کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۲/۰۸ - ۰۱:۱۸:۴۴
کد خبر: ۱۲۰۷۹۵

توزیع گازوییل یورو ۴ در همه جایگاه‌ها

ایسنا    مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آخرین وضعیت توزیع نفت گاز و بنزین یورو4 را تشریح کرد. سیدمحمدرضا موسوی‌خواه در مورد توزیع بنزین یورو 4 در کلان‌شهرها و شهرهای کشور گفت: غیر از 8 کلان‌شهری که در آنها بنزین یورو 4 توزیع می‌شود تا پایان سال بنزین یورو 4 در ۱۵شهر توزیع می‌شود. وی افزود: این شهرها شامل شهرهایی در مسیر استان خراسان رضوی، شهرهایی از بندرعباس تا اصفهان، اصفهان تا خوزستان و تهران تا خوزستان می‌شود. البته درحال حاضر نیز بنزین یورو4 در برخی از شهرهای مذکور توزیع می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع نفت گاز یورو4 تا دو ماه دیگر در سراسر کشور خبر داد و گفت: تا دو ماه دیگر توزیع نفت گاز یورو 4 در جایگاه‌های کل کشور اجرایی می‌شود. علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در آخرین نشست خبری خود درباره تولید بنزین یورو٤ در پالایشگاه‌های اراک، تبریز، اصفهان و آبادان توضیح داد: در این پالایشگاه‌ها روزانه ٣٢میلیون لیتر بنزین یورو ٤ تولید می‌شود که میانگین تولید روزانه پارسال ٢٨میلیون لیتر بوده همچنین مقدار تولید بنزین یورو ۵ در پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۱۲میلیون لیتر در روز است. بر این اساس مجموع تولید بنزین یورو۴ در پالایشگاه اراک ۱۷میلیون، در پالایشگاه تبریز 1.5میلیون لیتر، در پالایشگاه اصفهان ۱۲میلیون لیتر و در پالایشگاه آبادان 1.5میلیون لیتر است.

قیمت نفت در کانال 74 دلار

تسنیم    به گزارش رویترز، قیمت نفت دیروز اندکی کاهش داشت اما به دلیل نگرانی‌ها از تشدید تحریم‌های ایران و کاهش عرضه نفت این کشور، نفت برنت بخش عمده‌یی از رشد قیمت جلسه قبلی را حفظ کرد.

براساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دیروز با 21سنت کاهش به 74دلار و 53 سنت رسید. روز پنج‌شنبه قیمت نفت برنت یک درصد افزایش یافته بود. قیمت نفت خام امریکا نیز دیروز با 22سنت کاهش به 67 دلار و 97سنت رسید. قیمت نفت خام امریکا در جلسه گذشته 0.2درصد افزایش یافته بود.

نفت برنت در مسیر ثبت سومین هفته افزایشی و رشد هفتگی حدود 0.7درصدی قرار دارد. نفت خام امریکا نیز در مسیر رشد هفتگی جزئی قرار دارد.

بانک ‌ای ان زد در یادداشتی نوشت:«بازارها همچنان درحال تاثیرپذیری از احتمال اختلال در عرضه نفت در صورت خروج امریکا از توافق هسته‌یی ایران هستند.»

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا روز 12مه ‌درخصوص بازگشت تحریم‌های ایران که بعد از اجرای توافق هسته‌یی برداشته شده، تصمیم‌گیری خواهد کرد. بازگشت تحریم‌ها احتمالا موجب کاهش فروش نفت ایران خواهد شد. دیگر عامل تقویت قیمت نفت، تشدید وضعیت اقتصادی و سیاسی در ونزوئلاست که موجب کاهش 40درصدی تولید نفت این کشور طی 2سال گذشته شده است.  با این حال، افزایش تولید نفت خام امریکا که طی هفته گذشته به 10.59میلیون بشکه در روز رسید، مانع از رشد بیشتر قیمت‌ها شده است. صادرات نفت امریکا نیز به ارقام بی‌سابقه‌یی رسیده است.

گازهای میدان پارسی جمع می‌شوند

ایلنا    محسن پاک‎نژاد، معاون شرکت ملی نفت ایران در امور تولید اعلام کرد: ایستگاه جمع‎آوری گازهای مشعل میدان پارسی به عنوان نخستین طرح جمع‎آوری گازهای مشعل که با حضور و مشارکت بخش خصوصی به ثمر رسیده است امروز راه‎اندازی می‎شود.

پاک‌نژاد گفت: در این پروژه، شرکت تامکارگاز که توانمندی و تجربیات مناسبی در تولید کمپرسورهای فشار بالای گاز و اجرای ایستگاه‌های گاز طبیعی فشرده(CNG) دارد با احداث یک واحد تقویت و افزایش فشار گاز با ظرفیت حدود ۷,۵میلیون فوت مکعب در روز گازهای کم‌فشار واحد پارسی کلاستر را جمع‌آوری و از سوزانده شدن آنها جلوگیری می‌کند.

وی افزود: در این پروژه گازهای کم فشار میدان پارسی که با افت فشار چاه‎های تولیدی امکان جمع‌آوری در ایستگاه تقویت فشار موجود را ندارد به تاسیسات تقویت فشار تامکارگاز تحویل می‌شود و پس از فشارافزایی دوباره به تاسیسات شرکت ملی نفت برمی‎گردد تا در کارخانه گاز و گاز مایع-۱۵۰۰ مایع‌گیری و به میدان کرنج تزریق شود.

معاون شرکت ملی نفت ایران در امور تولید با اشاره به برخی از مزایای فنی، اقتصادی و زیست محیطی این پروژه گفت: در این قرارداد، شرکت ملی نفت از محل فروش گازهای همراه و استفاده از ظرفیت‌های خالی در شبکه تقویت فشار، فرآورش و انتقال گاز خود درآمد کسب کرده و مایعات گازی واحد تامکارگاز نیز به طور کامل و بدون پرداخت هزینه‌ تحویل این شرکت می‌شود و از سوزاندن حداقل ۳و حداکثر ۷,۵میلیون فوت مکعب در روز گاز مشعل و هدررفت منابع کشور و آلودگی محیط‌زیست جلوگیری می‌شود.

آتش‌سوزی نفتی مرگبار در اندونزی

شانا   آتش‌سوزی در یک چاه نفتی در اندونزی به مرگ ۱۵نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر منجر شد. به گزارش رویترز از باندا آچه، مسوولان اندونزیایی اعلام کردند، نیروهای آتش‌نشانی(چهارشنبه، پنجم اردیبهشت‌ ماه) برای مهار آتش در یک میدان نفتی در استان آچه این کشور که ۱۵کشته و ۴۰زخمی بر جای گذاشته است، تلاش می‌کنند.

نهاد مدیریت بحران اندونزی اعلام کرد: ما همچنان برای جمع‌آوری اطلاعات درباره قربانیان تلاش می‌کنیم زیرا آتش هنوز مهار نشده است.

طبق اعلام این نهاد، آتش‌سوزی پس از آن آغاز شد که چاه یاد شده با عمق ۲۵۰متر دچار فوران شد و ساکنان منطقه برای جمع‌آوری نفت، گرد آن جمع شدند.  نهاد مدیریت بحران اندونزی اعلام کرد: ده‌ها نفر از مجروحان به بیمارستان منتقل شده‌اند و شرکت پرتامینا تجهیزات لازم برای کمک به مهار آتش را ارائه می‌کند.

 

ارسال نظر