نخستین رشد هفتگی قیمت نفت در 2 ماه

۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۱۶۵
نخستین رشد هفتگی قیمت نفت در 2 ماه

گروه انرژی|

جان گرفتن بازار کالا نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصادی را کاهش داده و ارزش کالاهایی که با دلار قیمت‌گذاری می‌شود را بهبود بخشیده تا بازار نفت خام با نخستین افزایش قیمت هفتگی از ماه گذشته تاکنون همراه شود. به گزارش بلومبرگ، قراردادهای آتی در بازار نیویورک در روز جمعه 0.6درصد و در هفته‌یی که گذشت 4.2درصد افزایش یافت. دلار به پایین‌ترین ارزش خود در 3‌سال اخیر رسید هر چند که در همان روز بازار شاهد افزایش ارزش دلار نیز بود. با این همه افزایش به اندازه‌یی نبود که بتواند کاهش‌ ارزش در 4روز پیش از آن را جبران کند. از طرف دیگر بازار کالا با پشت سر گذاشتن روزهای نه چندان خوش خود، پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه در مورد تقاضا برای انرژی در سال آتی را باورپذیرتر کرد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام در گزارشی که به تازگی منتشر کرد، برآورد از رشد تقاضا برای نفت خام در سال جاری میلادی را افزایش داد و آن را یک میلیون و 590 هزار بشکه در روز برآورد کرد.

فیل لین، تحلیلگر ارشد در گروه پرایس فیوچرز در گفت‌وگو با بلومبرگ، قیمت بالای نفت را حاصل ایجاد توازن در بازارهای مالی دانست و گفت:«تا زمانی که اوضاع بازارهای مالی خوب باشد، قیمت نفت نیز روزهای خوشی خواهد داشت.» ژانویه امسال بهترین شروع برای بازار فیوچر نیویورک را در بیش از یک دهه رقم زد. اما سال نکو دوام چندانی نداشت چراکه تمام عایدی به دست آمده در ژانویه در هفته گذشته به باد رفت. این واقعه نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصادی را دوچندان کرد. افزایش تولید شیل در همین اثنا، تلاش‌ سازمان کشورهای تولید‌کننده نفت، اوپک در جهت رفع مازاد عرضه در بازار را با خطری جدی مواجه کرد. اما انتشار گزارش اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی به نوعی فتیله روند کاهشی بهای نفت خام را خاموش کرد. گزارش اوپک به دلیل افزایش برآورد از رشد تقاضا و گزارش IEA

به دلیل برآوردی که از شدت سقوط ذخایر تجاری داشتند هر دو به عواملی مثبت در تشکیل فضای بازار نفت خام تبدیل شدند. جولین لی، تحلیلگر بلومبرگ پیش از انتشار این گزارش‌ها نوشته بود که همدست شدن رشد اندک تقاضا برای نفت با رشد سریع تولید شیل می‌تواند، طرح کاهش تولید اوپک را با شکست کامل روبه‌رو کند. به همین جهت این گزارش‌ها اهمیت ویژه‌یی پیدا کردند. در بازار معاملات تجارتی نیویورک(نایمکس) در روز جمعه، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدییت با افزایشی 34سنتی به 61.68 دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت تحویل آوریل نیز در بازار مبادلات فیوچر اروپا در لندن با افزایشی 51 سنتی با 64.84 دلار در هر بشکه معامله شد. شاخص جهانی در این هفته 3.3درصد افزایش یافت. همچنین این هفته شاخص دلار بلومبرگ که سنجه ارزش دلار در برابر 10رقیب اصلی این ارز است 1.4درصد کاهش یافت. در بازار کالا شاخص اس‌اند پی 500 و میانگین صنعتی داو‌ جونز با بیشتر از 4درصد رشد هفته را به پایان رساندند. باب یاوگر، مدیر معاملات فیوچر در بانک میزوهو سیکیوریتیز در این باره به بلومبرگ گفت: «در این هفته شاخص دلار کاهش یافت تا فضا برای افزایش قیمت نفت مهیا شود. قیمت نفت هم الان به نسبت 2با 3هفته گذشته با قیمت بالاتری مبادله می‌شود».

 

 

ارسال نظر