روی خط نیرو

۱۳۹۶/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۷۲۸

ایرانیان؛ از بدترین مصرف‌کنندگان انرژی

پاون  قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل، گفت: وزارت نیرو از مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد برای حل مشکلات فراروی صنعت آب و برق به‌ویژه در حوزه مصرف بهینه در این صنایع و مشارکت مردم برای کاهش هدررفت این منابع و برنامه‌ریزی درست جهت پایداری آنها استقبال می‌کند. علیرضا دایمی در نشست مشترک با اعضای انجمن‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه صنعت آب و برق با اشاره به محدود بودن وظایف دولت، اظهار داشت: وظایف دولت در چهار محور تنظیم قوانین و مقررات، نظارت بر قوانین و مقررات، تسهیل کار واحدهای زیرمجموعه و تنظیم روابط ملی و بین‌المللی محدود است و اساسا دولت و بخش‌های دولتی نباید به عرصه‌های حوزه عمومی که نیازمند مشارکت مردم است چندان ورود کنند. وی افزود: عمدتا وظیفه دولت‌ها تنظیم قوانین و مقرراتی است که تسهیل‌گر نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و حضور فعال آنها در عرصه کنشگری اجتماعی است.  دایمی تصریح کرد: بنابراین برخلاف آنچه معمولا تصور می‌شود، بخش دولتی باید از گستراندن چتر خود بر بسیاری از عرصه‌های اجتماعی و دخالت در این حوزه‌ها اجتناب کند. قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل گفت: وزارت نیرو از مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد برای حل مشکلات فراروی صنعت آب و برق به‌ویژه در حوزه مصرف بهینه در این صنایع و مشارکت مردم برای کاهش هدررفت این منابع و برنامه‌ریزی درست جهت پایداری آنها استقبال می‌کند. دایمی تاکید کرد: متاسفانه ما در حال حاضر جزو بدترین مصرف‌کنندگان آب و انرژی در جهان به‌شمار می‌رویم و این امر را هم می‌توان در دورریز 30درصدی محصولات کشاورزی و هدررفت آب در این بخش با شدت مصرف انرژی تا سه برابر متوسط جهانی مشاهده کرد.

عقب افتادن صنعت برق به‌دلیل قیمت‌های غیرواقعی

تسنیم  مدیرعامل شرکت توانیر گفت: به‌دلیل تفاوت بین فروش برق و قیمت تمام شده، تولید دچار کمبود سرمایه‌گذاری شده و شاهد بروز مشکل در تامین زیرساخت‌های اساسی شبکه هستیم. آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر در مراسم افتتاحیه 13 طرح بزرگ برقی استان قزوین با اشاره به پایداری شبکه برق در استان قزوین، اظهار داشت: رشد مصرف برق در بخش صنعتی استان به‌دلیل تمرکز استقرار صنایع بالاست. مدیرعامل شرکت توانیر اذعان داشت: به دلیل تفاوت بین فروش برق و قیمت تمام شده، تولید دچار کمبود سرمایه‌گذاری شده و شاهد بروز مشکل در تامین زیرساخت‌های اساسی شبکه هستیم که برای رفع این مساله تلاش می‌کنیم.  وی همچنین گفت: در 6 سال گذشته پس از هدفمندی یارانه‌ها، افت محسوسی در سرمایه‌گذاری صنعت برق داشته‌ایم چراکه درآمد حاصل از فروش برق به مردم بابت هدفمندی‌ها هزینه می‌شود و این به معنای آن است که درآمد ما در حال کاهش است.

کردی اظهار کرد: صنعت برق برمبنای اصول اقتصادی اداره می‌شود و هر آنچه از مردم دریافت می‌کنیم منابع داخلی ما به حساب می‌آید که برای توسعه شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه اگر فشار اساسی به صنعت برق وارد شود کشور دچار مشکل خواهد شد، گفت: برنامه ششم توسعه ظرفیت کشورمان در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را چهار هزار مگاوات تعیین کرده که باتوجه به محدودیت‌های شبکه‌یی، اقتصادی و قانونی نباید به هر استان بیش از سهم موردنیاز اختصاص یابد.

 

 

ارسال نظر