زمینه‌یی برای تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در استان فارس پیشنهاد داد.

وزیر نیرو در توجیه و بیان ضرورت تشکیل کارگروه سازگاری با کم‌آبی گفته است: مدیریت آب نباید تقسیم شود چنانکه در دولت کارگروهی به‌عنوان کارگروه سازگاری با کم‌آبی تشکیل شده و دستگاه‌های مربوط به مصرف و تولید آب در آن حضور دارند، باید این موضوع را حل کنیم تا پدیده خشکسالی حل شود البته پدیده خشکسالی موقت است، ما با پدیده کم‌آبی روبه‌رو هستیم.

اردکانیان همچنین با بیان اینکه در 50 سال گذشته، سالی یک میلی‌متر بارش‌ها کمتر و هر 10 سال دو درجه هوا گرم‌تر شده، گفته است: بنابراین ما با پدیده خشکسالی روبه‌رو نیستیم بلکه با پدیده کم‌آبی روبه‌رو هستیم که موضوعی دایمی است.

اکنون استان فارس با چالش‌های زیادی در حوزه آب و کشاورزی و محیط‌زیست روبه‌رو است، تداوم خشکسالی 10 ساله رمق آب‌های زیرزمینی در این استان را کشیده و عمق چاه‌ها را به بیش از 500متر رسانده است، آبرسانی سیار را از روستاها به شهرها رسانده، جیره‌بندی آب در شهرها دیگر موضوع جدیدی نیست و خبر داغی محسوب نمی‌شود، تنش آبی حتی در مرکز استان فارس و کلان‌شهر شیراز بروز کرده و هر روز چاه‌های بیشتری خشک و از دسترس خارج می‌شوند. فرونشست زمین هر روز گریبان روستاهای این استان را می‌گیرد و روستاها را در خود می‌بلعد، این پدیده از روستاهای کوه سفید داراب و مشایخ ممسنی و دیندارلوی فسا پا را فراتر گذاشته و اکنون

300 روستای این استان را تهدید می‌کند. فرونشست زیرساخت‌‌ راه‌ها، طرح‌های توسعه روستایی را درمعرض تهدید قرار داده و استان فارس را رکوردار نشست زمین در کشور قرار داده است.

محیط‌زیست استان فارس از خشکسالی مداوم ضربه‌های مهلک دریافت کرده است. سال‌هاست که خبری از پرواز دسته‌جمعی مرغان مهاجر در تالاب‌های پریشان و بختگان و طشک نیست، سال‌هاست که دریاچه مهارلو به کانون ریزگردها و نمک‌زارها تبدیل شده است، سال‌هاست که تالاب‌های کافتر و ارژن قطره آبی ندارند و به شوره‌زاری وسیع تبدیل شده‌اند، حقابه بختگان که از ارقام 800میلیون مترمکعب به 200 و 100 و 50 میلیون مترمکعب کاهش یافته سال‌هاست که رها‌سازی نشده و این تالاب بزرگ که معیشت صدها و هزاران خانوار روستایی را تامین می‌کرد، اکنون شوره‌زاری به وسعت دل‌های دردمند روستاییان دارد.

فراوانی چاه‌های غیرمجاز در استان فارس و استحصال آب از عمق 500 متری زمین به‌گونه‌یی در سال‌های گذشته رشد کرد و فزونی یافت که فارس را بهشت حفاران غیرمجاز نام نهادند، حفاران در یک شب تا صبح با بستن ادوات به پشت تراکتورها و با استفاده از انواع مته و پیکور و دستگاه‌های حفاری چاهی را حفر و به بهره‌برداران غیرمجاز تحویل می‌دادند. از سال 93 موضوع پر کردن چاه‌های غیرمجاز دراستان فارس در برنامه قرار گرفت و تاکنون حدود 8هزار چاه در این استان پر شده است و بیش از دوبرابر این میزان هنوز چاه غیرمجاز در فارس آب می‌کشد.

اکنون نیز شورای حفاظت از منابع آب استان فارس گاهی تشکیل می‌شود و تصمیماتی هم برای همه چالش‌هایی که گفته شد مطرح می‌کند به‌عنوان مثال امسال ممنوعیت کاشت برنج در مناطقی از شهرستان مرودشت در این شورا تصویب شده است، اما این شورا تاکنون نتوانسته برای همین تصمیات هم ضمانت اجرایی بدهد.

 

 

ارسال نظر