کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۵۴۵

سیصدمین روز پاکی کاستاریکا از انرژی فسیلی

گروه انرژی  کاستاریکا به افتخاری دیگر در استفاده از انرژی‌های پاک دست یافت. این کشور از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون توانسته در 300 روز به‌طور کامل از برق تولید شده به وسیله منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده کند. این خبر را موسسه برق کاستاریکا اعلام کرد. با توجه به آنکه هنوز 6 هفته از سال 2017 باقی مانده، کاستاریکا می‌تواند این رکورد خود را باز هم بهبود بخشد.

به گزارش پایگاه خبری امریکایی اکوواچ، بهترین رکورد کاستاریکا در استفاده کامل از انرژی‌های تجدیدپذیر معادل 299 روز در سال 2015 بود. این رقم در سال 2016 به 271 روز کاهش یافته بود.

کاستاریکا در حال حاضر 99.62 درصد از برق خود را از 5منبع تجدیدپذیر مختلف تولید می‌کند که بالاترین سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از کل سبد انرژی این کشور از سال 1987 به بعد به شمار می‌آید. در سال جاری 78.26درصد انرژی کاستاریکا برقابی بوده، 10.29درصد آن از باد به دست آمده، 10.23درصد از انرژی زمین‌گرمایی (حاصل از فعالیت آتش‌فشان‌ها) و 0.84درصد هم از منابع زیست‌توده و خورشیدی حاصل شده است.

کاستاریکا با دوره‌های متوالی که 100درصد انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند، به عنوان پیشگام کشورهای دوستدار محیط‌زیست مطرح شده است. این کشور همچنین قرار است تا سال 2021 (موعدی که یک دهه پیش تعیین شد)، میزان خالص انتشار کربن خود را به صفر برساند. آنها همچنین قرار است تا سال 2021، استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف را به‌طور کامل متوقف کنند.

آمارهای موسسه برق کاستاریکا همچنین حکایت از آن دارد که به‌زودی سال 2017، رکورد تولید برق از باد در کاستاریکا هم شکسته می‌شود. در این سال، تاکنون نزدیک به 1015گیگاوات ساعت برق در 16 مزرعه بادی این کشور تولید شده است.

افزایش قیمت‌ نفت در پی کاهش واردات امریکا

ایسنا   قیمت‌های نفت روز چهارشنبه در پی مختل شدن فعالیت خط لوله نفت کانادایی به امریکا ذخایر نفت این کشور را با کاهش بیشتری روبه‌رو کرد و همچنین تحت تاثیر انتظارات برای تمدید کاهش تولید اوپک و غیراوپک افزایش یافت.

براساس گزارش رویترز، نفت وست‌تگزاس‌ اینترمدییت امریکا با ۸۵سنت یا 1.5درصد افزایش نسبت به قیمت نهایی معاملات روز گذشته به 57.68دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت برنت که قیمت پایه برای بازار بین‌المللی است، 62.97 دلار درهر بشکه بود که ۴۰ سنت یا 0.6درصد نسبت به روز گذشته افزایش داشت.

معامله‌گران می‌گویند: رشد چشمگیر قیمت‌ها به دلیل کاهش عرضه نفت از کانادا به امریکا بوده است.

شرکت ترانس کانادا گروپ اعلام کرد که میزان تحویل نفت از طریق خط لوله نفت کی‌استون را حداقل ۸۵درصد تا پایان نوامبر کاهش خواهد داد و به ۵۹۰هزار بشکه در روز می‌رساند. این خط لوله که نفت شنی آلبرتا را به پالایشگاه‌های امریکا می‌رساند، هفته گذشته در پی نشت ۵۰۰۰ بشکه در داکوتای جنوبی بسته شد.

به گفته معامله‌گران عامل دیگری که از افزایش قیمت‌های نفت حمایت کرد، گزارش روز سه‌شنبه موسسه آمریکن پترولیوم بود که نشان داد، ذخایر نفت خام امریکا در هفته منتهی به ۱۷ نوامبر، 6.4 میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. آمار رسمی ذخایر و تولید نفت امریکا بعدازظهر روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

خارج از امریکای شمالی بازارها از تلاش اوپک جهت محدود کردن تولید برای پایان دادن به اشباع عرضه جهانی مورد حمایت قرار گرفتند. توافق کاهش تولید میان اوپک و غیراوپک در مارس سال میلادی آینده به پایان می‌رسد، اما اوپک ۳۰ نوامبر در وین برای بحث درباره‌ دورنمای سیاست تولید خود دیدار خواهد کرد.

به گفته استفن اینس مدیر معاملات آسیا – اقیانوسیه در شرکت کارگزاری معاملات آتی OANDA، نتیجه این نشست سرنوشت قیمت‌های نفت در کوتاه‌مدت را مشخص خواهد کرد.

دیدار سران گازی جهان از امروز در بولیوی

شانا   نشست فوق‌العاده (چهارمین نشست) وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ای‌سی‌اف) و نشست سران این مجمع به ترتیب ۲۳ و ۲۴ نوامبر (دوم و سوم آذرماه) در بولیوی برگزار می‌شود.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه وزیر نفت بامداد امروز (پنج‌شنبه ۲ آذرماه) برای شرکت در نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز، تهران را به مقصد بولیوی ترک کرده است.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ‌ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات ١٢ عضو اصلی جی‌ای‌سی‌اف هستند و هلند، نروژ، عراق، عمان، پرو و آذربایجان به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

وزیران نفت و انرژی مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۴درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

نخستین سمینار بین‎المللی مجمع کشورهای صادرکننده گاز روز گذشته(چهارشنبه) در سانتاکروز بولیوی برگزار شد.

سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز جهان با شعار «گاز طبیعی، سوخت منتخب برای توسعه پایدار» بیست و سوم ماه نوامبر (دوم آذرماه ۱۳۹۴) با حضور سران ۹ کشور در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد؛ نخستین و دومین نشست سران جی‌ای‌سی‌اف نیز به ترتیب در دوحه و کاخ کرملین روسیه برگزار شده بود.

 

 

ارسال نظر