کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۸۷۹

300 شهر درگیر تنش آبی

ایسنا  رضا اردکانیان، وزیر نیرو، از کاهش قابل‌توجه بارندگی‌ها در برخی نقاط کشور یاد کرد و گفت: اگرچه در استانی مانند کرمانشاه کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته در حد چند درصد بوده، اما در برخی استان‌ها مانند سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و... ۷۵ تا ۸۰درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته داریم.

وی افزود: از سوی دیگر با تغییرات اقلیمی هم مواجه هستیم، بگونه‌یی که نسبت به ۵۰ سال گذشته حدود دو درجه افزایش دما داریم و حتی اگر بارندگی هم مناسب باشد این گرم شدن هوا میزان تبخیر را نیز بالا می‌برد.  اردکانیان افزایش جمعیت کشور و بالا رفتن مصرف را نیز عامل دیگری دانست که بحران کم‌آبی را تشدید می‌کند.  اردکانیان بر لزوم تجدید نظر در شیوه‌های مصرف آب تاکید و اظهار کرد: خصوصا در بخش کشاورزی باید تلاش کنیم با آب کمتر محصول خشک بیشتری به دست بیاوریم.  وی سپس به وضعیت تنش آبی در شهرهای کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در شرایطی که آب مورد نیاز در یک منطقه با آب موجود برابر نباشد تنش آبی رخ می‌دهد و به هر میزانی هم که کسری آب داشته باشیم میزان تنش بیشتر خواهد بود.  به گفته وزیر نیرو، اکنون حدود ۳۰۰ شهر کشور با جمعیت حدود ۱۷ میلیون نفر در تنش آبی هستند.

تیراندازی دوم در پالایشگاه بیدبلند

ایلنا  مدیر روابط عمومی پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس، هدایت‌الله درخشنده، درباره جزئیات تیراندازی دوم به سمت پالایشگاه بیدبلند اظهار داشت: ساعت 23 پنج‌شنبه شب تیراندازی دوم به سمت پالایشگاه رخ داد که در پی آن عاملین توسط پلیس دستگیر شده، اکنون تحقیقات ادامه داشته و دراختیار دستگاه قضایی قرار گرفته است. وی درباره نحوه وقوع تیراندازی دوم گفت: در کنار جاده مواصلاتی اختصاصی پالایشگاه یک جاده چهار بانده بین بهبهان و رامهرمز دو پل روگذر برای تردد وجود دارد که از روی پل شرقی به سمت درب اداری تیراندازی شد. مدیر روابط عمومی پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس افزود: در حال حاضر پالایشگاه در امنیت کامل به‌سر می‌برد.  وی یادآور شد: پروژه پالایشگاه گاز بیدبلند سرمایه ملی برای کل ایران است، اگر حواشی کمتر باشد، با هر روز زودتر به سرانجام رسیدن، 2.5 میلیون دلار به اقتصاد کشور کمک می‌شود.  لازم به ذکر است که نیمه شب چهارم اردیبهشت دو راکب موتورسیکلت به سمت خودروهای حراست پالایشگاه بیدبلند تیراندازی کردند و پس از آن متواری شدند. در روز پس از حادثه اول، درخشنده عنوان کرده بود: هنوز انگیزه موتورسواران مشخص نیست و دوربین‌های مدار بسته کلیه اقدامات را ثبت کرده‌اند و فیلم‌ها برای پیگیری در اختیار نیروهای امنیتی- قضایی قرار می‌گیرد.

دورنمای شبکه گازرسانی در سال جاری

حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: تا پایان امسال ۲ بخش از خط نهم سراسری با هدف تامین گاز کریدور غرب کشور راه‌اندازی می‌شود. منتظر تربتی درباره راه‌اندازی خط نهم سراسری در سال ۹۷ گفت: هدف از راه‌اندازی خط نهم سراسری تامین گاز مورد نیاز در بخش غربی کشور است، به همین دلیل همه تلاش خود را برای اجرایی شدن این خط به کار گرفته‌ایم.   وی افزود: هدف سال ۹۷، تامین گاز کریدور غرب با بهره‌مندی از خطوط ششم و نهم سراسری است، این دو خط در کنار هم می‌توانند نیازهای گاز بخش خانگی، صنعتی، نیروگاهی و صادراتی در غرب کشور را تامین کنند.  مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز، با بیان اینکه هدف تامین گاز عسلویه تا میاندوآب است، اظهار کرد: ۲ بخش از خط نهم سراسری برای راه‌اندازی تا پایان امسال در نظر گرفته شده‌ که در ادامه خط ششم سراسری از منطقه دهگلان تا میاندوآب به قطر ۵۶ اینچ خواهد بود.  لازم به ذکر است که امسال باقی‌مانده خط لوله انتقال گاز ششم سراسری، بخشی از خط نهم سراسری شامل دهگلان تا میاندوآب و همچنین خطوط فرعی مانند خط کاشمر راه‌اندازی می‌شود. احداث خط نهم سراسری سبب ایجاد توازن در انتقال گاز می‌شود، زیرا شبکه گاز متناسب با میزان تولید گاز در کشور تعریف می‌شود.

 

ارسال نظر