کاهش واردات نفت خام کره‌جنوبی از ایران

۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۹۹۳

ایسنا  براساس داده‌های گمرک کره جنوبی که دیروز، یک‌شنبه منتشر شد، واردات نفت خام این کشور از ایران در ماه مارس 3/۳۹درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش یافت؛ امری که نشان از کاهش تقاضا برای نفت ایران دارد.  در ماه مارس، پنجمین واردکننده نفت خام، یک و ۳۷/1میلیون تن معادل ۳۲۴هزار و ۶۱۲ بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد. این درحالی است که براساس آمار داده‌های گمرک، ماه مارس سال گذشته میزان واردات نفت خام این کشور از ایران دو و ۲۶/2میلیون تن بود که رکوردی برای واردات این ماده تلقی می‌شد.  کره جنوبی یکی از مصرف‌کنندگان عمده نفت ایران معمولا از ایران نفت تقطیر شده یا نفت بسیار سبک می‌خرد اما داده‌ها گزارشی درباره کاهش واردات نوع خاصی از نفت را نمی‌دهد.  در ماه‌های گذشته، سئول میزان خرید خود از تهران را در مقایسه با سال گذشته کاهش داده است.

به گزارش 3 منبع، افت خرید سئول پس از آن صورت می‌گیرد که شرکت ملی نفت ایران ماهانه 3میلیون بشکه نفت، از آغاز این ماه، از صادرات خود به این کشور کاسته است در پی تولید کمتر و آغاز تقسیم‌کننده جدید نفتی.

از سوی دیگر خریداران نفت تقطیر شده در کره جنوبی در پی احتمال وضع تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران به دنبال منابع جدید واردات نفت هستند.  در 3ماهه نخست سال ۲۰۱۸ واردات کره جنوبی از ایران 4/۳۹درصد کاهش یافت و به سه و ۴۵/3میلیون تن یا ۲۸۰هزار و ۷۳۸بشکه در روز رسید. بنا به داده‌ها میزان این واردات در سال گذشته ۶۹/5 میلیون تن بود.  در این بین واردات نفت خام از قطر در ماه ژانویه تا مارس سال جاری میلادی ۱۹/2میلیون تن یا ۱۷۸هزار و ۶۵۲ بشکه در روز بود. واردات کره جنوبی از قطر در سال گذشته ۱۴/2میلیون تن بود و این میزان در سال جاری 4/2درصد افزایش یافته است.

چنین به نظر می‌رسد که قطر درحال انتقال واردات نفت خود از ایران به قطر است.

به طور کلی بنا به داده‌ها، واردات نفت خام سئول در ماه مارس ۹۱/10میلیون تن یا ۵۸/2میلیون بشکه در روز بود که نسبت به واردات ۶۸/12میلیون تنی در سال گذشته ۱۴درصد کاهش یافته است.  در 3‌ماهه نخست سال جاری، کره‌جنوبی۷۰/۳۶میلیون تن یا حدود 3میلیون بشکه در روز نفت خام وارد کرد که نسبت به ۸۸/۳۶میلیون تن در سال گذشته 4/0درصد کاهش یافته است.  داده‌های نهایی کره‌جنوبی درباره واردات نفت خام در اواخر ماه جاری میلادی از سوی شرکت ملی نفت این کشور ارائه خواهد شد.

 

ارسال نظر