جمع‌آوری 90 درصد گازهای همراه

۱۳۹۶/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۷۲۷

گروه انرژی  

طرح جمع‌آوری گازهای همراه میدان‌های آب‌تیمور، منصوری، ‌مارون، اهواز و کوپال موسوم به «آماک» یکی از طرح‌هایی است که پیش از انقلاب و با فشار سازمان ملل آغاز شد. قرار است با اجرای کامل این طرح از سوزانده‌ شدن 82میلیون مترمکعب گاز ترش همراه نفت لایه بنگستان مخازن نفت میدان‌های یاد شده، جلوگیری شود و بدین‌ترتیب شاهد کاهش روزانه 18هزار تن مواد آلاینده در منطقه باشیم. فاز دوم این طرح قرار بود در اسفند ماه سال گذشته و با حضور رییس‌جمهور به بهره‌برداری برسد اما این اتفاق نیفتاد و حسن روحانی تنها به بازدید از این طرح اکتفا کرد.

طرح آماک مربوط به میدان‌هایی است که در محدوده میدان‌های شرکت مناطق نفتخیز جنوب قرار می‌گیرد. یکی از اهداف طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه ازجمله طرح آماک، استفاده از آن در تولید برق و صنعت پتروشیمی است. از این‌ رو در مرداد ماه سال جاری و برای نخستین ‌بار قراردادی میان مناطق نفتخیز جنوب و بخش خصوصی برای فروش 42میلیون فوت ‌مکعب گاز همراه امضا شد.

در همین رابطه مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت:«با اجرای طرح آماک بیش از ۹۰درصد آلاینده‎های نفتی در حوزه عملیاتی اهواز، مارون، کوپال و منصوری جمع‎آوری شده است.»

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب درباره طرح‎های متعدد مرتبط با جمع‌آوری گازهای همراه نفت باقیمانده در این مناطق گفت:«در 3 بازه زمانی کوتاه‎مدت، میان‎مدت و بلندمدت پروژه‎های زیست‎محیطی در دستورکار قرار دارد و شرکت با هدف جلوگیری از هدررفت سرمایه‎های ملی و حفظ محیط‎زیست این طرح‎ها را پیگیری می‎کند.»

به گزارش شانا، بیژن عالی‌پور روز سه‌شنبه در حاشیه نشست مشترک مدیران ارشد نفت با اعضای مدیریت بحران استان خوزستان اظهار کرد:«تولید و مصرف نفت در همه نقاط دنیا با مقداری آلودگی همراه است بنابراین ادعا نمی‎کنیم که هیچ‌گونه آلایندگی نداریم اما اطمینان می‎دهیم در هیچ یک از پروژه‎های افزایش تولید از محیط زیست غافل نبوده‌ایم.»

وی با اشاره به اینکه با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری تنگاتنگی داریم‌، افزود:«تمام مدارک و مستندات مورد نیاز برای ارزیابی زیست محیطی تولید نفت به سازمان‌های ذی‌ربط تقدیم شده و تاکنون هیچ مدرکی دال بر اینکه آلودگی غیرمتعارف هوای اهواز بر اثر فعالیت صنعت نفت بوده به اثبات نرسیده است.»

عالی‌پور با تاکید بر اینکه علت افزایش آلودگی هوای کلان‌شهر اهواز را باید در جایی غیر از نفت جست‎وجو کرد، ادامه داد:«آنچه در این میان مورد غفلت واقع شده، مصرف بی‎رویه نفت و فرآورده‎های آن است که هیچگاه مورد بررسی و اشاره قرار نمی‎گیرد، حال آنکه در تمام دنیا تمرکز سازمان‎های حامی محیط زیست بر کاهش مصرف است.»

 

ارسال نظر