کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۰۷۳

 سفر اردکانیان به برزیل برای اجلاس شورای  جهانی آب

ایرنا  هشتمین اجلاس شورای جهانی آب با شعار «آب برای همه» از تاریخ 27 اسفند 1396 لغایت سوم فروردین 1397 در شهر برازیلیا، پایتخت کشور برزیل برگزار می‌شود و «رضا اردکانیان» وزیر نیرو در راس هیاتی در این اجلاس حضور خواهد داشت. شورای جهانی آب در سال 1996 تاسیس شده و محل دبیرخانه مرکزی این شورا در شهر مارسی کشور فرانسه مستقر است و اکنون بیش از 500 شخصیت حقوقی از زیرمجموعه‌های سازمان ملل، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی، بخش‌های دولتی، وزارتخانه‌ها، موسسه‌های علمی و... عضو این شورا هستند. مرکز منطقه‌یی مدیریت آب شهری- تهران(تحت پوشش یونسکو) تنها نهاد دولتی عضو شورای جهانی آب از ایران است. یکی از مهم‌ترین وظایف شورای جهانی آب، برگزاری اجلاس شورای جهانی آب هر 3سال یک بار بوده که هشتمین اجلاس آن در برزیل برگزار می‌شود. این اجلاس از سال 1997 هر 3سال یک ‌بار به عنوان بزرگ‌ترین رویداد آبی در سطح بین‌الملل با هدف بسیج کردن خلاقیت، نوآوری، ارائه طرح‌های ابتکاری، دانش و اطلاعات جدید در حوزه آب برگزار می‌شود. تاکنون 7 اجلاس از سال 1997 به ترتیب در کشورهای مراکش(1997)، هلند(2000)، ژاپن(2003)، مکزیک(2006)، ترکیه(2009)، فرانسه(2012) و کره جنوبی(2015) برگزار شده است. پیش‌‌بینی می‌شود 30هزار نفر از حدود 150کشور جهان در هشتمین اجلاس شورای جهانی آب شرکت کنند. رضا اردکانیان، وزیر نیرو در این رویداد ضمن سخنرانی در بخش وزیران حاضر در اجلاس و حضور در میزگرد تخصصی، دیدارهایی نیز با مقام‌های کشورها و نهادهای بین‌المللی خواهد داشت.

 پیشرفت طرح پروژه ستاره خلیج فارس

تسنیم  علیرضا صادق‌آبادی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: عوامل موفقیت در طرح پالایشی ستاره خلیج فارس همسویی نقش‌های حاکمیتی، کارفرمایی و پیمانکاری این پروژه است و یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات در دوره مدیریت جدید هم جهت شدن همه عوامل در راه افتادن پروژه ستاره خلیج فارس است. وی با اشاره به اینکه برای تکمیل هر پروژه تنها تامین مالی شرط کافی نیست، گفت: بلکه با هماهنگی مدیریتی توانستیم در مدت کوتاهی با برنامه‌ریزی لازم منابع مالی پروژه را تامین کنیم. صادق‌آبادی همچنین در مورد پروژه ستاره خلیج فارس گفت: راه‌اندازی فاز دوم ستاره با یک رکورد بی‌سابقه درحال انجام است. معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه این حجم از کار و فعالیت در این طرح شاید تنها در دوران جنگ قابل تصور باشد، گفت: با اطمینان می‌گویم، فعالیت‌هایی که برای راه‌اندازی فاز دوم انجام شده در کشور مشابه ندارد و همسویی همه عوامل دخیل در پروژه برای نخستین بار در کشور رخ داده و اتمام واحدها تا راه‌اندازی فاز دوم طی یک هفته با تلاش شبانه‌روزی گواه این موضوع است. صادق‌آبادی به بروکراسی اداری برای تصویب وام‌ها اشاره کرد و افزود: این بروکراسی برای پروژه ستاره خلیج فارس که قبلا از وام‌های زیادی استفاده و از موعد بازپرداخت آنها نیز گذشته سخت‌تر بود. راه‌اندازی فاز دوم ستاره خلیج فارس به تولید ۱۲میلیون لیتر دیگر بنزین یورو ۵ در کشور منتهی می‌شود، اقدامی که علاوه بر بی‌نیازی کشور از واردات بنزین به پایداری تولید نیز کمک شایانی می‌کند.  

 بحران آب پشت سدها

پاون  براساس ارزیابی صورت گرفته از ابتدای سال آبی(ابتدای مهرماه) تا 23 اسفند ماه حجم ذخیره آب 177سد بزرگ موجود در 6 حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به 22.85میلیارد مترمکعب رسیده است. هم‌اکنون 46درصد مخازن سدهای یاد شده پر است و ورودی به آنها نیز 26درصد، خروجی آنها 16درصد و حجم آب ذخیره شده در مخازن 12درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. از میان 177سد بزرگ موجود در این 6 حوضه آبریز 48درصد از آنها و به تعبیری 84 سد ازجمله سدهای شهیدرجایی، زاینده‌رود، ساوه و ملاصدرا همچنان کمتر از 40درصد آب ذخیره شده دارند. درحال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) 578 میلیون مترمکعب بوده و 31درصد حجم این سدها نیز پر است. بررسی این اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که حجم مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشته است. بررسی این اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که حجم مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشته است.

 ارتقای کیفیت بنزین تولید پالایشگاه شیراز

شانا  رحیم شمس‌الدینی، مدیرعامل شرکت پالایش نفت شیراز با اشاره به امضای قرارداد خرید لیسانس و طراحی پایه طرح ارتقای تولید محصول نفت گاز این شرکت گفت: براساس این توافق، محصول گازوییل پالایشگاه شیراز مطابق با استاندارد جهانی یورو ۵ به بازار عرضه خواهد شد. وی در این باره گفت: با خرید لیسانس و طراحی پایه، طرح ارتقای تولید محصول نفت‌گاز با ظرفیت ۲۶هزار بشکه در روز از شرکت

(. HONEY.WELL U.O.P.(U.K، مرغوبیت نفت‌ گاز پالایشگاه شیراز مطابق استاندارد‌های روزآمد جهانی می‌شود. شمس‌الدینی افزود: هدف از طراحی واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز، افزایش مرغوبیت نفت گاز با کاهش ترکیبات گوگردی در حد استانداردهای لازم همچنین کاهش آثار و پیامدهای زیست محیطی است. در این فرآیند افزون بر کاهش میزان گوگرد، «عدد ستان» نفت گاز تصفیه شده نیز ۲تا ۵ واحد افزایش می‌یابد. «عدد ستان» یک معیار اندازه‌گیری برای نشان دادن زمان تاخیر احتراق سوخت در موتورهای دیزل است. مدیرعامل شرکت پالایش نفت شیراز همچنین اظهار کرد: هم‌اکنون نفت گاز کل پالایشگاه(با خوراک ۶۰ هزار بشکه در روز) به میزان ۲۶هزار بشکه در روز و میزان گوگرد نفت گاز نهایی آن در محدوده ۶۰۰۰ پی‌پی‌ام وزنی است.

 

ارسال نظر