تصمیم هند برای دو برابر کردن خرید نفت از ایران

۱۳۹۷/۰۱/۱۹ - ۰۰:۳۱:۵۵
کد خبر: ۱۱۹۴۹۳
تصمیم هند برای دو برابر کردن خرید نفت از ایران

ایسنا  

پالایشگاه‌های دولتی هند تحت تاثیر مشوق‌های پیشنهادی تهران قصد دارند، واردات نفت خود از ایران را در سال مالی ۲۰۱9-۲۰۱8 تقریبا دو برابر کنند که به ایران کمک خواهد کرد، سهم خود از بازار سومین واردکننده بزرگ نفت جهان را افزایش دهد.

در شرایطی که تهدید وضع تحریم‌های بیشتر از سوی امریکا وجود دارد، ایران تلاش می‌کند مشتریان نفتی خود در آسیا را حفظ کرده و شرایط بهتری را نسبت به سایر عرضه‌کنندگان خاورمیانه‌یی شامل عربستان سعودی پیشنهاد می‌کند. تهران اخیرا تخفیف حمل بار به شرکت‌های هندی را که دومین مشتری نفتی بزرگ ایران پس از چین هستند در قبال خرید بالاتر آنها افزایش داده است.

به گفته دو منبع آگاه، در سال مالی منتهی به مارس سال ۲۰۱۹ پالایشگاه‌های دولتی ایندین اویل، پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور، بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم قصد دارند ۳۹۶هزار بشکه در روز نفت ایران را وارد کنند. با این‌ همه این شرکت‌ها حاضر نشدند در این باره اظهارنظر کنند.

هر 4 پالایشگاه در سال مالی گذشته حدود ۲۰۵هزار و ۶۰۰ بشکه در روز نفت ایران را وارد کرده بودند.

ایران که پیش از دوران تحریم‌ها، دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند بود از زمان لغو تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶ به تدریج سهم بازار خود در دهلی نو را افزایش داد و در سال مالی

۲۰۱۶-۲۰۱۷ سومین صادرکننده بزرگ به هند پس از عربستان سعودی و عراق شد.

آمار رسمی برای سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ هنوز موجود نیست اما اطلاعات منابع آگاه نشان داده، ایران در فاصله آوریل سال ۲۰۱۷ تا فوریه سال ۲۰۱۸ سومین صادرکننده بزرگ نفت به هند باقی مانده درحالی که عراق جای عربستان را گرفته و به بزرگ‌ترین صادرکننده به این کشور آسیای جنوبی تبدیل شده است.

پالایشگاه‌های دولتی که حدود دو سوم از ظرفیت پالایش 5 میلیون بشکه در روز هند را به خود اختصاص می‌دهند، سال گذشته واردات نفت از ایران را در اعتراض به اقدام تهران در اعطای حق توسعه میدان گازی بزرگ فرزاد بی ‌به سایرین محدود کردند.

اما دارمندرا پرادهان هراتان، وزیر نفت هند در فوریه پس از دیدار با بیژن زنگنه همتای ایرانی خود در دهلی نو گفت: پالایشگاه‌های دولتی خریدشان در سال مالی جاری را با شرایط مطلوبی که ایران پیشنهاد کرده است، افزایش خواهند داد. زنگنه نیز اظهار کرده بود، پالایشگاه‌های هندی دولتی و خصوصی حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ خریداری خواهند کرد.

به گفته یکی از منابع آگاه، مجموع خرید هند از ایران ممکن است از مرز ۶۰۰ هزار بشکه در روز عبور کند. شرایط پیشنهادی ایرانی‌ها در مقایسه با سایر تولیدکنندگان بهتر است به علاوه نفت ایران برای پالایشگاه‌های هندی مناسب است. پالایشگاه‌های هندی معمولا به دلیل تقاضای داخلی بالا برای سوخت نفت بیشتری از حجم توافق شده تحت قراردادهای بلندمدت خریداری می‌کنند.

همچنین پالایشگاه‌های خصوصی متعددی که پیش از این نفتشان را از ونزوئلا تامین می‌کردند با کاهش عرضه از سوی این کشور امریکای لاتین به سوی ایران روی آورده‌اند.

رشد واردات نفت هند از ایران در ماه‌های اخیر

واردات نفت هند از ایران در ژانویه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10.7درصد کاهش داشت. بر پایه آمار منابع رهگیری کشتی و واحد تحقیقات و پیش‌بینی نفتی تامسون رویترز، هند در ژانویه حدود ۴۹۵هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد که در مقایسه با دسامبر حدود 3.4درصد و در مقایسه با ژانویه سال میلادی گذشته 10.7درصد کاهش داشته است. اما واردات نفت هند از ایران در فوریه نسبت به مدت مشابه سال میلادی گذشته 1.3درصد رشد کرد و به ۶۵۵ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز رسید.

 پیشنهاد ۳ تا ۴ میلیارد دلاری هندی‌ها

رویترز اواخر هفته گذشته به نقل از منابع آگاه خبر داده بود که هند قرار است هفته جاری یک طرح توسعه 3 تا 4میلیارد دلاری را برای میدان گازی فرزاد B به ایران ارائه کند.

دهلی نو و تهران تلاش کرده‌اند، اختلافاتشان بر سر حق توسعه فرزاد B را که توسط شرکت‌های هندی به رهبری شرکت Videsh ONGC در سال ۲۰۰۸ کشف شد، کاهش دهند.

شرکت‌های هندی امیدوارند، حق توسعه میدان گازی فرزاد B را دریافت کنند زیرا هند یکی از کشورهایی بوده که در سال‌های تحریم به خرید نفت از ایران ادامه داد و اگرچه امریکا برای کم کردن خرید نفت از ایران فشار زیادی بر دهلی نو وارد کرده بود اما این کشور آسیایی در دوران تحریم بارها از امریکا خواسته بود به دلیل وابستگی شدید به نفت خام ایران، کشورش را از تحریم‌ها معاف کند.

به گفته منابع آگاه، شرایط جدید شرکت‌های هندی را تنها به تولید گاز و توسعه میدان محدود می‌کند. اگرچه پیشنهاد رسمی هنوز داده نشده اما پیشنهاد جدید بین 3تا 4میلیارد دلار خواهد بود و شامل فرآوری گاز و توسعه پروژه‌های پایین دستی نیست.

شرکت‌های هند سال گذشته به درخواست ایران یک پیشنهاد توسعه ۱۱میلیارد دلاری داده بودند که توسعه فعالیت‌های بالادستی و زیرساخت پایین دستی را دربرمی‌گرفت. برآورد شده که این میدان ۲۲تریلیون فوت مکعب ذخایر دارد که از این میزان ۱۶تریلیون فوت مکعب قابل برداشت به نظر می‌رسد.

هند و ایران درباره برنامه توسعه بازبینی شده برای این میدان هفته آینده در جریان سفر بیژن زنگنه به دهلی نو مذاکره خواهند کرد.

 

ارسال نظر