هیزم ذخایر نفتی امریکا پای آتش نفت

۱۳۹۷/۰۱/۳۰ - ۰۰:۲۲:۲۸
کد خبر: ۱۲۰۲۳۴

بلومبرگ  ترجمه: علیرضا کیانی   

کاهش ذخایر نفتی به روند افزایشی قیمت نفت که از خطرات امنیتی ناشی شده بود، قوت بخشید. نشانه‌های کاهش موجودی ذخایر نفتی به پایداری روند افزایش قیمت نفت منجر شد. منشأ این روند افزایشی، تهدیدات عرضه‌یی بود‌ که از تنش‌های ژئوپلیتیک ناشی می‌شوند. این اختلالات احتمالی عرضه، قیمت نفت خام در هفته گذشته را به بالاترین سطح خود از سال 2014 به این سو رساند.  پس از رشد 0.5درصدی قیمت‌ها در روز سه‌شنبه، فیوچرها در بازار نیویورک تا یک درصد رشد کردند. بلومبرگ به نقل از یکی از گروه‌های صنعتی نوشت که ذخایر نفتی امریکا در هفته گذشته کاهش یافته است. آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده که افزایش قیمت‌ها، رشد تقاضای جهانی برای نفت و تولید بالا مثلا در میدان‌های شیل امریکا را کاهش می‌دهد.  در هفته گذشته تنش‌های ژئوپلیتیک که سوریه، عربستان سعودی، ایران، روسیه و امریکا را درگیر خود کرده بود، نگرانی‌ها درباره اختلالات عرضه در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه را افزایش داد تا نفت به بالاترین قیمت خود در 3سال اخیر برسد. با اینکه حساسیت‌ها در هفته گذشته تا حدی کاهش یافت، سازمان کشورهای تولیدکننده نفت، اوپک و شرکایش در پیگیری توافق خود در مورد کاهش تولید و بر هم زدن اشباع به نظر مصمم می‌آیند.

بارناباس گان، اقتصاددان شرکت خدماتی مالی OCBC در مصاحبه‌یی تلفنی از سنگاپور به بلومبرگ گفت:«درحالی که تنش‌های پیرامون سوریه اخیرا باعث افزایش قیمت نفت شده است، قیمت‌های بالاتر که ما امروز شاهد آنها هستیم ناشی از مسائل سیاسی است تا مسائل ژئوپلیتیک.» با این همه گان ادامه می‌دهد:«روند افزایشی بسیار شکننده است و مسائل فاندامنتال نیز می‌تواند به راحتی تغییر کند. عرضه چیزی است که بازار از نزدیک دنبال می‌کند».  قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت در بازار معاملات تجارتی نیویورک(نایمکس) در ساعت 2:39 ظهر به وقت سنگاپور برای تحویل ماه مه 69 سنت افزایش یافت تا به 67 دلار و 21سنت برای هر بشکه برسد. قراردادهای آتی روز سه‌شنبه نیز 30سنت افزایش قیمت داشت تا به قیمت 66.52 دلار برسد. حجم کل معاملات هم 2درصد بیشتر از میانگین 100روزه بود.  در همین حال نفت برنت تحویل ژوئن 52 سنت افزایش قیمت داشت تا در بازار معاملات فیوچر لندن در قیمت 72دلار و 10سنت معامله شود. قیمت شاخص نفت خام جهان، برنت، تحویل ماه ژوئن نسبت به قیمت وست تگزاس اینترمدییت، تحویل همین ماه، تفاوتی 5.06 دلاری داشت.  فیوچرهای تحویل سپتامبر با 0.7درصد افزایش قیمت در بازار معاملات بین‌المللی انرژی شانگهای 430.3 یوآن معامله شدند و قراردادهای آتی روز سه‌شنبه با 0.7درصد افزایش در قیمت 427.4یوآن بسته شدند.

 ذخایر نفتی امریکا

بلومبرگ به نقل از موسسه نفت امریکا گزارش داد که موجودی‌ ذخایر نفت در ایالات متحده در هفته گذشته 1.05میلیون بشکه کاهش یافت. این درحالی است که یک مطالعه بلومبرگ پیش از انتشار اطلاعات وزارت اطلاعات انرژی امریکا در روز چهارشنبه پیش‌بینی کرد که ذخایر نفتی این کشور 650 هزار بشکه افزایش می‌یابد. طبق اطلاعات موسسه نفت امریکا موجودی در انبار اصلی نفت کاشینگ در اوکلاهاما یک میلیون بشکه کاهش یافت که این کاهش در صورت تطبیق با اطلاعات دولتی نخستین کاهش پس از ابتدای ماه مارس خواهد بود.  از سوی دیگر وضعیت ونزوئلا همچنان وخیم گزارش می‌شود. طبق گفته فاتح بیرول، رییس آژانس بین‌المللی انرژی، ریسک بحران عرضه در ونزوئلا بالاست. افزایش قیمت‌ نفت در اثر این موضوع و دیگر درگیری‌های سیاسی ممکن است برای اوپک مشکل‌آفرین باشد. چنانکه بیرول در مصاحبه‌یی تلویزیونی با بلومبرگ از برلین در این باره گفت که تولید نفت شیل ایالات متحده، استخراج نفت مکزیک از آب‌های عمیق، تولید نفت برزیل و سایر مناطق ممکن است افزایش یابد.

 اجلاس جده

در سایه تولید نفت ایالات متحده، اوپک و متحدان آن ازجمله روسیه قرار است بیستم ماه آوریل در جده گرد ‌هم‌ آیند تا راه‌های استمرار همکاری‌ خود در زمینه کاهش موجودی نفت جهانی را بررسی کنند. از اقدامات محتمل می‌توان به وضع اهداف جدید برای موجودی انبار که به کاهش بیشتر تولید در این کشورها می‌انجامد و گذاشتن بنیان‌های اتحادی چند ساله بین این کشورها اشاره کرد.

 

 

ارسال نظر