کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۴۸۲

آخرین آمار صادراتی پتروشیمی

نیپنا   مجتمع‌های پتروشیمی کشور پارسال بیش از ۲۲میلیون و ۴۱۰ هزار تن محصول به ارزش بیش از ۱۲میلیارد دلار صادر کردند. پارسال منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بیش از ۱۱ میلیون و ۴۲۳هزار تن محصول به ارزش ۵ میلیارد و ۹۷۷ میلیون دلار صادر و منطقه ماهشهر نیز بیش از ۶ میلیون تن محصول به ارزش بیش از ۳ میلیارد دلار و ۴۱۰هزار دلار روانه بازارهای بین‌المللی کرد.

همچنین تا پایان اسفند ماه، در سایر مناطق، بیش از ۴میلیون و ۹۵۲ هزار تن محصول به ارزش ۲میلیارد و ۶۲۳ میلیون دلار صادر شد.  بالاترین مقدار صادرات را از نظر وزنی پتروشیمی زاگرس با بیش از ۲ میلیون و ۹۷۱ هزار تن و پتروشیمی نوری از نظر ارزش با بیش از یک میلیارد و ۳۱۳ میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تا پایان سال به خود اختصاص دادند. مجتمع پتروشیمی بندر امام با بیش از ۲ میلیون تن صادرات توانست بیش از یک میلیارد دلار ارزآوری رقم بزند. در دیگر مناطق نیز پتروشیمی خارک بیش از یک‌میلیون و ۱۵۰هزار تن محصول را به ارزش بیش از ۴۰۶میلیون و ۸۰۸ هزار دلار روانه بازارهای خارجی کرد و رتبه نخست را در زمینه صادرات به خود اختصاص داد.

افزایش پایبندی به توافق نفتی

ایسنا   کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک که مسوول نظارت برای اجرای توافق کاهش تولید نفت است، اعلام کرد سطح پایبندی مشارکت‌کنندگان در این پیمان در مارس به ۱۴۹درصد رسید که بالاترین رکورد تاکنون بوده است.

به گزارش ایسنا، در گزارش کمیته مونیتورینگ مشترک وزیران اوپک و غیراوپک آمده است: کشورهای مشارکت‌کننده بار دیگر تعهد خود را برای دستیابی به تعادل مجدد بازار نفت جهان نشان دادند و پایبندی آنها به کاهش تولید در ماه گذشته به ۱۴۹درصد رسید.

تلاش گروهی این تولیدکنندگان نتایج مثبتی داشته و عوامل عرضه و تقاضای بازار تحکیم شده است. ذخایر نفت کشورهای صنعتی عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) از 3.12میلیارد بشکه در جولای سال ۲۰۱۶ به 2.83میلیارد بشکه در مارس سال ۲۰۱۸ رسید که ۳۰۰ میلیون بشکه کاهش نشان می‌دهد.  با این ‌همه کمیته مونیتورینگ مشترک وزیران اوپک و غیراوپک خاطرنشان کرده ذخایر نفت فعلی همچنان بالاتر از سطح پیش از دوران رکود بازار قرار دارند.  کمیته نظارت مشترک وزیران اوپک و غیراوپک از کشورهای مشارکت‌کننده در کاهش تولید خواست همچنان به هدف خود تمرکز کنند و تلاش‌های خود را برمبنای اصول شفافیت، عدالت و برابر که محور «اعلامیه همکاری» هستند، مضاعف کنند. براساس گزارش پایگاه خبری ترید عربیا، نشست بعدی این کمیته قرار است ۲۱ ژوئن در دبیرخانه اوپک در وین اتریش برگزار شود.

شفاف‌سازی درباره آب انتقالی به یزد

پاون   مدیرعامل شرکت آب منطقه‌یی یزد گفت: 96درصد از آب انتقالی به استان یزد در بخش شرب مصرف می‌شود. محمدمهدی جوادیان‌زاده در جمع فعالان اجتماعی استان یزد ضمن اشاره به شرایط کم‌آبی موجود در استان یزد گفت: 96درصد از آب انتقالی به یزد در بخش شرب و 4درصد در بخش صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و قطره‌یی از آب انتقالی به یزد در کشاورزی مصرف نمی‌شود. این مقام مسوول با بیان اینکه استان یزد از گذشته تاکنون با معضل کم‌آبی درگیر بوده است، اظهار کرد: با در نظر گرفتن جمعیت کل استان یزد، آب انتقالی تنها 50 درصد آب شرب مورد نیاز استان را تامین کرده و مابقی از منابع آب زیرزمینی موجود در استان استفاده می‌شود لذا شایعات ایجاد شده در مورد نحوه استفاده از آب انتقالی در استان یزد موجب تعارضاتی به خطوط انتقال آب به این استان شده که این شایعات صحت ندارد.  محمدمهدی جوادیان‌زاده با تاکید بر اینکه کاهش آب شرب یزد و اصفهان به یک میزان بوده و در سال جاری 10درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: اینکه کاهش 40درصدی سهم آب انتقالی یزد عنوان می‌شود براساس میزان تخصیص آب انتقالی به یزد یعنی 98میلیون مترمکعب است هر چند که از ابتدا سهم آب تخصیصی خط انتقالی به یزد 66 میلیون مترمکعب بوده و امسال به 60 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.  وی تصمیم‌گیری در این رابطه را نیز برعهده کارگروه ملی سازگاری با کم آبی و شورای هماهنگی زاینده‌رود با حضور شخص وزیر نیرو و نمایندگان 3 استان یزد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری دانست.

 

ارسال نظر