کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۰۷۴

بخشی‌نگری در آب ممنوع!

ایرنا   رضا اردکانیان وزیر نیرو پیش از ظهر دیروز در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای حل مشکل آب باید بخشی‌نگری را کنار بگذاریم، گفت: در موضوع آب نباید در بخش‌های کشاورزی، صنعت و محیط زیست راه‌های جداگانه‌یی را رفت. اردکانیان افزود: موضوع آب برای همه بخش‌ها موضوعی واحد است و نباید آن را تقسیم کرد و برای جلوگیری از بخشی‌نگری در موضوع آب، کارگروهی در دولت تشکیل شده است.  اردکانیان همکاری همه دستگاه‌ها را برای مدیریت آب ضروری دانست و گفت: وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی به تنهایی نمی‌توانند مساله آب را حل کنند. وزیر نیرو افزود: وزارت نیرو به دنبال شیرین کردن آب، مدیریت آب‌های سطحی و بارور کردن ابرهاست. در این بین وزارت جهاد کشاورزی هم به تنهایی نمی‌تواند طرح الگوی کشت جایگزین را اجرا کند؛ همه دستگاه‌ها باید کمک کنند. وی در مورد مصرف برق نیز با تاکید بر اینکه اگر مصرف اصلاح نشود، وارد خاموشی و قطع برق خواهیم شد، گفت: امسال تابستان آسانی در پیش‌رو نیست اما با کمک مردم می‌توان مصرف آب و برق را مدیریت کرد.

صادرات 2.1 میلیون بشکه‌ای نفت ایران

شانا   ایران در ماه مارس حدود ۲میلیون و ۱۰۰هزار بشکه نفت خام به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر کرده است، پیش‌بینی می‌شود این رقم در ماه آوریل افزایش یابد.  چین و هند بزرگ‌ترین مشتریان نفت ایران هستند که در مجموع بیش از یک میلیون بشکه نفت خام از ایران دریافت می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود این رقم در ماه آوریل به نزدیک یک‌میلیون و ۳۰۰هزار بشکه در روز برسد و چین و هند به ترتیب جایگاه خود را به‌ عنوان نخستین و دومین واردکنندگان نفت ایران حفظ کنند.  توتال، شل، انی، هلنیک پترولیوم، ساراس و... نیز از مشتریان نفت ایران در اروپا هستند.

ایران همچنین در ماه مارس حدود ۴۰۰هزار بشکه در روز میعانات گازی صادر کرده است که کره‌جنوبی با خرید نیمی از آن بزرگ‌ترین مشتری ایران به شمار می‌آید. البته کره‌جنوبی خواهان درخواست میعانات گازی بیشتری از ایران است، اما به دلیل افزایش مصارف داخلی و تخصیص آن به پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس امکان تحقق درخواست کره‌جنوبی از سوی ایران وجود ندارد. کره‌جنوبی هم اکنون روزانه حدود ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی از ایران دریافت می‌کند.

حل مشکل قطع برق کرج پس از برف

ایسنا  مدیرعامل شرکت برق استان البرز گفت: ‌به‌رغم اینکه در حال حاضر همکاران ما مشغول بازسازی ایرادات وارد شده به تاسیسات برق هستند اما باید اعلام کرد که تا پایان بارش برف برق کرج به‌طور کامل وصل نخواهد شد، چرا که با بارش برف و شکستن شاخه‌ها امکان آسیب رسیدن به تاسیسات برقی وجود دارد.

ناصر اسکندری با بیان اینکه در پی بارش برف شاهد خاموشی‌های پراکنده در کرج هستیم، اظهار کرد: با پایان یافتن بارش‌ها پس از دو ساعت برق‌رسانی به منطقه به صورت پایدار صورت خواهد گرفت. وی با بیان اینکه در نقاط مختلف کرج شاهد پارگی سیم، شکستگی پایه و اتصالی هستیم، گفت: پیش‌بینی می‌شود که نهایتا تا امشب مشکل برق کرج به‌طور کامل برطرف شود.

کارون در وضعیت بحران

ایلنا  علی ساری نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون وضعیت کارون به این شکل است که اتومبیل می‌تواند در آن تردد کند چه برسد به اینکه آب داشته باشد. ساری با اشاره به اینکه به دلیل کاهش شدید بارندگی وضعیت ذخایر آب استان خوزستان به شدت پایین است، اظهار داشت: ما در حال حاضر در شرایط خاصی با موضوع کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنیم که نیاز است در حوزه‌های بالادست بازنگری صورت گیرد.  وی افزود: نباید صرفا به این دلیل که سرشاخه‌ها در بالادست هستند به آنها اجازه بدهند آب را به میزان دلخواه ببرند و ما را در اوج بی‌آبی بگذارند، این وضعیت به شدت ما را نگران کرده است.

نماینده اهواز با تاکید بر اینکه وزارت نیرو باید نسبت به حقابه رودخانه‌ها و تالاب‌ها حساس باشد، یادآور شد: حوزه‌های بالادست کارون در استان چهارمحال و بختیاری نباید این‌گونه عمل کنند که هرآنچه از آب اضافه می‌ماند به کارون فرستاده و یا به فکر انتقال بیفتند، بلکه باید حقابه‌ها مشخص باشد.  وی تصریح کرد: اکنون وضعیت کارون به این شکل است که اتومبیل می‌تواند در آن تردد کند چه برسد به اینکه آب داشته باشد.

 

ارسال نظر