کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۴۰۷

انتظار 2 برابر شدن خرید نفت هند از ایران

تسنیم|

پالایشگاه‌های دولتی هند تحت‌تاثیر مشوق‌های پیشنهادی تهران قصد دارند خرید نفت از ایران را در سال جاری تقریبا دو برابر افزایش دهند.

به گزارش رویترز، منابع آگاه گفتند پالایشگاه‌های دولتی هند تحت‌تاثیر مشوق‌های پیشنهادی تهران قصد دارند خرید نفت از ایران را در سال جاری تقریبا دو برابر افزایش دهند و این احتمالا به افزایش سهم ایران از بازار سومین وارد‌کننده بزرگ نفت جهان کمک خواهد کرد.

در حالی که ترامپ تهدید کرده که با خروج از برجام مجددا تحریم‌هایی را علیه ایران به اجرا بگذارد، تهران در تلاش است مشتریان نفتی خود در آسیا را حفظ کند که بدین منظور شرایط قرارداد بهتری نسبت به سایر عرضه‌کنندگان ازجمله عربستان به مشتریانش ارائه می‌کند.  تهران اخیرا به هند پیشنهاد کرده در ازای خرید نفت بیشتر، محموله‌های نفتی را به‌صورت رایگان به سواحل این کشور حمل نماید.  به گفته دو منبع آگاه که خواستند نام‌شان فاش نشود، در سال مالی جاری که تا مارس 2019 ادامه دارد، پالایشگاه‌های دولتی هند یعنی ایندین اویل، مانگالور، بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم قصد دارند روزانه 396 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کنند.  یک منبع هندی نیز عنوان کرد که مجموع خرید نفت هند از ایران در سال جاری احتمالا از 600هزار بشکه در روز فراتر خواهد رفت. وی افزود: «شرایط پیشنهادی از سوی ایران در مقایسه با سایر خریداران بهتر است. نفت خام ایران برای (پالایشگاه‌های) ما مناسب است.»

30 روز تا سوآپ نفت کرکوک

ایسنا|

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق درمورد سوآپ نفت خام کرکوک اظهار کرد: چند ماهی است که این توافق صورت گرفته است. اواخر سال قبل شایعاتی مبنی بر توقف این پروژه شنیده شد اما باید گفت این پروژه ادامه دارد و فکر می‌کنم اواخر ماه آوریل (اواسط اردیبهشت) اجرایی شود.

سیدحمید حسینی ادامه داد: در سفر جهانگیری معاون اول ریاست‌جمهوری به بغداد، طرف عراقی تاکید کرد که بر تعهدات خود مبنی بر اجرای خط لوله ایران به بصره برای سوآپ نفت کرکوک و همچنین واردات گاز از ایران پایبند است.

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق با تاکید بر اینکه سوآپ نفت کرکوک از نظر عملیاتی بسیار دشوار است، توضیح داد: نفت خام کرکوک قرار است در مرحله اول با کامیون حمل شود. لذا کامیون‌ها باید از استان‌های صلاح‌الدین و دیاله عبور کنند که زمانی قلمروهای داعش بوده است.

حسینی ادامه داد: طرف عراقی زمان اجرای آن را دایم به تعویق می‌اندازد اما انتظار می‌رود که این طرح در نیمه اردیبهشت به نتیجه برسد. انتخابات عراق یکی از عواملی است که باعث شده کار به سرعتی که انتظار می‌رفت، پیش نرود. با این حال تغییری در سیاست‌های نفتی دولت عراق با ایران صورت نگرفته است.

 

ارسال نظر