کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۵۸۱

هزینه ۲۱ میلیارد دلاری ایران برای توسعه پروژه‌های نفتی

ایسنا| طبق گزارش شرکت «گلوبال دیتا»، بررسی روند تولید نفت در ایران نشان می‌دهد ایران در فاصله سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ حدود ۲۱ میلیارد دلار هزینه سرمایه‌ روی پروژه‌های نفتی صرف خواهد کرد تا تضمین کند تولید در سال ۲۰۲۱ به حدود 4.9میلیون بشکه در روز رشد می‌کند.

در این گزارش آمده است: این منطقه تا سال ۲۰۲۱ تعداد ۶۶ میدان تولیدکننده هیدروکربن‌های مایع خواهد داشت که از میان آنها ۳۸ میدان نفتی متعارف و ۹ میدان نفتی سنگین هستند، در حالی که ۱۹میدان گازی نیز میعانات تولید خواهند کرد.

انتظار می‌رود ایران 13.1 میلیارد دلار سرمایه روی پروژه‌های نفت متعارف و 7.9 میلیارد دلار روی پروژه‌های نفت سنگین بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ هزینه کند و میزان هزینه این کشور در سال ۲۰۱۹ به رکورد 5.7 میلیارد دلار خواهد رسید. میانگین هزینه سرمایه چرخه کامل به‌ازای هر بشکه نفت برای پروژه‌های نفتی ایران، 3.6 دلار است. میانگین هزینه سرمایه چرخه کامل به‌ازای هر بشکه نفت برای پروژه‌های خشکی ۳ دلار و برای پروژه‌های آب کم عمق 5.3 دلار است.

براساس این گزارش، میانگین قیمت سر به سر توسعه برای پروژه‌های نفتی در ایران حدود 27.6 دلار در هر بشکه است. پروژه‌های آب کم عمق مستلزم قیمت نفت 35.4 دلار در هر بشکه هستند تا سر به سر باشند، در حالی که این قیمت برای پروژه‌های خشکی قیمت 25.5 دلار است.

وسعت شبکه گاز به 98درصد می‌رسد

شرکت ملی گاز| معاون امور برنامه‌ریزی و پشتیبانی گازرسانی شرکت ملی گاز با بیان اینکه امسال به 5هزار روستا گازرسانی می‌شود، گفت: با اجرای عملیات گازرسانی به مناطق جدید شهری و روستایی، 98درصد شهرهای کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

غلامرضا مشایخی با تشریح وضعیت گازرسانی در کشور اظهار داشت: از مجموع 53 هزار روستای کشور، 45 هزار روستا قابلیت گازرسانی دارند که حدود 24 هزار روستا، معادل 78درصد از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بیش از 78درصد روستاهای کشور زیر پوشش شبکه گاز قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: پیش‌‌بینی می‌شود با گازرسانی به 5 هزار روستای دیگر، در مجموع معادل 83درصد روستاهای کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردار شوند.

معاون امور برنامه‌ریزی گازرسانی شرکت ملی گاز با اشاره به وجود یک هزار و 257 شهر در سطح کشور اظهار کرد: تاکنون، یک هزار و 120 شهر معادل 96درصد شهرهای کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌اند. مشایخی ادامه داد: گازرسانی به 42 شهر در سال جاری در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار دارد و پیش‌‌بینی می‌شود با اجرای عملیات گازرسانی، 98درصد شهرهای کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردار شوند. به گفته مشایخی، سال گذشته بیش از 67.5میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به نیروگاه‌های تولید برق کشور ارسال شد که نقش بسیار مهمی در حفاظت از محیط‌زیست و جلوگیری از آلودگی شهرهای کشور داشت.

مشایخی ادامه داد: باتوجه به زیرساخت‌ها و خطوط گازی جدیدی که در حوزه گازرسانی در سطح کشور انجام شده، پارسال در هیچ یک از استان‌های کشور، حتی در سرشاخه‌ها، هیچ‌‌گونه افت فشار یا قطعی گاز به وجود نیامد و امیدواریم همین پیوستگی با خدمات مطلوب برای بهره‌مندی مشترکان شرکت گاز از خدمات مناسب در این زمینه وجود داشته باشد.

پیشتازان جهان در سرمایه‌گذاری انرژی‌های پاک

ایسنا| چین با 126.6میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در انرژی تجدیدپذیر در سال ۲۰۱۷ که معادل ۴۵درصد از سرمایه‌گذاری جهانی در انرژی سبز بود، بالاتر از همه کشورها ایستاد.

طبق گزارشی که از سوی آژانس محیط‌زیست سازمان ملل متحد، مرکز همکاری UNEP مدرسه فرانکفورت و بلومبرگ نیوانرژی فاینانس (BNEF) منتشر شده است، مجموع سرمایه‌گذاری جهانی در انرژی‌های تجدیدپذیر سال میلادی گذشته ۲درصد رشد کرد و به 279.8میلیارد دلار رسید و مجموع سرمایه‌گذاری از سال ۲۰۱۰ را به 2.2 تریلیون دلار و از سال ۲۰۰۴ به این سو را به 2.9 تریلیون دلار رساند.

بلومبرگ نیوانرژی فاینانس هفته گذشته در گزارشی اعلام کرده بود پایین آمدن هزینه‌ها برای انرژی بادی، خورشیدی و باتری‌ها، سوخت‌های فسیلی را به‌عنوان یک منبع تولید نیرو در منگنه گذاشته‌اند. براساس یک گزارش جدید دیگر، چین با رکورد بالایی هزینه که ۳۱درصد رشد سالانه داشته، در مجموع سرمایه‌گذاری‌های تجدیدپذیر پیشتاز بوده است.

چین سال گذشته شاهد رونق فوق‌العاده در انرژی خورشیدی بود و حدود ۵۳ گیگاوات نصب کرد و بالغ بر 86.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خورشیدی داشت که ۵۸درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ افزایش داشت. نیروی خورشیدی با 160.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری که ۱۸درصد رشد سالانه داشت، در سطح جهانی سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به هر فناوری دیگری جذب کرد و چین پیش‌برنده این سرمایه‌گذاری بود.

برای همه منابع تجدیدپذیر، استرالیا، مکزیک و سوئد شاهد افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری بودند در حالی که سرمایه‌گذاری انرژی تجدیدپذیر در امریکا بسیار کمتر از چین بود و با ۶درصد کاهش، به 40.5میلیارد دلار رسید.

با این‌ همه در این گزارش خاطرنشان شده است که سرمایه‌گذاری امریکایی در مواجهه با ابهامات سیاستی، نسبتا منعطف بود با این حال تغییر استراتژی‌های کسب و کار بر فعالیت‌های خورشیدی کوچک تاثیر گذاشت. سرمایه‌گذاری اروپایی به‌دلیل کاهش ۶۵درصدی سرمایه‌گذاری انگلیس، ۳۶درصد کاهش یافت و به 40.9 میلیارد دلار رسید.

 

ارسال نظر