کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۵۲۴

طرح سوال نمایندگان مجلس از زنگنه و اردکانیان

تسنیم| ۸ نماینده مجلس شورای اسلامی با طرح سوال از زنگنه خواستار حضور وی در بهارستان و پاسخگویی به سوالات مدنظر شدند.

بیژن زنگنه وزیر نفت میهمان جلسه عصر روز سه‌شنبه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خواهد بود تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

در صورتی که سوال‌کنندگان از پاسخ‌های زنگنه اقناع نشوند، طرح سوال از وزیر نفت به صحن علنی مجلس شورای اسلامی خواهد رفت.

اما طرح ۴ سوال از وزیر نیرو نیز در برنامه جلسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی قرار دارد. این برای نخستین بار است که طرح سوال از وزیر نیروی دولت دوازدهم در دستور کار کمیسیون انرژی مجلس قرار گرفته است.  وزیر نیرو با حضور در کمیسیون انرژی، پاسخگو خواهد بود. در صورتی که هر یک از سوال‌کنندگان از پاسخ‌های وزیر قانع نشوند، سوال مربوطه برای طرح و رای‌گیری تمام نمایندگان به صحن علنی مجلس می‌آید.

امضای نخستین قرارداد فروش گاز مشعل در پارس جنوبی

شرکت ملی گاز| نخستین قرارداد فروش گاز مشعل پالایشگاه نهم مجتمع گاز پارس جنوبی بین مجتمع گاز پارس جنوبی و یک پیمانکار داخلی امضا شد.

همسو با صرفه‌جویی مصرف بهینه انرژی و جلوگیری از هدررفت و آلودگی محیط زیست، نخستین قرارداد فروش گاز مشعل در مجتمع گازی پارس جنوبی منعقد شد.

جواد سهیلی سرپرست مدیریت بازرگانی مجتمع گاز پارس جنوبی در این باره توضیح داد: همسو با تحقق اهداف زیست محیطی منطقه و اصلاح الگوی مصرف، قرارداد فروش گاز مشعل فاز ۱۲ بین مجتمع گاز پارس‌جنوبی و یک شرکت داخلی به مبلغ ۸میلیون و ۴۸۰هزار دلار به مدت ۲سال امضا شد.  سهیلی اظهار کرد: با توجه به تجدیدناپذیری انرژی‌های فسیلی میزان افزایش سطح گازهای گلخانه‌یی و دی‌اکسیدکربن اهمیت مبحث صرفه‌جویی، مصرف بهینه انرژی و جلوگیری از هدررفت و آلودگی محیط زیست، موضوع فروش گاز مشعل پالایشگاه نهم (فاز ۱۲) مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

سرپرست مدیریت بازرگانی مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به موارد مطرح شده برای استفاده از گاز مشعل فاز ۱۲ اظهار کرد: در طرح اول بهره‌برداری و تبدیل گاز مشعل به محصولی دیگر نظیر برق، راهکار کوتاه‌مدت و صدور گاز مشعل به خارج از کشور برای صادرات محصول جدید در بازه زمانی بلندمدت در نظر گرفته شده است.  سهیلی تصریح کرد: در صورتی که زمینه خرید گاز مشعل در قالب قرارداد بلندمدت فراهم شود، امکان خاموش کردن همه مشعل‌های منطقه پارس جنوبی وجود دارد و شریک‌های تجاری نیز حاضر به سرمایه‌گذاری در این زمینه هستند.

اندونزی؛ خواستار توسعه همکاری‌های نفت و گاز با ایران

ایرنا | عضو کمیسیون هفتم مجلس نمایندگان جمهوری اندونزی اظهار امیدواری کرد که اندونزی بتواند همکاری در زمینه‌های نفت و گاز را با ایران گسترش دهد.  «فاضل محمد» عضو مجلس اندونزی افزود: در حال حاضر همکاری بین اندونزی و ایران از جمله در زمینه نفت و گاز ایجاد شده که خرید گاز از جمله این همکاری‌هاست.

وی با این عنوان که همکاری‌های دیگری نیز بین شرکت‌های اندونزیایی با همتایان ایرانی خود وجود دارد، افزود که در حال حاضر تراکنش معاملات این حوزه بیش از 300میلیون دلار است، اما ظرفیت توسعه آن وجود دارد.

تارنمای رپابلیکا با انعکاس این اظهارات به نقل از وی نوشت: بر اساس این ظرفیت‌ها می‌توان تراکنش معاملات این حوزه را به بیش از دو تا سه میلیارد دلار در سال افزایش داد.  این نماینده مجلس اندونزی در دیدار با هیات پارلمانی ایران همچنین تصریح کرد که ظرفیت‌هایی برای همکاری‌های بین دو کشور وجود دارد که بهبود برخی شرایط به ویژه در حوزه بانکی و خدمات مالی می‌تواند در عملیاتی شدن آنها نقش مهمی ایفا کند.

 

ارسال نظر