پیشنهاد همکاری آبی ایران- افغانستان با آلمان

۱۳۹۷/۰۲/۰۵ - ۰۰:۵۲:۳۵
کد خبر: ۱۲۰۶۳۵

تعادل  

روز گذشته رضا اردکانیان، وزیر نیرو و میکاییل کلور برشتولد، سفیر آلمان در تهران با یکدیگر دیدار داشتند. دیداری که از همکاری 3 جانبه ایران-افغانستان و آلمان در مسائل آبی تا تصمیم ترامپ درخصوص ایران در آن مورد بحث قرار گرفته است.

به گزارش«تعادل» وزیر نیرو در دیدار با سفیر آلمان در ایران با تاکید بر اینکه زمینه‌های همکاری مناسبی بین دو کشور در حوزه‌های آب و انرژی وجود دارد، گفت: تداوم همکاری این وزارتخانه با طرف آلمانی منوط به دریافت سیگنال‌های مثبت برای عملیاتی شدن توافق‌های پیشین خواهد بود.

رضا اردکانیان در دیدار با میکاییل کلور برشتولد، سفیر آلمان در ایران با بیان این مطلب افزود: امروزه زمینه‌های همکاری مناسبی بین دو کشور برای همکاری وزارت نیروی ایران با وزارت محیط زیست و ایمنی هسته‌یی آلمان در حوزه آب و فاضلاب و وزارت امور اقتصاد و انرژی در زمینه بخش‌های مرتبط با حوزه انرژی وجود دارد.

وی یادآور شد: برای ادامه همکاری با وزارت محیط زیست و اقتصاد و انرژی آلمان باید سیگنال‌های مثبتی درخصوص عملیاتی شدن توافقات پیشین همچون فاینانس توربین‌های نیروگاهی و... را دریافت کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به درخواست سفیر آلمان از وی برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی آب و فاضلاب IFAT مونیخ آلمان گفت: سفر به مونیخ در صورتی انجام خواهد شد که ملاقات‌های رسمی برای پیگیری توافقات گذشته تنظیم شود.

اردکانیان تاکید کرد: جدا از مسائل مرتبط با روابط وزارتخانه‌های دو کشور منتظر هستیم تا ببینیم رفتار اروپا در مورد برجام و تصمیم روز 12مه ‌رییس‌جمهوری امریکا چگونه خواهد بود. با وجود اینکه تمامی مسائل موجود در این بخش را مثبت ارزیابی می‌کنیم ولی برای هر نتیجه‌یی آماده هستیم و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی با اشاره به فرصت‌های فراوانی که برای همکاری‌های منطقه‌یی وجود دارد، گفت: هیچ کشوری همچون ایران در نقشه جغرافیای جهان وجود ندارد که اینچنین با همسایگان خود از تنوع زمینه‌های همکاری در موضوعات آبی برخوردار باشد. ایران در یک منطقه بالادست و در نقطه‌یی دیگر پایین‌دست است که می‌توانیم با همکاری‌های منطقه‌یی در جهت اعتمادسازی بین کشورهای این منطقه گام ‌برداریم.

وزیر نیرو از ارتباط برقی ایران با کشورهای همسایه خود سخن به میان آورد و افزود: در زمینه انرژی نیز ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری و صادرات برق وجود دارد و کشور آلمان نیز می‌تواند در بخش‌های مختلف ازجمله حوزه انرژی خورشیدی وارد حوزه سرمایه‌گذاری شود.

در این دیدار همچنین سفیر آلمان در تهران با تاکید بر اینکه تصمیم 12مه ‌ترامپ درباره برجام برای واشنگتن خواهد بود نه اروپا، تاکید کرد که اراده سیاسی آلمان بر توسعه همکاری‌های دوجانبه با ایران است؛ حتی اگر تصمیم واشنگتن بر وفق مراد نباشد. «میکاییل کلور برشتولد» دیروز در دیدار با وزیر نیروی کشورمان به علاقه آلمان برای تداوم همکاری‌های دو کشور اشاره کرد و گفت: زمینه‌های مثبتی برای همکاری بیشتر با ایران وجود دارد که امید است با استفاده بهینه‌تر از ظرفیت‌های موجود شاهد گسترش همکاری‌های دو جانبه باشیم.

وی به تصمیم روز 12مه‌(22 اردیبهشت) رییس‌جمهوری امریکا برای توافقنامه برجام اشاره کرد و گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، قرار است «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «امانوئل مکرون» رییس‌جمهوری فرانسه در روزهای آینده درباره برجام دیداری با ترامپ داشته باشند که این امر از تحرک بالای اروپا برای حفظ و تداوم برجام حکایت دارد.

کلور برشتولد تاکید کرد: ایران و آلمان باید جدا از هر تصمیم رییس‌جمهوری امریکا به همکاری‌ خود با ایران ادامه دهند. وی یادآور شد: ایران دارای تاریخی 6 هزار ساله است و 12مه ‌و تصمیم ترامپ، ایران را زیر سوال نمی‌برد. سفیر آلمان در تهران افزود: در راستای سخنان وزیر امور خارجه ایران مبنی بر همکاری‌های منطقه‌یی می‌توانیم موضوع همکاری سه جانبه ایران، آلمان و افغانستان در زمینه مسائل آبی را در دستور کار قرار دهیم.

کلور برشتولد تاکید کرد: باید به سمت همکاری‌هایی برویم که آن سوی موضوع‌های مناقشه‌برانگیز است و مساله آب از دسته مواردی که می‌تواند به عنوان یک فاکتور صلح در دستور کار همکاری‌های منطقه‌یی قرار گیرد.

سفیر آلمان در ایران، سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی کرمان و همدان را بیانگر حسن اعتماد طرف آلمانی دانست و ابراز امیدواری کرد در آینده شاهد افزایش بیشتر همکاری‌های دو کشور باشیم.

 

ارسال نظر